چاپ دوم کتاب «مسئله محوری؛ الگوی اجرا و بهینهسازی عملکرد سازمانی» در ۲۸۰ صفحه منتشر شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «مسئله محوری؛ الگوی اجرا و بهینهسازی عملکرد سازمانی» در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تهیه در ۲۸۰ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ دوم رسید.
تاریخ ۴۰ساله دفتر تبلیغات اسلامی با در نظر داشتن تمام اجزا و ارکانش، نشان از آن دارد که این مجموعه حوزوی میتواند همگام با پیچیدهتر شدن و نو به نو شدن شرایط فرهنگی و اجتماعی و نیازهای جامعه علمی و نخبگانی، عرصههای حضور و کیفیت تلاشها و برنامههای خود را متحول و روز آمد کند. مسئله محوری بدان معناست که در گام نخست از میان مسائل گوناگون مربوط به جامعه، نظام، روحانیت، حوزهها، فرهنگ عمومی و فضای علمی کشور، چند مسئله خاص انتخاب شود و تمام ظرفیت دفتر تبلیغات اسلامی در خدمت کمک به حل آن مسائل قرار گیرد. بنابراین به جای آن که هر بخش و مرکز به طور مجزا و همچون جزایر پراکنده به فعالیتها و تحقیق کارکردهای خاص خود مشغول باشد، همگی دست به دست هم دهند تا ظرفیت فعالیتهای خود را برای کمک به حل مسائل خاصی هم افزا کنند.
مسئله محوری نیازمند طراحی قالب و ساختار متناسب با خود بود که ایده تأسیس قطبهای فکری و فرهنگی و تشکیل میز تخصصی برای هر یک از مسائل تعیین شده، قالب مطلوبی را فراهم آورد. اثر حاضر در واقع، نگارش این تجربه جدید در دفتر تبلیغات اسلامی است.
این کتاب در شش فصل تالیف شده است؛ فصل اول با عنوان «ادبیات مفهومی و نمونههایی از راهبرد مسئله محوری» به بررسی مسئله محوری به عنوان یک راهبرد، اقتضائات و لوازم راهبرد مسئله محوری و مروری بر نمونههای مرتبط با رویکرد مسئله محوری پرداخته است.
فصل دوم با عنوان «نسبت رویکرد مسئله محوری و آسیبهای سازمانها و نهادهای فرهنگی» ضمن تبیین آسیبشناسی مدیریت و سیاستگذاری کلان فرهنگی، آسیبشناسی وضعیت تاریخی و اجتماعی و آسیبشناسی وضعیت درون سازمانی را به نگارش درآورده است.
«تاریخچه و معرفی رویکرد مسئله محوری در دفتر تبلیغات اسلامی» عنوان سومین فصل از کتاب حاضر است که در آن سیری اجمالی مراحل تاریخی تحول دفتر تبلیغات اسلامی، مسئله محوری؛ نقطه عطف در مرحله سوم فعالیت دفتر و تبیین منطق برنامهریزی حرکت مسئله محوری بررسی شده و فرایند مسئله محور شدن دفتر، فرآیند انتخاب مسئله و فرایند حل مسئله به رشته تحریر درآمد است.
فصل چهارم با عنوان «توصیف اسناد عملیاتی و اجرایی قطبهای فکری و فرهنگی» به بیان اهداف تشکیل سامانه قطبها، سیاستهای حاکم بر حل مسئله منتخب میزها و فرایند حل مسئله اختصاص دارد.
فصل پنجم با عنوان «معرفی هر یک از میز کارهای تخصصی قطبها» ضمن معرفی قطب بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی انسانی، قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با جریانها و فرق انحرافی، قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران و قطب اخلاق خانواده و سبک زندگی را مورد بررسی قرار داده است.
«تحولات و دستاوردهای سازمانی و مدیریتی دفتر» عنوان ششمین و آخرین فصل از کتاب مذکور است که در آن تغییر رویکرد، تغییر نگرش و تغییر ساختار و فرایندهای سازمانی تبیین شده و تحول یا ایجاد ساختارها و سامانههای اداری، تقویت زیرساختهای پشتیبانی فنی، اداری و فکری، دستاوردها و مسیر و نیازهای آینده مورد تأکید قرار گرفته است.
علاقمندان برای تهیه این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www. bustaneketab. ir مراجعه کنند.
انتهای پیام/
source