پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام فیلم: دایره زندگی

سال انتشار: 1386

ژانر: طنز

کارگردان:پریسا بخت آور

 

 

بازیگران: باران كوثري، صابر ابر، مهران مديري، امين حيايي، بهاره رهنما، اميد روحاني، گوهر خيرانديش، نيما شاهرخ‌شاهي، نيلوفر خوش‌خلق، نگار فروزنده، اكرم محمدي، مليكا شريفي‌نيا، رامين راستاد، شاهرخ سخائي، اردشير كاظمي، محسن قاضي‌‌مرادي، امير نوري، كيانوش گرامي، آفرين چيت‌ساز، بهشاد شريفيان و مهدي پاكدل.

 

 

خلاصه فیلم

تهران – جمعه؛ محمد و شیرین تنها تا بعدازظهر فرصت دارند هزینه صافكاری ماشین تصادفی را كه سوار آن هستند تامین كنند، شیرین جرات ندارد ماشین پدر را كه یواشكی از خانه بیرون آورده و با آن تصادف كرده، با آن وضع به خانه برگرداند. آنها راهی خانه ای در آپارتمانی در شمال شهر می‌شوند تا با كاری كه انجام می‌دهند، پول موردنیاز را تامین كنند. ورود آنها به آپارتمان اتفاقاتی را در پی دارد که …

 

 

درباره فیلم

“دایره زنگی” نمونه خوبی از یک “فیلم شهـری” همراه با “طنز تلخ اجتماعی” است.فیلم با شناخت درست و واقعی از شرایط روز،موضوع “ماهـواره” را به عنوان عامل بغرنجی در خانواده های سنتی و شبه روشنفکری مطرح می کند.

با این رویکرد که خانواده ایرانی هنوز نتوانسته مابین ارزش های سنتی-مذهبی خود و عوامل غیر قابل کنترل دنیای مدرن (ماهواره و اینترنت و…) تعادل و تعاملی برقرار کند.

در نتیجه تمامی سطوح جامعه دچار تناقض های فرهنگی-اجتماعی می گردد؛ که این حالت پارادوکسیکال دستمایه ای برای طرح داستان “دایره زنگی” است.اینگونه است که مثلا “شعله” (بهاره رهنما) نذر می کند در صورت برگذاری کنسرت لس آنجلسی اش،یک ماه سفره حضرت عباس(ع) برپا کند! … با نشانه شناسی فیلم ، این پاردوکس می شود تقابل “پیرجامه” با “ماهواره” !! از زاویه ای دیگر،”دایره زنگی” فیلمی است در امتداد جریان فکری-محتوایی “چهارشنبه سوری” .

اگر “اصغرفرهادی” مضامین آسیب شناسی فرهنگی را در “چهارشنبه سوری” به شکل رئال و با لحنی تلخ و گزنده روایت می کرد؛ این بار در “دایره زنگی” همان دغدغه های اجتماعی-فرهنگی را به کمک “پریسا بخت آور” با فرمی شاد و لحنی کمیک تصویر می کند. در “چهار شنبه سوری” بیننده همراه با “روحی” (ترانه علیدوستی) به آپارتمانی وارد می شود تا از لایه های پنهان مناسبات یک خانواده متوسط شهری مطلع شود.

source

توسط postbin.ir