به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهرداد بذرپاش در همایش قیر و آسفالت و ماشین‌آلات با بیان اینکه این روزها پروژه‌های زیادی در حال اجراست، گفت: چهار میلیون تن از نیروهای تولید شده در کشور صادر و ٢.۵ میلیون تن صرف پروژه‌های داخلی می‌شود این درحالی است که به پروژه‌های عمرانی اضافه می‌شود و در چندین نقطه شاهد انجام ابر پروژه‌‌ها هستیم. در ساخت نهضت ملی مسکن از یک میلیون و ٨٠٠ هزار واحد مسکونی هم عبور کردیم.

وی با بیان اینکه پروژه مسکن مردم را دنبال می‌کنیم و علمیات اجرایی یکی پس از دیگری شروع می‌شوند، اظهار داشت: در پروژه‌های مسکن با تعاونی‌های مسکن مواجهیم که سرنوشت خوبی نداشتند و طبق آخرین آمار حدود ٨۵ درصد از تعاونی‌ها در تحویل واحدها دچار تاخیر شدند و پس از مدت طولانی واحدها را تحویل دادند یا اینکه با مشکل حقوقی برخوردند.  

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعاونی‌ها با مسایل پیچیده هستند، تصریح کرد: تنها موضوع آماده‌سازی زمین برای ساخت مسکن فرایند پیچیده دارد اما با تمام مشکلات دولت شاجاعانه وارد ساماندهی تعاونی‌ها شده است.

بذرپاش ادامه داد: همه تعاونی‌های مسکن شکست خوردند به این معنا که یا در مدت زمان طولانی واحد‌ها را تحویل دادند یا مردم با اقدامات حقوقی پول خود را از این تعاونی‌ها پس‌گرفتند. 

وی با بیان اینکه از این پس به طور مرتب برای مردم در حوزه مسکن اخبار خوب داریم، خاطرنشان کرد: این میزان واگذاری زمین برای ساخت مسکن در کشور بی‌سابقه بوده است و ١.٨ میلیون واحد مسکونی در پروژه نهضت ملی مسکن در حال ساخت هستند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استفاده از قیر در راه‌های روستایی، کریدورهای جنوب- شمال و شرق به غرب در قالب پروژه ایران راه، محوطه‌سازی واحد‌های مسکونی ابراز داشت: در بحث نگهداری از راه‌ها با کمبود منابع مواجه هستیم و در دنیا این کسری را از محل عوارضی پوشش می دهند. البته یکی از عوامل افزایش هزینه‌های نگهداری راه در ایران تردد تریلر ها با بار ۶٠ تا ١٠٠ تن است که به شدت به تخریب جاده دامن می‌زنند. البته فرسودگی در بخش ماشین‌آلات راهداری جدی است که تا پایان سال در این باره اقداماتی انجام می‌دهیم. 

بذرپاش افزود: در دو حوزه راهدار ی و راهسازی اقتصاد در حال بزرگ شدن است از این رو باید الگوها تغییر کنند.

همچنین در ادامه این همایش، مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بیان کرد: در صورتیکه قوانین و ضوابط تدوین شده توسط سازمان برنامه و بودجه، مرکز تحقیقات و سازمان استاندارد تدوین رعایت شود، ٨٠ درصد مشکلات موجود در راه‌های کشور را برطرف خواهد شد. 

وی ادامه داد: ارتباط مناسبی بین صنعت قیر و آسفالت و محققان برقرار شده و تلاش برای بهسازی قیر و آسفالت در برنامه قرار گرفته است.

به گفته مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، عمر مفید آسفالت در کشور پنج تا هفت سال است، در حالی که استاندارد دنیا بیش از ١٠ سال است و  باید تلاش کنیم تا به استاندارد جهانی برسیم. 



انتهای پیام/




نرم افزار موبایل ایلنا



source

توسط postbin