سئو سایت

روبرتو واناچی، از باسابقه‌ترین ژنرال‌های ارتش ایتالیا که پیشتر به دلیل نوشتن کتابی توهین‌آمیز درباره زنان و سیاه‌پوستان از وزارت دفاع برکنار شده بود، از سوی متئو سالوینی، معاون نخست‌وزیر و رهبر حزب لگا به عنوان نامزد اصلی برای انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا معرفی شد.

آگهی

آقای واناچی پیشتر به اتهام تحریک نفرت نژادی توسط دادستان رم تحت بازجویی قرار گرفته بود. او همچنین پیشنهاداتی مبنی بر اینکه کودکان معلول به طور جداگانه در مدارس مورد آموزش قرار گیرند طوفانی از انتقادات را به راه انداخته بود. با این حال سالوینی رهبر حزب لگا در قماری که بسیاری آن‌را را خطرناک می‌دانند تصمیم گرفته روی این چهره دست‌راستی افراطی سرمایه‌گذاری کند. 

انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا از ۶ تا ۹ ژوئن در سراسر کشورهای عضو اتحادیه برگزار خواهد شد و جریان‌های دست راستی در سراسر اتحادیه تلاش دارند با همکاری یکدیگر کرسی‌های بیشتری را در این نهاد قانون‌گذاری اروپایی در استراسبورگ کسب کنند. 

به گفته تحلیل‌گران سالوینی تلاش دارد با استفاده از طوفان رسانه‌ای که معرفی واناچی ایجاد می‌کند، جان تازه‌ای به حزب خود که شریک کوچک در کابینه ائتلافی ملونی است، بدهد. 

لورنزو کاستلانی، استاد تاریخ سیاسی در دانشگاه لوئيس رم در این رابطه به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید: «سالوینی یک حزب در بحران دارد و امروز در نظرسنجی‌ها حزب او تنها ۸ درصد از افکار عمومی را با خود همراه می‌بیند. این در حالی است که واناچی به یک شخصیت رسانه‌ای تبدیل شده و سالوینی از او استفاده می‌کند تا حمایت بیشتری جلب کند. من فکر می‌کنم این ژنرال مثلا می‌تواند چند ده هزار رای دیگر برای حزب لگا کسب کند.»

نامزدی واناچی برای روزها تیتر اخبار و برنامه‌های خبری و تحلیلی سیاسی ایتالیا بوده و در نهایت بالاخره در روز سه‌شنبه او در کنار سالوینی ایستاد و در رم به عنوان نامزد اصلی این جریان سیاسی برای انتخابات پارلمان اروپا معرفی شد. 

سالیوینی که در پوسترهای تبلیغاتی خود برای انتخابات پارلمان اروپا شعار «بیشتر ایتالیا، کمتر اروپا» را انتخاب کرده و تصاویر او با این جمله در سراسر خیابان‌های شهر رم دیده می‌شود از واناچی دفاع کرد که مورد حمله بی‌رحمانه مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. 

واناچی فرماندهی نیروهای ایتالیایی در عراق، افغانستان، لیبی و پیش از آن در بالکان، رواندا و سومالی را برعهده داشته است. او در سال ۲۰۱۹ به دلیل رهبری خود در کمپین علیه گروه داعش نشان لژیون شایستگی ایالات متحده را دریافت کرد. 

اما وزیر دفاع ایتالیا او را از ریاست موسسه جغرافیایی ارتش برکنار کرد و بابت اظهاراتش در خصوص افراد دگرباش جنسی و همچنین انتقاد از فعالان محیط زیست مورد انتقاد جدی قرار داد. 

ژنرال گیدو کروستو وزیر دفاع در آن زمان در توییتی نوشت: «کتاب واناچی بدون دریافت مجوز از مافوق نوشته و منتشر شده و به همین دلیل او مشمول مجازات انضباطی خواهد شد.»

گزارش‌های خبری ایتالیا می‌گویند، در ماه فوریه، دادستان‌های رم تحقیقاتی را درباره واناچی در خصوص «تحریک به نفرت نژادی» آغاز کردند. در همین حال حرف‌های تازه واناچی به روزنامه لا استامپا درباره اینکه کودکان معلول باید به طور جداگانه در مدارس آموزش داده شوند، خشم چپ و راست را در ایتالیا برانگیخت. 

ساندرا ساوینو، یکی از رهبران منطقه‌ای حزب راست میانه فورزا ایتالیا که پیشتر سیلویو برلوسکونی رهبری آن‌را برعهده داشت در انتقاد از این اظهارات گفت: «این ربطی به آزادی عقیده ندارد، بلکه به تاریخ و فرهنگ کشور ما توهین‌ شده است.»

سالوینی اما از آنچه حق واناچی برای بیان عقایدش خوانده دفاع کرده و رسانه‌ها را متهم کرده که بیش از اندازه و به شکلی غیرمنصفانه به اظهارات واناچی پرداخته‌اند. 

در مقابل واناچی می‌گوید که می‌دانسته با انتشار کتابش دست به یک ریسک بزرگ خواهد زد اما تاکید کرده که او مدیون فرزندانش است که حقیقت را بگوید و اکنون برای آنها در سیاست می‌جنگد. او در ادامه می‌گوید: «من می‌خواستم آینده بهتر و اروپای بهتری را به آنها بدهم.» 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

انتخاب سالوینی حزب لگا را تقسیم کرده در حالی‌که راست میانه با چنین انتخابی مخالف است بخش‌های افراطی‌تر این حزب از حضور واناچی حمایت می‌کنند.

source

توسط postbin