مدیرعامل مجمع ایران نوشت با اشاره به جزئیاتی از روند برگزاری نمایشگاه «ایران‌نوشت»، نوجوانان را مهم‌ترین طرفداران خرید نوشت‌افزار با تصاویر شهدا معرفی کرد و گفت: برای نوجوانان شخصیت‌های مفاخر هرچه شناخته‌تر شده باشد و یا محصول رسانه‌ای تازه‌ای پیرامون شخصیت ساخته شده باشد، استقبال افزایش می‌یابد؛ به عنوان مثال زمان پخش سریال «شوق پرواز» استقبال از تصاویر شهید عباس بابایی روی نوشت افزار چندین برابر شده بود.

محمد یقینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت انتخاب مصلی امام خمینی (ره) تهران برای برگزاری دهمین دوره از نمایشگاه «ایران نوشت»، توضیح داد: باتوجه به رشد چشمگیر استقبال مردم از این نمایشگاه، دیگر زیرساخت‌های کانون پرورش فکری پاسخگوی نیازمان نبود. فضای کوچکی در اختیار داشتیم درحالی که درخواست تولیدکنندگان نیز برای گرفتن غرفه بیش از ظرفیت بود. با ارزیابی‌هایی که انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که بهترین مکانِ جایگزین، مصلی امام خمینی (ره) است که با همکاری این مجموعه و شهرداری تهران نمایشگاه «ایران نوشت» را امسال در این فضا برگزار کردیم. البته با توجه به برگزاری نماز جمعه این فرصت پیش نیامد که نمایشگاه «ایران نوشت» در شبستان اصلی برگزار شود و در رواق شرقی مستقر شدیم.

او با اشاره به اینکه غرفه‌داران از برگزاری نمایشگاه در محل مصلی راضی‌تر هستند،‌ اظهار کرد: این محل برای مردم هم به دلیل سهولت دسترسی و وجود پارکینگ بهتر بوده است. آمارهای دقیق استقبال مردم از این دوره از نمایشگاه «ایران نوشت» باید طی روزهای آتی احصاء شود، اما بر اساس مشاهدات میدانی به نظر می‌رسد استقبال مردم از نمایشگاه نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل مجمع ایران نوشت افزود: سال گذشته حدود ۶۰ غرفه در نمایشگاه ایران نوشت داشتیم اما امسال با حضور بیش از ۱۰۰ برند ایرانی و تولیدکننده نوشت‌افزار و محصولات مرتبط به حدود ۸۰ غرفه رسیدیم. 

او با اشاره به عدم حضور مسئولین رده بالا و وزرا در افتتاحیه دهمین دوره از نمایشگاه «ایران نوشت»، بیان کرد: نمی‌خواهیم از جانب انصاف دور شویم؛ دولت چهاردهم به تازگی مستقر شده و احتمالا درگیری‌های اولویت‌داری داشته‌اند، اما در طول ادوار نمایشگاه همواره پذیرای حضور مسئولان رده بالایی همچون وزیر فرهنگ،‌ وزیر آموزش و پروش، معاون اول ریاست جمهوری و… بوده‌ایم.

هنوز به قُلّه نرسیدیم!

یقینی درباره وضعیت حمایت از نوشت‌افزار ایرانی توسط نهادهای فرهنگی، اظهار کرد: صنعت نوشت‌افزار طی سالیان اخیر با پیشرفت‌هایی روبرو بوده است، اما قطعا راه زیادی تا رسیدن به قله در پیش داریم و باید در «صنعت» و «فرهنگ» به شکل همزمان پیگیر رسیدن به اهداف باشیم. در حوزه فرهنگ به دنبال ایجاد فرصتی برای استفاده از کاراکترهای ایرانی صدا و سیما بر روی نوشت افزارها هستیم که متاسفانه به دلیل برخی ساز و کارهای حقوقیِ سازمان صدا و سیما امکان استفاده از تصاویر کاراکترها کمتر برای تولیدکنندگان وجود داشت. چند سالی است که با مسئولان مربوطه در رفت‌وآمد هستیم تا با نگاه ویژه‌ای از سمت صدا وسیما این مشکل برطرف شود.

بیشتر بخوانید:

کاراکترهای ایرانی از پسِ «باب اسفنجی» و «فروزن» بر می‌آیند؟

۸۰ برگ حسن یزدانی؛ ۳۵ هزار تومان!

او تاکید کرد: با دولت جدید حرف‌های مهمی داریم. باید اتفاقاتی در سطح حاکمیت رخ دهد که صنعت نوشت‌افزار بتواند با بازارپردازی درست به سمتی حرکت کند که این بازار با گردش اقتصادی بالا را بتواند اثرگذاری فرهنگی، راهبردی و استراتژیک داشته باشد.

