فیلم نفرین آرتا یکی از جدیدترین فیلم‌های ایرانی است که مهر 1403 اکران شد. کارگردان این فیلم مجید کریمی است و داستان خود را با محوریت حفظ مناطق باستانی، با تمرکز بر تمدن جیرفت، به تصویر کشیده است.

فیلم سینمایی نفرین آرتا از 4 مهر به سینماهای کشور آمده است. کارگردان این فیلم مجید کریمی است و تهیه‌کنندگی آن نیز برعهده سیدجلال چاوشیان بوده است. ژانر فیلم سینمایی نفرین آرتا اجتماعی و خانوادگی است و داستان آن با تمرکز روی مبحث حفظ مناطق باستانی روایت می‌شود. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده مجید کریمی و آباریس تنظیفی بوده و علی شاه‌حاتمی نیز کار بازنویسی فیلمنامه را انجام داده است. خبرگزاری رکنا در بهمن 1400 از پایان ساخت فیلم نفرین آرتا، که با مشارکت وزارت میراث فرهنگی کشور در دست تولید بود، خبر داد. تاریخ اکران فیلم نفرین آرتا نیز اخیرا اعلام شده و از 4 مهر 1403 به روی پرده سینماها آمده است.

این مقاله از پلازا را به معرفی فیلم سینمایی نفرین آرتا اختصاص داده‌ایم. در کنار هم با این فیلم، که انتظار می‌رود یکی از بهترین فیلم‌های 1403 باشد، آشنا می‌شویم و مروری بر جزئیات آن نظیر داستان، بازیگران و نمرات فیلم سینمایی نفرین آرتا خواهیم داشت.

فهرست مطالب

خلاصه فیلم سینمایی نفرین آرتا

خلاصه فیلم سینمایی نفرین آرتا داستان فیلم نفرین آرتا

داستان فیلم نفرین آرتا با درونمایه اجتماعی-تاریخی، یک روایت خانوادگی را با محوریت قدیمی‌ترین تمدن بشری ایران و جهان، به تصویر کشیده است. در این فیلم مهیج سفری در تاریخ ایران باستان را تجربه می‌کنیم، یک ماجراجویی که شامل معرفی و رمزگشایی رازهای تمدن کهن جیرفت است. در فیلم نفین آرتا برای اولین بار به اماکن، موضوعات و مباحث مهمی از دنیای باستان پرداخته می‌شود و به تماشای لوکیشن‌های بکری می‌نشینیم که پیش از این در هیچ اثری دیده نشده‌اند.

آرِتا، آراتا یا ارّته نام سرزمینی است که در منابع سومری به آن اشاره شده؛ سرزمینی سرشار از طلا، نقره و سنگ لاجورد که صنعتگران زبردستی در آن زندگی می‌کنند و رسیدن به آن بسیار دشوار است. یکی از باستان‌شناسان ایرانی به نام یوسف مجیدزاده، تمدن جیرفت را حلقه گمشده تاریخ خوانده و آن را همان تمدن آراتا می‌داند.

اقای مجید کریمی، به عنوان فردی که دلبستگی خاصی به تاریخ و فرهنگ ایران دارد، پیش از این چهار سال را صرف تحقیق، پژوهش و تولید یک مستند درباره تمدن جیرفت کرده بود؛ مستندی که با نام دفینه منتشر شده است. مستند دفینه درونمایه و اساس ساخت فیلم نفرین آرتا شد.

بازیگران فیلم نفرین آرتا

در فیلم سینمایی نفرین آرتا شاهد حضور بازیگران ایرانی و خارجی هستیم. رامین راستاد و شیرین بینا از جمله بازیگران این فیلم هستند. رضا ایرانمنش نیز که آخرین بار او را با فیلم شاهد عینی (1380) روی پرده سینما دیدیم، پس از 23 سال با فیلم نفرین آرتا به سینما بازگشته است. در ادامه با برخی از هنرپیشه های فیلم نفرین آرتا آشنا می‌شویم.

رامین راستاد

تاریخ اکران فیلم نفرین آرتا هنرپیشه های فیلم نفرین آرتا

رامین راستاد یک بازیگر ایرانی متولد 2 خرداد 1351 در مشهد است که در کنار بازیگری، به عنوان دستیار کارگردان، برنامه‌ریز و چهره‌پرداز نیز فعالیت دارد. او بازیگری را از سال 1375 با فیلم سینمایی حریف دل آغاز کرد. وی تاکنون در 33 فیلم سینمایی حضور داشته که در میان آنها می‌توانیم فیلم میم مثل مادر (1385)، فیلم رسوایی 2 (1394) و فیلم وابل (1401) را نام ببریم. آقای راستاد در سال 1380 با سریال باران عشق حضور در تلویزیون را تجربه کرد و اخیرا نیز شاهد حضور وی در آثاری نظیر سریال نجلا 2 (1401) و سریال طوبی (1403) بوده‌ایم.

