رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: دانشگاهها باید سازوکار ارائه پاسخ سریع تدوین کنند تا سئوالاتی که درباره یک تهدید مطرح میشود در یک بازه ۳ تا ۶ ماه پاسخ خود را دریافت کنند.
به گزارش ایلنا، سردار غلامرضا جلالی در همایش پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اظهار کرد: پدافند غیرعامل اکوسیستمی با ۱۰ جزء است که اولین آن، مدیریت، فرماندهی و برنامهریزی و کنترل است که هسته مغزافزاری پدافند غیرعامل محسوب میشود. با توجه به اینکه تهدیدات انسانی و دانشپایه موضوع پدافند غیرعامل و هردو علمی هستند و مرتب تغییر میکنند به رصد، پایش و تشخیص نیازمند است تا الگوهایی برای آن استخراج شود.
وی افزود: باتوجه به سرعت فناوری، نیاز به یک سازوکار فعال برای رصد و تشخیص مخاطرات وجود دارد. از آنجا که انواع نظریههای علمی تهدیدزا مانند تهدیدات ترکیبی و شناختی در اتاق فکر دشمن که همان مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی است طراحی میشود، برای مقابله با این موضوع هم نیازمند استفاده از ظرفیت مراکز علمی هستیم که بتواند این تحرکات و تحولات را تجزیه و تحلیل کند، به آن پاسخ دهد و با آن مقابله کند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه با توجه به سرعت تحولات در بروز تهدیدات، بررسی علمی یک تهدید نوین باید به سرعت انجام شود تا راهکار دفاعی آن نیز به سرعت ارائه شود، تاکید کرد: در این زمینه دانشگاهها باید سازوکار ارائه پاسخ سریع تدوین کنند و سئوالاتی که در مورد یک تهدید مطرح میشود در یک بازه ۳ تا ۶ ماه پاسخ خود را دریافت کنند.
جلالی با بیان اینکه امروز تحلیل تهدیدهای محیط و بررسی نقاط ضعف و آسیبپذیری تنها از طریق نظریه شکل نمیگیرد و نیازمند سامانه مدیریت و سیستم هدایت و سیاستگذاری است، تصریح کرد: دادهکاوی و استفاده از هوش مصنوعی از جمله ابزارهایی است که میتواند به ما در این زمینه کمک کند. ما نیازمند یک سامانه ملی فرماندهی و کنترل عملیاتی حوزه پدافند غیرعامل هستیم که حداقل شش حوزه سایبری، زیستی، شیمیایی، پرتوی، الکترونیک و مردممحور را رصد کند.
وی تهدیدشناسی را جزء دوم اکوسیستم پدافند غیرعامل دانست و اظهار کرد: باید فناوری را از لحظه خلق تا بازار رصد و پایش کنیم. سازمان پدافند براساس قانون تشکیل سازمان نسبت به تنظیم مقررات، ضوابط فنی، الزامات و استاندارهای تخصصی پدافند غیرعامل اقدام میکند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: پس از تنظیم مقررات باید به حوزه آموزش بپردازیم. اکنون فاصله زیادی بین آموزشهای ما در حوزههای مختلف پدافند غیرعامل و مقررات تنظیم شده وجود دارد که باید برای آن سازوکاری اندیشید.
جلالی یادآور شد: دانشگاههای معین سازمان پدافند غیرعامل کشور در قالب شورایهای تخصصی موضوع «آموزش و پژوهش در پدافند غیرعامل» را بررسی کنند و راهحلهای اجرایی ارائه دهند تا حداقل دانش تولیدشده فعلی در نظام تنظیم مقررات موجود، آموزش داده شود.
انتهای پیام/
source