به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست خبری بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی قصهگویی با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون، فرهاد فلاح معاون فرهنگی و رئیس جشنواره قصهگویی، سمیهسادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل و مشاور امور بانوان و خانواده، وحید خسروی رئیس دبیرخانه جشنواره و اصحاب رسانه صبح امروز دوشنبه 20 آذر برگزار شد.
حامد علامتی در ابتدای این نشست، ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت دخت پیامبر خاتم، درباره بیستوپنجمین جشنواره قصهگویی بیان کرد: کانون توفیق دارد از سالهای دور به این امر مهم بپردازد. در دهه هفتاد نخستین جشنواره قصهگویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز و در سال 76 این موضوع در استان گیلان برگزار شد. از آن سالها به بعد به 25 دوره رسیده است و با افتخار میگوییم سابقه ربع قرن را در ایران با فرهنگ قصه و قصهگویی سپری کردیم و این یک افتخار خوب و بزرگ برای کانون است.
ریشه قصهگویی در تاریخ و فرهنگ
او ادامه داد: در این سالها دورههای قصه و قصهگویی برگزار و کتابهایی نیز در این زمینه منتشر شده است. جلسههای نقد و بررسی و جشنوارههای مختلف در استانهای مختلف چرخیده است تا همه اینها باعث شود فرهنگ قصه و قصهویی که ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد، روزبهروز بیشتر به آن پرداخته شود.
مدیرعامل کانون در خصوص اینکه چرا کانون به این حوزه ورود کرده است، گفت: قصه و قصهگویی یک اقدام پایه فرهنگی است، معنی آن این است که اگر به قصه بپردازیم دیگر تولیدات فرهنگی و هنری میتوانند از قصهها شکل بگیرند. بنابراین سرمایهگذاری در حوزه قصه و قصهگویی باعث میشود تا خروجی آن در دیگر فراوردههای فرهنگی و هنری بروز یابد. به عنوان مثال داستان و رمان ریشه در قصه دارند، نمایشنامه، فیلمنامه، تابلو نقاشی، مجسمه، موسیقی، شعر و… از درون قصهها شکل میگیرند و وقتی روی قصه سرمایهگذاری میکنیم در واقع پایه همه این شاخهها را تقویت میکنیم.
او افزود: اصیلترین عنصر و ابزار تربیتی، در عین حال سادهترین شیوه قصه و قصهگویی است که در دسترس است و هزینه کمی دارد، اما اثرگذاری بالایی دارد. تاریخ قصه و قصهگویی تقریبا با تاریخ بشر برابری میکند و این مانایی به دلیل این است که قصه و قصهگویی یک حرکت فرهنگی اصیل است که باید روزبهروز بیشتر به آن بپردازیم. بنابراین احیای فرهنگ قصه و قصهگویی به عنوان یک هدف جدی برای کانون مطرح است. چرا که ریشه در حرکتهای عمومی، فردی و خانوادگی دارد و یک حرکت رسمی و دولتی نیست. در بطن جامعه و در گویش و کلام پدربزرگها و مادربزرگها و حتی پدر و مادرها دیده میشود.
سیاستگذاری کلان در قصهگویی
علامتی درباره ماموریت کانون در این حوزه نیز تاکید کرد: ما در حرکتهای فرهنگی نباید هویت خود را از دست دهیم. اگر ما در گذشته بمانیم موفق نخواهیم بود، بنابراین نگاهمان روبه جلو با حفظ هویت است. در قرآن نیز قصص قرآنی داریم که ریشه دینی دارند. خداوند متعال وقتی میخواهد از طریق پیامبران اقدام کند، باز هم موضوع قصه و قصهگویی را به عنوان یک ابزار مهم تبلیغی به کار میگیرد. ماموریت کنونی کانون جهتدهی به قصه، قصهگویی و سیاستگذاری کلان در این حوزه است. همچنین به دنبال عمومیسازی و مردمیسازی قصهگویی و فرهنگسازی در این زمینه هستیم. قصه باید مردمی شود و این شدنی است. به راحتی پدرها و مادرها برای بچههای خود قصه میگویند و فعالسازی نهادها و سازمانها، برای شکلگیری حرکتهای کلانی بین دستگاهی وجود دارد تا پشتیبانی لازم را در این زمینه انجام دهند.
