احمد مهدوی ابهری در نشستی خبری ضمن تکذیب شایعات مطرح شده درخصوص توقف مصوبه افزایش نرخ کود اوره گفت : طی ۵ سال گذشته در تلاش برای منطقی‌تر کردن قیمت فروش کود اوره و پرداخت مطالبات اوره‌سازها بودیم و به دنبال پیگیری‌های متعدد به توافقاتی در زمینه افزایش قیمت کود اوره و تعیین تکلیف مطالبات دست پیدا کردیم.

وی افزود: از آبان ۹۸ تاکنون هر کیسه کود اوره به جهاد کشاورزی با نرخ ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شد، بر اساس مصوبه جدید، این قیمت به ۲۴۰ هزار تومان در هر کیسه و به ۴۸۰۰ تومان در هر کیلو افزایش یافت. طبق این مصوبه قرار است مابه‌التفاوت آن از محل دارایی‌های دولت پرداخت شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره عملکرد صنعت پتروشیمی گفت: در سه ماه نخست سال جاری ۲۰ میلیون و ۴۱۰ هزار تن محصول پتروشیمی تولید شد، از این میزان حدود ۳ میلیون تن در داخل به فروش رفت و ۷ میلیون و ۷۴۰ هزار تن  نیز صادر شد. از این میزان حدود ۱۱ میلیون تن خوراک بین‌مجتمعی و درون‌مجتمعی بوده است.

وی با اشاره به اینکه معادل ۳ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار محصول پتروشیمی در فصل بهار صادر شده تصریح کرد : در صورت ادامه این روند، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در ۱۴۰۳ از میزان صادرات سال گذشته پیشی خواهد گرفت.

مهدوی در ادامه با تاکید بر اینکه در تلاش برای راه اندازی طرح‌های پتروشیمی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد طی امسال هستیم افزود: طبق مذاکرات صورت گرفته قرار بر این است تا بانک مرکزی به کمک طرح‌هایی که نیازمند منابع کمتر از ۵۰ میلیون دلار هستند، بیاید.

وی افزود:: بر همین اساس، اکنون بانک مرکزی در حال بررسی ۱۱ طرح است که در صورت تأمین منابع موردنیاز این طرح‌ها، شاهد ایجاد زمینه لازم برای تحقق جهش تولید در صنعت پتروشیمی خواهیم بود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پاسخ به سوالی مبتنی بر ناترازی انرژی گفت: صنایع پتروشیمی مصرف‌کننده گازهستند و به همین دلیل این انجمن از ابتدای دولت سیزدهم موضوع سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی را در توسعه میدان‌های نفتی و گازی برای تأمین خوراک آغاز کرده است.

او در ادامه از امضای ۱۰ تفاهم‌نامه مابین وزارت نفت و پتروشیمی‌ها در سال جاری خبر داد.

مهدوی با اشاره به برخی از مشکلات موجود در میدان‌های مشخص شده گفت: اخیرا در این زمینه نشستی برگزار و مقرر شد تا امکان جذابیت سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها در میدان‌های نفت و گاز فراهم شود که تحقق این امر باعث افزایش ۲۰۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز در کشور خواهد شد.

دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص آخرین وضعیت تولید بنزین از متانول افزود: صحبت‌هایی با سرمایه‌گذاران چینی برای تولید بنزین از متانول انجام شده اما اجرای آن نیازمند تصویب آیین‌نامه‌ تخفیف در نرخ خوراک گاز است.

وی اعلام کرد: در این زمینه پیشنهاد اعمال تخفیف ۳۰درصدی را ارایه کرده‌ایم و در صورت عدم اعمال تخفیف تولید این بنزین  توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

source

توسط postbin.ir