سئو سایت

بررسی بازار

برای درک بهتر آنچه در بازار می‌گذرد، ۲۲ خودروی پرتقاضای داخلی و مونتاژی را انتخاب و قیمت امروز آنها را با قیمت‌شان در روز ۲۵ مهر ماه مقایسه کردیم. در این بررسی می‌بینیم که تمامی این خودروها رشد قیمت را در این پنج ماه تجربه کردند. اما این رشد قیمت نا متوازن و از ۳ تا ۱۷ درصد متغیر بوده‌است. جدول زیر مشخصات این بررسی را به دقت نشان می‌دهد.

نام خودرو قیمت ۱۷ اسفند (میلیون تومان) قیمت ۲۵ مهر (میلیون تومان) تغییر قیمت درصد تغییر قیمت
آریسان ۲ ۴۷۳ ۴۳۷ ۳۶ ۸%
پارس XU7p ۶۵۷ ۵۷۶ ۸۱ ۱۴%
پارس TU5 ۸۱۸ ۷۲۴ ۹۴ ۱۳%
دنا پلاس دنده‌ای ۷۸۴ ۷۴۸ ۳۶ ۵%
دنا پلاس توربو ۶ دنده ۸۸۷ ۸۳۵ ۵۲ ۶%
دنا پلاس توربو اتوماتیک ۹۸۰ ۹۳۳ ۴۷ ۵%
سورن بنزینی فول ۷۲۷ ۶۶۴ ۶۳ ۹%
سورن دوگانه ۷۷۶ ۶۷۹ ۹۷ ۱۴%
تارا دستی ۷۷۹ ۷۱۴ ۶۵ ۹%
تارا اتوماتیک ۹۲۸ ۸۱۹ ۱۰۹ ۱۳%
۲۰۷ دستی فرمان هیدرولیک (ارتقا) ۷۳۸ ۶۲۹ ۱۰۹ ۱۷%
۲۰۷ دستی فرمان برقی سقف پانورامیک ۷۹۰ ۷۱۶ ۷۴ ۱۰%
۲۰۷ اتوماتیک پانورامیک ۱۰۰۰ ۹۲۰ ۸۰ ۹%
رانا پلاس ۶۱۷ ۵۵۲ ۶۵ ۱۲%
ساینا S ۴۲۰ ۴۰۰ ۲۰ ۵%
ساینا S دوگانه سوز ۴۴۲ ۴۱۳ ۲۹ ۷%
کوییک S ۴۱۵ ۳۷۲ ۴۳ ۱۲%
شاهین ۷۲۲ ۶۲۹ ۹۳ ۱۵%
وانت ۱۵۱ ۳۱۳ ۲۸۳ ۳۰ ۱۱%
فیدلیتی ۵ نفره ۱۸۶۵ ۱۸۱۰ ۵۵ ۳%
دیگنیتی پرایم – سفید ۲۰۵۰ ۱۸۲۲ ۲۲۸ ۱۳%
جک S5 ۱۶۵۲ ۱۴۲۶ ۲۲۶ ۱۶%
فونیکس تیگو ۸ پرومکس ۲۹۰۰ ۲۷۳۰ ۱۷۰ ۶%

بررسی جدول

 

بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد بیشترین افزایش قیمت مربوط به خودروهای داخلی پرطرفدار بازار بوده‌است. در مقام اول پژو ۲۰۷ فرمان هیدرولیک قرار می‌گیرد که با ۱۷ درصد افزایش، بیشترین گرانی را داشته‌است. بعد از آن شاهین با ۱۵ درصد قرار دارد که افزوده شدن سیستم کنترل پایداری اختلاف زیادی در قیمت آن نسبت به مدل پیشین در بازار ایجاد کرده‌است. پژو پارس، خودروی پر متقاضی ولی غیراستاندارد به همراه سورن پلاس دوگانه‌سوز نیز هر دو در مقام سوم قرار می‌گیرند.

دلار و خودرو
دلار و خودرو

اما در بازار خودروهای مونتاژی فیدلیتی ۵ نفره همچنان با کاهش اقبال روبه‌روست و با ۳ درصد افزایش قیمت، کمترین افزایش را داشته است. در مقابل اما رقیب با سابقه و قدیمی فیدلیتی یعنی جک S5 با ۱۶ درصد بیشترین افزایش را در بین مونتاژی‌ها تجربه کرده‌است.

بررسی آخرین وضعیت واردات خودروهای دست دوم را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:

دلایل گرانی خودرو

روند افزایش قیمت در بازار خودرو تا حد زیادی تحت تاثیر نرخ ارز و فاکتورهای اساسی اقتصاد کلان کشور است. این یعنی مسیری که سیاستگذار در تصمیم‌سازی برای حوزه خودرو در حال اجرای آن است، بی‌تاثیر است.

یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت در یک سال اخیر، توسل به ایجاد جو روانی است. سیاست بمباران فضای رسانه‌ای با خبر واردات، افزایش تولید و تحویل خودرو، کاهش تعرفه واردات و امثالهم که همه تا به حال در حد شعار بوده‌اند. حال آن‌که سیاست‌ها می‌توانست در راستای بهبود بازار و رشد صنعت خودرو باشد.

از اردیبهشت‌ ماه امسال شاهد رشد قیمت کارخانه‌ای محصولات به‌صورت مستقیم نبوده‌ایم و رشد قیمت خودروها در قالب تعریف تیپ‌های جدید و ارائه طرح‌های جایگزینی انجام شد.

source

توسط postbin.ir