نوجوانان طرفدار تصاویر شهدا بر نوشت‌ افزار

او درباره استقبال کودکان و نوجوانان از نوشت افزار با نقش‌ها و طرح‌های مرتبط با شهدا و محور مقاومت، گفت: در این زمینه میانگین سنی مخاطب متفاوت است، مثلا مخاطب محصولات شهدا و مفاخر بیشتر نوجوانان هستند. معمولا بچه‌های سال‌های اول ابتدایی از شخصیت‌های کودکانه استقبال می‌کنند و معمولا تولید کنندگان بر روی نوشت افزار مرتبط با کودکان سنین پایین تصاویر شهدا را نیاورده‌اند. تنها تصاویر حاج قاسم سلیمانی بر روی نوشت‌افزار کودکان هم استفاده شده و مورد استقبال قابل توجهی هم قرار گرفته است که این موضوع هم به خاطر شخصیتِ خاص این شهید است. برای نوجوانان شخصیت‌های مفاخر هرچه شناخته‌تر شده باشد و یا محصول رسانه‌ای تازه‌ای پیرامون شخصیت ساخته شده باشد، استقبال افزایش می‌یابد؛ به عنوان مثال زمان پخش سریال «شوق پرواز» استقبال از تصاویر شهید عباس بابایی روی نوشت افزار چندین برابر شده بود.

قصد رقابت با اصناف را نداریم

یقینی درخصوص نحوه قیمت‌گذاری بر محصولات عرضه شده در نمایشگاه ایران نوشت نیز بیان کرد: پیش از آغاز نمایشگاه کاتالوگ محصولات و قیمت‌ها از غرفه‌داران گرفته شد، اما نکته اساسی این است که در این نمایشگاه خود تولیدکنندگان به شکل مستقیم حضور دارند و هدف این نمایشگاه هم مسئله تنظیم بازار و توزیع محصول نیست چراکه قصد نداریم وجه توزیعی بگیریم و قصد رقابت با اصناف را نداریم. نمایشگاه ایران نوشت صرفا قرار است مستقیم بین خانواده‌ها و غرفه‌داران برقرار کند تا با برندهای ایرانی و کیفیت آنها آشنا شوند.

با دولت جدید حرف‌های مهمی داریم. باید اتفاقاتی در سطح حاکمیت رخ دهد که صنعت نوشت‌افزار بتواند با بازارپردازی درست به سمتی حرکت کند که این بازار با گردش اقتصادی بالا را بتواند اثرگذاری فرهنگی، راهبردی و استراتژیک داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه مسئولان نمایشگاه ایران نوشت هیچگاه در ۹ دوره قبل هم در زمینه قیمت‌گذاری ورود نکرده‌اند، گفت: معمولا غرفه داران با رعایت حال مخاطبین محصولات خود را ارائه می‌کنند. برای نظرسنجی قیمت‌ کالاهای نمایشگاه هم باید این نکته را در نظر گرفت که به علت تنوع بالای محصول به راحتی نمی‌توان گفت یک نوشت‌افزار آیا به درستی قیمت‌گذاری شده است یا نه، زیرا شاید علی‌رغم شباهتی که دو دفتر با یکدیگر دارند اما تفاوت‌های جزئی داشته باشند.

فروش نوشت‌افزار به قیمت عمده

مدیرعامل مجمع ایران نوشت ادامه داد: لوازم تحریر قیمت مصرف کننده ندارد، مثلا یک دفتر ۸۰ برگ که در نمایشگاه توزیع شده است ۳۵ هزارتومان است. قمیت این دفتر برای تولیدکننده روی تیراژ ۲۰ هزار عدد، ۲۵ هزارتومان تمام می‌شود و حاشیه سود تولیدکننده برای فروش به عمده‌فروش ۳۰ تا ۵۰ درصد است که یعنی قیمت فروش عمده ۳۲ هزار تومان می‌شود و عمده فروش با ۱۰ درصد سود آن دفتر را به مغازه‌دار می‌فروشد که قیمت آن به ۳۵ هزارتومان می‌رسد و مغازه دار هم معمولا بین ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت می‌دهد و به خریدار می‌فروشد که یعنی قیمت دفتر به حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان می‌رسد. یعنی قیمت ۳۵ هزارتومان برای یک دفتر ۸۰ برگ سیمی با جلد گلاسه ۲۵۰ گرم یک قیمت متوسط است که در مغازه‌ها تا ۵۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسد. اما همین دفتر با قیمت عمده فروشی در نمایشگاه ایران نوشت عرضه می‌شود.

او درباره کیفیت کوله‌های عرضه شده در نمایشگاه نیز توضیح داد: یک تولید کننده کوله از چند بخش مجزا تامین مواد می‌کند که شامل پارچه، یراق‌آلات و بندها است که هر کدام زیرساخت مخصوص به خود را دارند. تا حدود ۵ سال قبل تولیدکننده خوبی در هیچ یک از این بخش‌ها نداشتیم، اما به مرور پیشرفت تولیدکنندگان در این بخش را شاهد هستیم. از سوی دیگر تولیدکننده هم بر اساس نیاز و بازخورد مخاطب کوله‌های خود را در سطوح قیمتی مختلف تولید می‌کند که با افزایش قیمت، آپشن‌های کوله هم افزایش پیدا می‌کند. اما تولید کنندگان صاحب برند نیز بر کیفیت کوله، کیفیت دوخت و ابزار و … دقت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه ایران نوشت از ۱۵ تا ۳۱ شهریور همه روزه از ساعت ۱۵ الی ۲۲ در محل مصلی امام خمینی (ره) برقرار است. این نمایشگاه به جز تهران در ۵ استان پر جمعیت یزد،‌ شیراز، مشهد، تبریز و قم هم برگزار می‌شود.

انتهای پیام

source

توسط postbin.ir