در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

لزوم ساخت مستندهای پرتره از مفاخر ایران





محمدرضا فهمیزی عضو انجمن منتقدان خانه سینما درباره مستند «ساموئل خاچیکیان، یک گفت و گو» نکاتی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا فهمیزی منتقد و عضو انجمن منتقدان خانه سینما درباره مستند «ساموئل خاچیکیان، یک گفت و گو» ساخته امید نجوان که از چهارشنبه 28 شهریور در سینماهای «هنر و تجربه» اکران خود را آغاز کرده است، گفت: یکی از مهم ترین ویژگی هایی که مستندهای پرتره باید داشته باشند، ارائه اطلاعاتی درخصوص شخص موردنظر است که بیننده کمتر نسبت به آن اطلاع داشته باشد. به نوعی به منظور پر کردن خلاء اطلاعاتی چنین مستندهایی تولید می شوند.

وی ادامه داد: مستند «ساموئل خاچیکیان، یک گفت و گو» نکاتی را مورد عنایت قرار می دهد که بسیار ارزنده است و برای علاقه مندان به سینما جالب و لذت بخش است. امتیاز اول این مستند همین نکته ای است که عرض کردم.

این منتقد سینما در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: امتیاز دوم این مستند، ساختاری است که کارگردان برای فیلم خود در نظر گرفته و با ساختار کلیشه ای این گونه مستندها متفاوت است.

فهمیزی با اشاره به اهمیت مستند پرتره در تمام دنیا توضیح داد: قطعا یکی از مهم ترین گونه های مستند در تمام دنیا، پرتره است. لازم است که درباره افراد مهم و به ویژه کسانی که به فرهنگ مملکت خدمت کرده اند، مستندهای پرتره ساخته شود تا نسل جوان با این روش مفاخر خود را بیشتر بشناسند. علاقه مندان سینما می دانند که ساموئل خاچیکیان، هیچکاک سینمای ایران بوده است ولی این چیزی است که نسل جوان آن را نمی دانند و حتی شاید با دیدن برخی از فیلم های ایشان حس کنند که فیلم هایشان از نظر فیلمبرداری و تدوین و… عقب مانده باشد ولی با شناخت دقیق متوجه می شوند که این آثار را باید در ظرف زمانی خود سنجید و این نکته بسیار مهم وجود دارد که آثار ساموئل خاچیکیان در آن زمان نسبت به سینمای ایران و حتی برخی از جاهای دنیا جلوتر هم بوده است.

محمدرضا فهمیزی در پایان گفت: باید درباره آدم های مطرحی که در تمام حوزه ها شاخص و نامدار بودند، مستندهای پرتره ساخته شود. این خوب و خوشایند نیست که نسل جوان این چهره ها را نمی شناسند و درمقابل زیر و بم قهرمان های مارول را بداند، ولی قهرمان ها و خدمتگزاران فرهنگ و هنر خود را نمی شناسند. تولید مستند پرتره درباره مفاخر ایران در حوزه‌های مختلف باید به یک نهضت سراسری تبدیل شود و اگر من مقام و مسئولیتی داشتم حتما بنیادی تاسیس می کردم که در آن برای تمام مفاخر سرزمین مان مستندی ساخته شود. درست است که جایی مانند مرکز گسترش وجود دارد که به چنین کارهای ارزشمندی می پردازد ولی باتوجه به کمبود بودجه توان آن ها نیز محدود است و هرچقدر در این راستا کار شود باز هم کم است.

مستند «ساموئل خاچیکیان، یک گفت و گو» ساخته امید نجوان در گروه «هنر و تجربه» اکران شده است.



انتهای پیام/


source

توسط postbin.ir