به گزارش شفقنا رسانه از مهر، نشست خبری چهارمین نشست ملی فعالان مجازی پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۵ شهریور با حضور سعید پورابوالقاسم رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محسن بنی هاشمی دبیر همایش سواد رسانه ای، یوسف خجیر دبیر هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین و بهاره نصیری در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست سعید پورابوالقاسم رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارتقای سواد رسانه‌ای سواد فضای مجازی اصلی‌ترین ماموریت وزارت فرهنگ به ارشاد اسلامی در چند سال اخیر است

وی از برگزاری همایش سواد رسانه در آبان ماه امسال خبر داد و گفت: این همایش با هدف ارتقای آگاهی رسانه ای و با حضور فعالان سواد رسانه‌ای روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان ماه برگزار خواهد شد.

پورابوالقاسم گفت: مهم‌ترین اصل و اساس نشست فعالان فضای مجازی در ۱۰ سال گذشته ارتقای سواد رسانه‌ای است و ما دستورالعمل‌های ویژه‌ای داریم که بر روی این حوزه بیشتر کار کنیم؛ امسال این نشست را با کمک اساتید حوزه در سه محور «خلاقیت کودک و هوش مصنوعی»، «کودک، خانواده و فضای مجازی»، «خلاقیت نوآوری در فضای مجازی» و «هوش مصنوعی و فناوری» برگزار می‌کنیم، این نشست‌ها در واقع پیش نشست همایش سواد رسانه‌ای است.

وی در پاسخ به مهر مبنی بر اینکه برای بلاگرها به عنوان گروه تأثیرگذار در فضای مجازی چه برنامه‌ای دارید، گفت: در این نشست تمرکزی روی بلاگرها نداریم اما قرار است در نیمه دوم سال رویدادی را با محوریت بلاگرها برگزار کنیم. درواقع برای جامعیت بلاگری برنامه خاصی خواهیم داشت.

سواد رسانه‌ای را به یک جریان دائمی در کشور تبدیل کنیم

در ادامه این نشست سید محسن بنی هاشمی دبیر همایش سواد رسانه‌ای گفت: هیچ چیزی برای ما واضح‌تر از این نیست که سواد رسانه‌ای خود بخشی از رسانه است و رسانه‌ها صاحب این موضوع هستند، سواد رسانه‌ای موضوعی است که رسانه‌ها در جامعه پیشگام و پیش قدم در ایجاد تحول و توسعه آن هستند.

وی افزود: باید میثاق ببندیم ماجرای سواد رسانه‌ای را به یک جریان دائمی در کشور تبدیل کنیم، رسانه‌ها صاحبان اندیشه در جامعه بشری هستند و بدون سواد رسانه‌ای جلو رفتن غیر ممکن است، هر کشوری باید سواد رسانه‌ای مختص فرهنگ خود را داشته باشد.

بنی هاشمی با اشاره به برگزاری نشست فعالان فضای مجازی گفت: در نشست فعالان فضای مجازی می‌خواهیم با اتصال مفهومی کارها را به علم و تخصص در این حوزه نزدیک کنیم.

دبیر همایش سواد رسانه‌ای گفت: سواد رسانه‌ای در ایران باید تبدیل به یک نهضت و یک فرهنگ شود؛ مردم ایران باید به سواد رسانه‌ای ایرانی مسلح شوند، در همایش سواد رسانه‌ای چهار حوزه اساتید دانشگاه، فن سالاران، مخاطبان رسانه‌ها و رسانه‌ها توجه داریم، از گروهی از رسانه ها همیشه در این میان غافل می‌شویم، در برخی مطالعات صورت گرفته متوجه شدیم که سواد رسانه‌ای برخی اصحاب رسانه از مردم عادی کمتر است.

امروزه هوش مصنوعی علاوه بر ویژگی‌های فنی به حوزه حکمرانی نیز ورود پیدا کرده است

در ادامه این نشست یوسف خجیر دبیر پنل هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین نشست فعالان رسانه‌ای فضای مجازی گفت: هوش مصنوعی در هفت دهه اخیر از پوسته اصلی خود خارج شده و وارد عرصه‌های گوناگون زندگی ما شده است، در نجوم، علوم پزشکی، آموزش، رسانه رشد هوش مصنوعی را می بینیم.

