«جنگ سرد روم و پارت» در کتابفروشی‌ها





کتاب «جنگ سرد روم و پارت» از دو بخش تشکلی شده است. یک بخش آن شامل بررسی سیاست خارجی امپراتوران دودمان ژولیو-کلودیوسی در قبال پارت است و بخش دیگر آن سالنامه‌های تاسیتوس مورخ مشهور رومی قرن اول میلادی را بررسی می‌کند. در واقع نویسنده با بررسی سالنامه‌های تاسیتوس گزارش و روایت وی از سیاست امپراتوران دودمان ژولیو-کلودیوسی در قبال پارتیان را با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل نقادانه قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «جنگ سرد روم و پارت» تالیف جان پوارو و ترجمه کامیاب شهریاری از سوی انتشارات مروارید راهی بازار چاپ و نشر شد.

اثر جان پوارو، مورخ برجسته بریتانیایی، به بررسی روابط پیچیده و اغلب متشنج میان امپراتوری قدرتمند روم و امپراتوری اشکانیان (پارت) در طول قرون اولیه میلادی می‌پردازد. این دوره که به لحاظ تاریخی با عنوان صلح مسلحانه شناخته می‌شود، شاهد رویارویی‌های غیرمستقیم، رقابت‌های ژئوپلیتیکی و درگیری‌های نظامی پراکنده میان دو امپراتوری بود.

«جنگ سرد روم و پارت» صرفاً به شرح نبردهای مستقیم میان دو امپراتوری محدود نمی‌شود. پوارو ماهیت غیرمستقیم این رویارویی را برجسته می‌سازد. رقابت بر سر کنترل تجارت ادویه، نفوذ سیاسی در پادشاهی‌های مرزی و تسلط بر مسیرهای تجاری، ابعاد پنهان اما مهمی از این صلح مسلحانه را تشکیل می‌دادند.

کتاب خواننده را با فنون دیپلماسی رومی و اشکانی آشنا می‌کند. مذاکرات پیچیده، باج‌خواهی‌های متقابل و تلاش برای ایجاد نفوذ در دربار یکدیگر، از جمله ابزارهای روم و پارت برای پیشبرد منافع خود بودند. علاوه بر این، پوارو به نقش جاسوسی و فعالیت‌های اطلاعاتی در این دوره اشاره می‌کند و تصویری از شبکه‌های جاسوسی فعال در مرزهای دو امپراتوری ارائه می‌دهد.

با وجود ماهیت غیرمستقیم رویارویی، جنگ سرد روم و پارت شاهد نبردهای مهمی نیز بوده است. نبردهایی همچون محاصره موفق توسط ارد اول بر شهر کاره (حوالی ۱۶ پیش از میلاد) و لشکرکشی تراژان به بین‌النهرین (۱۱۶ پس از میلاد)، از جمله وقایعی هستند که پوارو با جزئیات و تحلیل‌های تاریخی به شرح آن‌ها می‌پردازد.

کتاب جنگ سرد روم و پارت صرفاً به جنبه‌های نظامی و سیاسی روابط روم و پارت نمی‌پردازد. پوارو به تاثیرات فرهنگی و اجتماعی این رویارویی درازمدت نیز اشاره می‌کند. نفوذ هنر و معماری اشکانی بر امپراتوری روم و همچنین تاثیر عناصر فرهنگی رومی بر تمدن اشکانی، از جمله مباحثی هستند که در این اثر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در پشت جلد این کتاب نوشته شده است: «اشکانیان، که در جهان غربی به نام پارتی‌ها شناخته می‌شوند، یکی از عمده‌ترین حکمرانان منطقه غرب آسیا و آسیای میانه بودند و حکومت‌شان در عصری بسیار طولانی از سال ۲۴۷ قبل از میلاد تا سال ۲۲۴ میلادی دوام آورد. رقیب اصلی سلسله اشکانیان، رومی‌ها محسوب می‌شدند و این دو امپراتوری دوره‌های مختلف جنگ و آشتی را پشت سر گذاشتند.

کتاب حاضر، تحقیق جامعی است مشتمل بر تجزیه و تحلیل تاریخی از تعاملات رومی- پارتی در اواخر دوران جمهوری روم و اوایل دوره بعد. در قسمت دوم این پژوهش نیز قسمت‌های شرقی یا «قطعه‌های پارتی» در سالنامه‌های تاسیتوس، تاریخ‌نگار سرشناس و برجسته روم، با جزئیات دقیق بررسی می‌شود.»

کتاب «جنگ سرد روم و پارت» تالیف جان پوارو و ترجمه کامیاب شهریاری با ۴۳۱ صفحه و بهای ۳۹۰ هزار تومان از سوی انتشارات مروارید راهی بازار چاپ و نشر شد.

بیژن تلیانی



انتهای پیام/


source

توسط postbin