در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

asdasd



با تغذیه شیرخشک مناسب گربه سانان اتفاق مشابه «پیروز» تکرار نمی‌شود


مدیرعامل باغ‌وحش صفادشت با عنوان اینکه توله جگوار، بعد از ۴٠ روز تغذیه با شیرخشک استاندارد به وزن ایده آل رسید، گفت: مفتخریم تنها مرکز نگهداری گربه سانان کشور هستیم که باعث شدیم شیرخشک مناسب گربه سانان در کشور تولید شود و از تکرار اتفاق مشابه «پیروز» برای توله گربه سانان دیگر جلوگیری شد.

علیرضا شرفی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به خبر تولد نخستین توله جگوار با عنوان اینکه از زمان تولد این توله سیاه حدود ۴٠ روز می‌گذرد، اظهار داشت: علت تاخیر در انتشار خبر تولد، طبیعی است چون اغلب توله گربه سانان با وزن کم و نارس به دنیا می‌آیند. به دلیل مشکلاتی که در ابتدای تولد دارند، ممکن است زیاد عمر نکنند لذا با رعایت این احتیاط، بعد از مقطع زمانی مشخص و رسیدن به شرایط نرمال، خبر تولد نخستین توله سیاه جگوار متولد شده در ایران، اطلاع‌رسانی شد.

وی گفت: به دلیل ضعیف بودن توله و شرایط وزنی غیرطبیعی هنگام تولد، مجبور شدیم برای حفظ سلامت توله از شیردهی مصنوعی استفاده کنیم لذا از بدو تولد، شیر مادر استفاده نشد. درحال حاضر و به اجبار توله جگوار از مادر و پدر جداست. 

شرفی توضیح داد: معمولا جفت نر گربه سانان همچون ببر، جگوار و پلنگ به صورت غریزی توله خود را می‌کشد. در طبیعت بعد از جفتگیری، جفت ماده از جفت نر جدا می‌شود تا توله متولد و بزرگ شود.

وی ادامه داد: شرایط جدا بودن جفت نر و ماده در باغ وحش وجود دارد اما با توجه به وضعیت شیردهی مصنوعی توله جگوار که در باغ وحش صفادشت متولد شد به محض تولد از مادر جدا شد.

شرفی با عنوان اینکه برای این توله تازه متولد شده نام مشخصی انتخاب نشده، گفت: مادر و پدر این توله با نام های «میکی» و «جکی» حدود ۴ سال گذشته به صورت قانونی و با ثبت در کنوانسیون بین‌الملل از آفریقای جنوبی، خریداری و بعد از ورود به ایران مستقیم وارد مجموعه باغ وحش صفادشت شدند.

وی در ارتباط با وضعیت فعلی این توله، گفت: این توله در مدت ۴٠ روز گذشته از رشد خوب برخوردار شد و با رسیدن به وزن ایده‌آل، شرایط حرکتی و تغذبه خیلی عالی است. 

شرفی با اشاره به مسئول نگهداری این توله گفت: مسئولیت نگهداری توله جگوار بر عهده یکی از کارشناسان مجموعه باغ وحش صفادشت است که از مهارت لازم برخوردار بوده و تا کنون موفق به نظارت پرورش بیش از ۴٠ توله به صورت مصنوعی و طبیعی بوده است.

وی تصریح کرد: مفتخریم باغ وحش صفادشت تنها مرکز نگهداری گربه سانان کشور است که باعث شدیم شیرخشک مناسب گربه سانان در داخل کشور تولید شود. این موضوع باعث شد که اتفاق مشابه تغذیه نامناسب «پیروز» برای توله گربه سانان دیگر رقم نخورد.

وی با تاکید بر اهمیت کیفیت شیرخشک، اظهار کرد: با تغذیه از این شیر خشک تا کنون ۴٠ توله در مجموعه باغ وحش صفادشت به خوبی رشد کردند. کیفیت این شیر خشک با توجه به تاثیر در رشد و تکامل یک توله، تضمین شده است.

مدیرعامل باغ‌وحش صفادشت تاکید کرد: در شرایطی که توله ای نمی‌تواند از شیر مادر تغذیه کند، بدون شک مهمترین عامل رفع مشکلات گوارشی، رسیدن به وزن ایده آل و پیشگیری از مرگ زودهنگام توله گربه سانان، استفاده از شیر خشک مناسب و استاندارد است.



انتهای پیام/


source

توسط postbin