به گزارش خبرنگار ایلنا از بندرعباس، بیش از ۹۰ دانش آموز دبستان شهید بهبود شهبازی سرگز در شهرستان حاجی آباد هرمزگان به رغم گذشت تقریبا یک ماه از آغاز سال تحصیلی همچنان با کمبود امکانات آموزشی از جمله سرمایشی، گرمایشی، بهداشتی و نبود معلم روبه رو هستند و انگار پروژه مهر مشمول این واحد آموزشی نشده است.

پدر یکی از دانش آموز پایه چهارم این مدرسه به ایلنا، گفت: روز اول بازگشایی با پسرم به مدرسه رفتم که اصلا شرایط را برای تحصیل دانش آموزان فراهم ندیدم. بیش از ۹۰ دانش آموز در گرمای طاقت فرسای هرمزگان بدون کولر و امکانات سرمایشی سر کلاس درس حاضر بودند.

حمیدرضا شهبازی افزود: حیاط مدرسه متاسفانه دیوار کشی نشده و همین امر باعث شده محیط مدرسه بسیار نامنظم و بهم ریخته باشد. اگر این مدرسه محوطه‌سازی مناسب داشته باشد، هم از ورود گرد و خاک به کلاس‌ها و دفتر مدرسه و هم از آسیب دیدگی دانش آموزان در مقابل خطرات و حوادث احتمالی می‌تواند جلوگیری کند.

شهبازی با انتقاد از کمبود معلم در این مدرسه ادامه داد: با گذشت حدود یک ماه از آغاز سال تحصیلی پایه چهارم این دبستان آموزگار ندارند و معمولاً معلمان پایه‌های دیگر به صورت موقت دانش آموزان این پایه را آموزش می‌دهند. با این وضعیت امیدی به موفقیت فرزندان‌مان در تحصیل نداریم.

وی دبستان شهید بهبود شهبازی را محروم‌ترین دبستان هرمزگان خطاب کرد و گفت: در کدام مرسه استان دیده‌اید که حدود صد دانش آموز بدون امکانات سرمایشی، گرمایشی، آبسردکن و مشکلات سیستم برقی درس بخواند. خدای ناکرده اگر دانش آموزی دچار برق گرفتگی شود چه کسی در این باره پاسخگوست؟ مشکلات و کمبودها را به مدیر آموزش و پرورش شهرستان حاجی آباد اعلام کرده‌ایم اما تاکنون هنوز هیچ اقدامی برای بهبود شرایط این مدرسه صورت نگرفته است.

Iمدارس ناامن

مادر ۲ دانش آموز پایه اول و چهارم که در این دبستان مشغول به تحصیل هستند هم به خبرنگار ایلنا گفت: شنبه هفته گذشته به مدرسه رفتم و پسرم که کلاس چهارم است معلم نداشت. کلاس‌ها، صندلی‌ها و میز معلم را لایه‌ای از خاک پوشانده بود.

زهرا مریدی تصریح کرد: این مدرسه قدیمی است و نیاز به مرمت و تعمیر دارد، بخشی از فضا که قرار بود خانه سرایدار شود، به صورت نیمه کاره رها شده و محیط پر از مصالح، آهن و میلگرد است که سال‌هاست به حال خودش رها شده که باید فکری به حال این وضعیت بشود. بچه‌های دبستانی شیطنت و بازیگوش هستند و باید محیطی امن برای‌شان فراهم کرد که خدای ناکرده آسیب نبینند.

وی اضافه کرد: دو سال کرونا مانع حضور فرزندانم در مدرسه شد، امسال هم نبود معلم باعث جا ماندن‌شان از درس شده است. از مسئولان شهری و استانی خواهش می‌کنم به مشکلات آموزشی فرزندان‌مان رسیدگی کنند.

مدارس ناامن

رئیس شورای شهر سرگز احمدی در تشریح روند جابجایی دانش آموزان از آموزشگاه قبلی به این واحد آموزشی گفت: قبل از این دانش آموزان مقطع ابتدایی در مدرسه دیگری مختلط بودند که بنا به درخواست اولیا و البته مسئولین شهرستان حاجی آباد دبستان مذکور تفکیک شد و در دو شیفت مجزا تحصیل می‌کردند. اما به دلیل شیفت عصر و نگرانی از تاریکی هوا تصمیم گرفته شد شیفت پسران به این واحد آموزشی منتقل شود.

مسعود شهبازی افزود: از سال گذشته پیگیری‌های مجدانه برای تأمین امکانات و تجهیزات آموزشی، سرمایشی، گرمایشی و رفع نواقص موجود را در دستور کار قرار دادیم اما متاسفانه مسئولین به‌رغم وعده‌های که برای تأمین امکانات داده بودند عمل نکردند و ما با مشکل روبه رو شدیم.