او بیان کرد: امسال ثبت ملی قصهگویی را در آثار ناملموس انجام دادیم که آرزوی ما بود و با همکاری وزارت میراث ثبت ملی شد و مقدمهای شد تا به ثبت جهانی آن نیز فکر کنیم. در تلاش هستیم تا به نام جمهوری اسلامی ایران قصه را در فهرست آثار ناملموس به ثبت برسانیم که البته کار زمانبری است و مقدمات آن آغاز شده است. بینالمللی کردن این موضوع و جریان قصهگویی ایران و حرکتهای بینالمللی فرهنگی در بین ملتها از جمله اهداف ماست. کانون ارتباطات خوبی با رایزنان فرهنگی در کشورهای دیگر دارد و یکی از موضوعهایی که مطرح است و در هفتههای فرهنگی بین دو کشور رقم میزنیم، همین قصهگویی است.
مدیرعامل کانون اظهار کرد: در قالب توسعه فعالیتهای پژوهشی و راهاندازی آکادمیهای قصهگویی نیز فعالیتهایی داشتیم تا در بخش علمی نیز اقدامات لازم را انجام دهیم.
علامتی همچنین درباره سرفصلهای این دوره از جشنواره نیز گفت: بخشهای مختلفی برای جشنواره در نظر گرفتیم. این نشست اختتامیه جشنواره است. بخش ملی از اردیبهشت شروع شد. بخش 90 ثانیه، بخش بینالملل، بخش زبان اشاره و… از جمله بخشهای مختلف جشنواره است و موضوعهایی که امسال به آن پرداختیم نیز شامل موضوعهای قرآنی دینی و مذهبی، قصه نامداران و معرفی شخصیتهای برجسته ایران از فردوسی تا شهید قاسم سلیمانی، قصههای اراده و پیشرفت در راستای پویشی که رئیس جمهور محترم مطرح کردند ما هم در جشنواره قصهگویی آن را در نظر گرفتیم. قصههای مربوط به کسب و کار و قصههای آزاد از جمله موضوعهای ما در این دوره هستند.
او در ادامه به شعار جشنواره اشاره کرد و افزود: با قصه لبخند بسازیم شعار ماست، این به معنای حکمتآموزی به کودکان است و چنان که قصد حکیمانه داشته باشیم، لبخندی بر لبها مینشیند. برای این که شاهد ارتقای محتوایی قصهها باشیم چند رویکرد اساسی در نظر گرفتیم. اول نگاه و زاویه دید جدید در قصهگویی است، حتما باید قصهگو از قصهای استفاده کند که نگاه جدیدی به موضوعها داشته باشد. نکته دوم امیدآفرینی است که باید فضای امیدواری را به مخاطب کودک و نوجوان تزریق کند. الهام و ایمانآفرینی نکته بعدی است تا از قبل قصه بذر ایمان در دل بچهها کاشته شود و در پایان نیز لبخند است که براساس شعار جشنواره جایزه ویژه برای آن در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل کانون افزود: آرژانتین، هند، آفریقای جنوبی، اسکاتلند، انگلیس، ترکیه، تانزانیا، کنیا، مالزی، اوگاندا، لبنان و فرانسه کشورهایی هستند که آثارشان را برای ما ارسال کردند و به مراحل مختلف داوری رسیده است. امسال دو جایزه ویژه داریم، یکی جایزه ویژه شهید سلیمانی که به یک قصه برتر با این موضوع تعلق خواهد گرفت و جایزه لبخند که به آن اشاره کردم. علاوه بر این جایزه جهانی قصهگویی را نیز داریم که مقدمهای برای ثبت جهانی قصهگویی است. امسال عدد خوبی ثبت شده است و ثبت مراحل حضور را به شکل جدید جلو بردیم.
علامتی گفت: طبق آمار 17هزار و 536 قصه ثبت شد، در بخش علمی 533 اثر و در بخش بینالملل نیز 450 اثر به ثبت رسیده است. از این تعداد در مراحل استانی پایشها انجام شد و در پایان 180 اثر به بخش پایش ملی و بینالمللی راه یافتند و در پایان 60 اثر در دور پایانی به اجرا و رقابت خواهند پرداخت. بالای صد هزار دانشآموز در طول مرحله استانی به صورت حضوری در سالنهای کانون حضور یافتند و قصهها را از نزدیک دیدند. همچنین یزد به عنوان پایتخت قصه و قصهگویی معرفی شد و امسال نیز جشنواره در یزد برگزار میشود و دبیرخانه دائمی جشنواره قصهگویی نیز به یزد انتقال خواهد یافت.