رامین راستاد در فیلم بوم زمان (1392) به عنوان چهره‌پرداز، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز حضور داشته است. فیلم کامیون، به کارگردانی کامبوزیا پرتوی که در سال 1396 اکران شد، از حضور اقای راستاد به عنوان برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان بهره برده است.

شیرین بینا

ژانر فیلم سینمایی نفرین آرتا بازیگران فیلم نفرین آرتا

شیرین صدق گویا در تاریخ 29 مرداد 1343 در مرند، در آذربایجان شرقی، چشم به جهان گشود. او فارغ‌التحصیل رشته علوم تربیتی از دانشگاه آزاد است و فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان بازیگر را از سال 1372 با فیلم تیک تاک آغاز کرد؛ اثری که وی را نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنواره فیلم فجر کرد. خانم صدق گویا فامیلی همسرشان یعنی بینا را به عنوان نام هنری خود انتخاب کرد‌ه‌اند و امروزه با نام شیرین بینا شناخته می‌شوند. خواهر وی، نگین صدق گویا نیز از بازیگران ایرانی هستند. خانم بینا با سریال کارآگاه (1374) قدم به تلویزیون گذاشت و در آثاری نظیر سریال اغما (1386) و سریال خداداد (1401) بازی کرده است. آخرین فیلم سینمایی وی فیلم عشقولانس بود که سال 1395 اکران شد.

همچنین بخوانید :

رضا ایرانمنش

نقد فیلم نفرین آرتا نمرات فیلم سینمایی نفرین آرتا

رضا ایرانمنش، بازیگر ایرانی متولد 8 اردیبهشت 1346 در شهر جیرفت، در استان کرمان، است. وی مدرک لیسانس بازیگری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، و مدرک فوق لیسانس کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس دارد. آقای ایرانمنش یکی از رزمندگان جنگ ایران و عراق است که در عملیات والفجر 8 به علت استشمام گاز خردل، جانباز شیمیایی شد. ایشان بازیگری را از سال 1372 با فیلم سجاده آتش شروع کردند و برای این نقش‌آفرینی عالی نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شدند. یک سال بعد با سریال بهاران در بهار حضور در تلویزیون را تجربه کرد و سپس شاهد حضور وی در آثاری نظیر سریال وفا (1384)، سریال ستایش (1389) و سریال بی نشان (1401) بودیم. رضا ایرانمنش سابقه بازی در 24 سریال و 7 فیلم سینمایی را دارد.

همچنین بخوانید :

مهدی شیخ عیسی

بررسی فیلم ایرانی نفرین آرتا معرفی فیلم سینمایی نفرین آرتا

یکی از بازیگران خارجی فیلم نفرین آرتا، مهدی شیخ عیسی است که در 18 دی 1368 در دمشق متولد شده است. این بازیگر و مجری اهل سوریه اولین بار با نقش خلبان هلیکوپتر در فیلم به وقت شام (1396) در یک فیلم ایرانی حضور یافت. پس از آن نقش ماهر فوزی در فیلم تک تیرانداز (1399) و همجنین در فیلم نگین سلیمانی (1400) بازی کرد، و جدیدا نیز با نقش غسان در فیلم قلب رقه حضور داشته است. آقای شیخ عیسی را در نقش مهدی در سریال شبابیک، نقش حارب در سریال خط مقدم (1400) و نقش رئیس ایست بازرسی در سریال سقوط (1401) نیز دیده‌ایم.

در فهرست زیر نام برخی دیگر از بازیگران فیلم ایرانی نفرین آرتا را با هم می‌خوانیم:

  • حمیدرضا عطایی
  • محمدرضا اکبری
  • ابتسام بغلانی
  • سعید بیات
  • امیرارسلان کریمی
  • یسنا اصلانی
  • بابک نوری
  • الگا رحمان‌پور
  • اولکا کلووا

سخن پایانی

فیلم نفرین آرتا

در این مقاله با شما همراه شدیم تا به بررسی فیلم ایرانی نفرین آرتا بپردازیم و با جزئیات آن نظیر تاریخ اکران، بازیگران و داستان فیلم آشنا شویم. با توجه به اینکه هنوز مدت زمان زیادی از اکران این فیلم نگذشته، هنوز منتقدین ایرانی نوشته‌های خود در نقد فیلم نفرین آرتا را منتشر نکرده‌اند. سعی می‌کنیم در روزهای آتی با انتشار نقدهای منتقدین، شما را از نظرات آنها نیز مطلع کنیم. امیدواریم این فیلم سینمایی، که جزء معدود آثار سینمایی با محوریت محافظت از بناهای باستانی است، با درخشش خود تبدیل به یکی از بهترین و پرفروش‌ترین فیلم های ایرانی سال 1403 شود. نظر شما خواننده محترم درباره فیلم نفرین آرتا چیست؟ آیا قصد تماشای آن را دارید؟ یا فیلم را تماشا کرده‌اید؟ با استفاده از بخش “دیدگاه شما” در پایین صفحه ما را از نظرات، انتقادات، پیشنهادات و اطلاعات خود درباره این فیلم بهره‌مند سازید.

منتخب کاربران

source

توسط postbin.ir