وی گفت: از مهر تا پایان آبان ماه هوای منطقه گرم است و کلاس‌ها به کولر نیاز دارند. از آذرماه تا اسفندماه هم به دلیل سرمای خشک و سوزان در کلاس‌های درس این دبستان به وسایل گرمایشی نیاز داریم.

شهبازی با اشاره به کمبود معلم در دبستان شهید بهبود شهبازی سرگز اظهار کرد: مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند چون نرم تشکیل کلاس ۱۷ نفر است ما نمی‌توانیم به کلاس درسی این مدرسه معلم اختصاص دهیم.

وی تصریح کرد: در این مدرسه پایه چهارم و پنجم هرکدام ۱۲ دانش آموز هستند. مسئولان معتقدند نُرم تشکیل کلاس ۱۷ نفر است. به نظرم مشکل تعداد دانش آموزان نیست بلکه مدیریت است. وقتی افراد غیر بومی را به آموزش و پرورش تزریق می‌کنند نتیجه‌اش دودی می‌شود که به چشم فرزندان ما می‌رود. چرا وزارت آموزش و پرورش برای هر منطقه از بومیان نیرو جذب نمی‌کند؟ آموزش و پرورش مطابق نیاز سهمیه بومی بدهد که دچار کمبود معلم نشود.

رئیس شورای اسلامی شهر سرگز احمدی از متولیان آموزش و پرورش خواست نگاه عادلانه‌تری نسبت به توزیع امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و حمایت‌های مالی از مدارس خصوصاً مدارس روستایی داشته باشند.

مدارس ناامن

دبستان شهید بهبود شهبازی استحکام لازم را دارد

مسئول نمایندگی آموزش و پرورش سرگز احمدی هم در ادامه به خبرنگار ایلنا گفت: واحد آموزشی که مورد استفاده دانش آموزان قرار گرفته، چند سالی بلا استفاده بود. به هر حال با این اقدام یک فضای ساختمانی که مستحکم هم هست به چرخه فعالیت بازگردانده شده و از بابت استحکام ساختمان اطمینان می‌دهم که مشکلی پیش نیاید. این فضای ساختمانی فقط نیازمند تعمیرات است. ایزوگام سقف، رنگ‌آمیزی کلاس‌ها، تعویض سیم‌کشی ساختمان، کولر (۶ دستگاه) و بخاری (۶ دستگاه) از نیازهای مهمی است که برای این دبستان باید تأمین شود.

محمد حیدری افزود: تفکیک دانش آموزان پسر و دختر خواست مکرر اولیا بود و این اقدام با حمایت مدیران شهرستان حاجی آباد و تأکیدات آن‌ها عملی شد. حالا که این خواسته‌شان محقق شده از کمبودها ابراز نگرانی می‌کنند. البته باید امکانات فراهم شود و پیگیری‌های لازم انجام شده و همچنان ادامه دارد. امیدواریم با مشارکت اولیا، همراهی خیرین، حمایت مسئولین این کمبودها مرتفع شود.

حیدری در خصوص کمبود معلم هم برای این مدرسه اظهار داشت: براساس جمعیت آموزشگاه، آموزش و پرورش برای دبستان شهید بهبود شهبازی ۵ کلاس را تعریف کرد و پایه چهارم و پنجم با یک معلم اداره می‌شود در این آموزشگاه بیش از ۹۰ دانش آموز داریم اما سه کلاس آن زیر نُرم قرار دارند. به هرحال نمی‌شد پایه‌های اول و دوم را ادغام کرد اما بهترین تصمیم این بود که پایه چهارم و پنجم در یکدیگر ادغام شوند.

حیدری در خصوص اجاره دادن دبستان شهید بهبود شهبازی سرگز به یک گروه غیر انتفاعی نیز، گفت: یک انجمن شناخته شده که اعضای آن بعضاً اولیا همین دانش آموزان هم هستند، از زمانی که این فضا بلا استفاده بود با هماهنگی‌های لازم و اخذ مجوز در ساعات غیر آموزشی عمدتاً بعد از غروب آفتاب برای برگزاری کلاس‌ها و نشست‌هایی که دارند، از آن استفاده می‌کنند. نگهداری از این ساختمان، تمیزکاری و نظافت، همکاری در رفع اشکالات ساختمان توسط همین انجمن صورت می‌گیرد. آموزش و پرورش هم ریالی بابت اجاره‌بها از این‌ها اخذ نکرده است.

source

توسط postbin