جایزه ویژه با موضوع غزه
او همچنین ادامه داد: با توجه به حوادث اخیر در فلسطین و غزه به شکل غیررقابتی افزودیم که قصه غزه را عزیزان قصهگو ارائه خواهند داد و جایزه ویژهای نیز برای آن در نظر گرفته شده است. علاوه بر این ما امسال با همکاری سازمان صداوسیما برنامههای مختلفی را در ایام جشنواره خواهیم داشت. شبکههای پویا، امید، خبر، آموزش به شکل زنده پخش خواهند داشت. صداوسیما در راستای فرهنگسازی و عمومیسازی تمام قد پای جشنواره ایستاده است و طی جلسههای مختلف به این نتیجه رسیدیم که بخشی از برنامهها نیز به شکل زنده و بخشی از آن تولیدی به روی آنتن بروند.
فرهاد فلاح معاون فرهنگی و رئیس جشنواره قصهگویی نیز در ادامه گفت: بالاترین آماری که نهادها در ثبت قصهگویی در کشور داشتند، هزار نفر بوده است و آماری که کانون اعلام میکند بیش از 17 هزار نفر است که فاصله کیفی و کمی جشنواره کانون با نهادهای دیگر را نشان میدهد. با توجه به سابقه و قدمت کانون در این حوزه به عنوان یک نهاد رسمی در داخل و خارج از کشور مطرح است این رقم قابل توجهی است.
بازگشت قصهگویی به دل خانواده ایرانی
او ادامه داد: سال گذشته ما 14 هزار دانشآموز داشتیم که به شکل حضوری از بخش ملی و بینالمللی ما استقبال کردند و به تماشای آثار نشستند. همچنین از ظرفیت شاد استفاده کردیم که در ایام جشنواره 5 میلیون بازدیدکننده داشت، با توجه به این که فعالیتها هنوز پس از کرونا آنطور که باید شکل نگرفته بود. پیشبینی ما این است که امسال به مراتب بیشتر و بهتر استقبال خواهد شد. با توجه به میزان استقبال ثبتنام کنندگان و نمایش آن از طریق شبکههای تلویزیونی و همچنین پویشی که در شبکه پویا در نظر گرفتیم تا قصهگویی وجود داشته باشد، بحث مردمیسازی شکل جدی خواهد گرفت. همچنین در حاشیه جشنواره نشست نقد و بررسی قصهگویی را خواهیم داشت که در پایان هر روز انجام خواهد شد تا به ارتقا کمی و کیفی قصهها کمک کند و استادان بزرگی در یزد حضور خواهند یافت که در حوزه ادبیات، قصهگویی و نگارش مطرح هستند.
معاون فرهنگی کانون همچنین گفت: امسال دوره تخصصی داوری قصهگویی را در کانون برگزار کردیم و میتوانیم اعلام کنیم که در کشور ما افراد متخصص در حوزه داوری قصهگویی حضور دارند که در بعد آموزش و ارتقای آن میتوانند کمک کنند و بعد از جشنواره نیز باشگاه داوران قصهگویی را در یزد راهاندازی خواهیم کرد. ارائه هویت و شناسنامهدار کردن افراد جزو اهداف ما است. برگزیدگان بخشهای ملی و بینالمللی دورههای قبلی امسال به عنوان داور در کنار ما حضور دارند.
او اظهار کرد: در حال برنامهریزی هستیم تا مهمانان خارجی نیز از پنج کشور ترکیه، انگلیس، هند، کنیا و اوگاندا در بخش پایانی حضور داشته باشند. امیدواریم در ایام جشنواره از ظرفیت رسانهای خود برای فرهنگسازی قصه و قصهگویی استفاده کنید. تا موج رسانهای خوبی برای شورانگیزی در میان خانوادهها ایجاد شود تا به اصل قصهگویی در میان خانوادهها بازگردیم.
رئیس این دوره از جشنواره قصهگویی در پایان نیز بیان کرد: در تلاش هستیم تا یک برنامه تلویزیونی ویژه کودکان داشته باشیم که از عید نوروز به روی آنتن برود و در قالب یک برنامه 30 قسمتی تولید شود. نگاهمان این است که قصهگویی را پیچیده نکنیم و ساده و روان میخواهیم آن را ارائه دهیم تا به خانواده برگردد. سعی میکنیم از تولیدات جشنواره قصهگویی به بهترین نحو استفاده کنیم.
گفتنی است؛ بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از27 تا 30 آذر 1402 در شهر یزد برگزار میشود.
انتهای پیام/
source