سئو سایت

قیمت نفت خام پس از حمله شنبه شب ایران به اسرائیل که نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شد خسارت کم‌تری به بار آورد، بیش از یک دلار در هر بشکه کاهش یافت.

آگهی

این امر پس از جهش ابتدایی قیمت به نوعی نشان دهنده برطرف شدن نگرانی‌ها نسبت به تشدید سریع درگیری میان ایران و اسرائیل است که در صورت تحقق می‌توانست منجر به اختلال در عرضه و بی ثباتی قیمت در بازارهای جهانی شود.

به گزارش رویترز، بهای هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه ژوئن تا ساعت ۱۱:۲۳ صبح به وقت شرق آمریکا (۱۵:۲۳ به وقت گرینویچ) با کاهش ۱.۳ درصدی (۱.۱۵ دلار) به ۸۹ دلار و ۳۰ سنت رسید.

در همین حال، گفته می‌شود که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه مه با همین میزان افت و ۱.۱۱ دلار کاهش به ۸۴ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه رسیده است.

بهای نفت خام در بازارهای جهانی روز جمعه با توجه به پیش‌بینی حمله قریب‌الوقوع و تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل افزایش یافته و به بالاترین سطح خود از اکتبر گذشته رسیده بود.

حملات گسترده ایران که با بیش از ۳۰۰ فروند موشک و پهپاد علیه مواضعی در اسرائيل صورت گرفت، نخستین تهاجم کشوری دیگر علیه اسرائيل با چنین وسعتی بی‌سابقه طی بیش از سه دهه گذشته به شمار می‌رود.

این حمله نگرانی‌ها نسبت به تشدید درگیری‌ها و گسترش آن در منطقه را که بر حمل و نقل و عرضه نفت در خاورمیانه تأثیر می‌گذارد، افزایش داد.

با این حال، اعلام ایران مبنی بر پایان یافتن اقدام تلافی جویانه و همچنین خسارات ناچیز این حمله، تنش‌ها را در بازارهای نفت کاهش داد.

ویکتور کاتونا، تحلیلگر «کپلر» می‌گوید اعلام ایران مبنی بر پایان یافتن اقدام تلافی جویانه، تنش‌های ژئوپلیتیکی را کاهش داده است.

این حمله که ایران آن را اقدامی تلافی‌جویانه در پاسخ به حمله هوایی و موشکی اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق خواند، تنها خسارات جزئی به بار آورد.

به گفته مقامات نظامی اسرائیل حدود ۹۹ درصد از موشک‌ها و پهپاد‌های شلیک شده توسط ایران در این حمله توسط سامانه دفاعی گنبد آهنین و نیز با مشارکت متحدان تل‌آویو در آسمان کشورهای همجوار رهگیری و سرنگون شدند.

تحلیلگران می‌گویند تا زمانی که تنش‌ها میان ایران و اسرائیل به سطحی که عرضه نفت را تحت الشعاع قرار دهد، افزایش نیابد، حفظ قیمت‌ها در سطوح بالای فعلی دشوار خواهد بود.

ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روزانه بیش از ۳ میلیون بشکه نفت خام تولید می کند.

درگیری های خاورمیانه که بر محور مناقشه اسرائیل و حماس در غزه متمرکز است تاکنون تأثیر ملموسی بر عرضه نفت نداشته است.

آمریتا سن، بنیانگذار و مدیر تحقیقات در شرکت خدمات مشاوره‌ای «انرژی اسپکتس» می‌گوید: «اگر بحران به حدی افزایش پیدا نکند که سبب اختلال در عرضه شود، در طول زمان با کاهش قیمت نفت روبرو خواهیم بود؛ اما این امر به واکنش سنجیده و محتاطانه اسرائیل در پاسخگویی به ایران بستگی دارد.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید


source

توسط postbin