وی افزود: ورود این تکنولوزی به عرصه‌های گوناگون زندگی اجتماعی این اهمیت را ایجاد کرده که یکی از پنل‌های این نشست به هوش مصنوعی اختصاص پیدا کند، امروزه هوش مصنوعی علاوه بر ویژگی‌های فنی به حوزه حکمرانی نیز ورود پیدا کرده است.

دبیر پنل هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین نشست فعالان رسانه‌ای فضای مجازی گفت: امروزه اثرات اجتماعی و فرهنگی هوش مصنوعی بر صنایع خلاق هم دیده می شود در صنعت انیمیشن و کتاب هوش مصنوعی تحولات عظیمی را ایجاد کرده است.

سواد رسانه‌ای و فضای مجازی باید برای خانواده‌ها یک اولویت باشد

در ادامه این نشست بهاره نصیری دبیر پنل کودک، خانواده و فضای مجازی در نشست فعالان فضای مجازی گفت: اگر سواد رسانه ای و خانواده را به عنوان یک پدیده اجتماعی در نظر بگیریم والدگری رسانه‌ای یکی از تحولات سبک زندگی در دوران دیجیتال سازی است؛ سواد رسانه‌ای و فضای مجازی باید برای خانواده‌ها یک اولویت باشد و در دستور کار خانواده‌ها قرار بگیرد. سواد رسانه‌ای باید قبل از آموزش رسمی وارد منازل شود و پدر و مادر به عنوان بازیگران اصلی و پیش برنده فرزندان به آن مجهز شوند. ما با برگزاری این نشست می‌خواهیم بستری را برای ارتقای سواد رسانه‌ای مجازی خانواده‌ها فراهم کنیم.

وی افزود: در عصر ما خانواده‌ها به دلیل تنوع رسانه‌ها آسیب آسیب پذیری بیشتری دارند ضرورت دارد که آنها را اموزش دهیم ، فضای مجازی ادامه فضای واقعی زندگی است و تفاوت این با زندگی واقعی در اینو است که در فصای مجازی با شیوه خاصی از گردش اطلاعات روبرو هستیم که فهم ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند والدین باید میانجیگرانه بین فرزندان و فضای مجازی قرار بگیرند و هویت فرهنگی را به فرزندان آموزش دهند.

در ادامه این نشست بهاره نصیری در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه ایا مکانیزمی برای آموزش خانواده‌ها در راستای جلوگیری از آسیب فضای مجازی به خصوص در زمینه آموزش و یادگیری کودک می توان استفاده کرد، گفت: در گام نخست بهتر است برای مقطع ابتدایی مهارت‌های ابتدایی لازم را به کودک آموزش دهیم باید مهارت‌های خوب خواندن، خوب دیدن، خوب گوش دادن، خوب نوشتن و خوب صحبت کردن را به عنوان ۵ مهارت کلیدی به کودکان آموزش دهیم، دانش آموزی که وارد این فضای رسانه‌ای می‌شود اگر مشاهده عمیق نداشته باشد نمی‌توانیم از او انتظار بیشتری داشته باشیم، ما از کودکی که از منزل وارد محیط آموزش می‌شود نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم مسیله ای را نقد و بررسی کند، خواند و نوشتن مسئله بسیار مهمی است که متاسفانه جدی گرفته نمی‌شود و ما بیشتر در نوشتن لنگ می‌زنیم و این درد بزرگی است انشا در مدارس جدی گرفته نمی شود.

همچنین خجیر نیز در تکمیل صحبت‌های بهاره نصیری گفت: مشکلات پس از دوران کرونا حوزه فضای مجازی و آموزش یک پدیده اجتماعی هستند که باید در سه سطح برای آنها برنامه‌ریزی کرد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای فضای مجازی و آموزش و پرورش و همچنین در رسانه‌ها و خود خانواده‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

source

توسط postbin.ir