پیمان معادی از جمله بازیگران معروف ایرانی محسوب می‌شود که هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی نقش‌آفرینی‌های معروفی داشته است. در این مقاله با بیوگرافی پیمان معادی همراه شما هستیم.

پیمان معادی بازیگر، فیلمساز و نویسنده اهل ایران-آمریکا در سال 1349 چشم به جهان گشود. او در رشته مهندسی متالوژی فارغ‌التحصیل شد و در ابتدا توانست با نوشتن فیلمنامه فیلم آواز قو به دنیای هنر وارد شود. در سال 1387 آقای معادی با نقش‌آفرینی در فیلم درباره الی به عنوان بازیگر دیده و شناخته شد. شهرت این بازیگر به ایفای نقش نادر در فیلم جدایی نادر از سیمین برمی‌گردد. او تا کنون برنده جوایزی همچون خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد و 4 سیمرغ بلورین در حوزه نویسندگی، کارگردانی و بازیگری از جشنواره فجر شده است. مشهورترین آثار او فیلم‌های کمپ ایکس ری، آخرین شوالیه‌ها، شش زیرزمینی، سریال‌های آن شب و افعی تهران هستند. در ادامه مقاله پیش رو پلازا با بیوگرافی پیمان معادی همراه شما هستیم.

فهرست مطالب:

اطلاعات شخصی پیمان معادی

  • نام و نام خانوادگی: پیمان معادی
  • تاریخ تولد: 9 تیر 1349
  • محل تولد: نیویورک، آمریکا
  • سن پیمان معادی: 54 سال
  • قد پیمان معادی: 170 سانتی متر
  • تحصیلات: کارشناسی متالوژی از دانشگاه آزاد کرج
  • وضعیت تاهل: متاهل (فرانک قوانلو از سال 1384 تا کنون)
  • تعداد فرزندان: 2 فرزند (باران و رایان)
  • صفحه اینستاگرام پیمان معادی: Paymanmaadi@

زندگی نامه پیمان معادی

در این قسمت بیوگرافی پیمان معادی با مرور زندگی این بازیگر از تولد تا ازدواج و فرزندان همراه شما هستیم.

اوایل زندگی تا بزرگسالی

این بازیگر دوست‌داشتنی متولد 9 تیر 1349 است. محل تولد پیمان معادی نیویورک آمریکا است. پدر پیمان معادی وکیلی موفق بود. پنج سال پس از تولد پیمان، خانواده وی به دلیل شرایط کاری پدرش به ایران بازگشتند. معادی همچون بسیاری از ستارگان موفق،‌ علاقه خود به دنیای هنر را از زمان کودکی با نگارش شعرها و متن‌های کوتاه نشان داد. این بازیگر پس گذراندن دوران هنرستان، به تحصیل در رشته مهندسی متالورژی در دانشگاه آزاد کرج پرداخت. این بازیگر فرزند دوم خانواده است و یک برادر بزرگتر و یک خواهر خواهر کوچکتر از خودش دارد. پیمان معادی، پریسا معادی، نیز رابطه بسیار نزدیکی با برادرش دارد. او از دوستان نزدیک لیندا کیانی، بازیگر محبوب ایرانی نیز هست.

زندگی شخصی و ازدواج

پیمان معادی در سال 1384 با فرانک قوانلو ازدواج کرد. حاصل این ازدواج باران و رایان، فرزندان پیمان معادی و فرانک قوانلو، هستند. همسر پیمان معادی و او تلاش فراوانی برای دوری از جنجال‌های متداول زندگی افراد مشهور داشته‌اند. این خانواده دارای دو خانه در شهرهای تهران و لس‌آنجلس بوده و بین آن‌ها رفت و آمد می‌کنند. معادی علاوه بر بازیگری و فیلم‌سازی، صاحب یک گالری ساعت در متجمع تجاری میلاد نور تهران است. جالب است بدانید که دختر پیمان معادی، باران، نیز به بازیگری علاقمند است. او چندسال پیش در نمایش در انتظار گودو به همراه پدرش نقش‌آفرینی کرد و همچنین تا کنون در چندین فیلم سینمایی حضور داشته است.

همچنین بخوانید :

زندگی شغلی پیمان معادی

در این قسمت بیوگرافی پیمان معادی مسیر شغلی او را از شروع تا به امروز مرور می‌کنیم.

شروع فعالیت هنری

او پس از دریافت مدرک کارشناسی خود در این رشته، شروع به نوشتن فیلمنامه کرد. نخستین اثری که به قلم پیمان معادی خلق شد فیلم «آواز قو» به کارگردانی سعید اسدی بود که در آن ستارگان مشهوری چون بهرام رادان، جمشید هاشم‌پور و ساره آرین بازی کردند. معادی در ادامه فیلمنامه آثار دیگری چون «کافه ستاره»، «کما» و «عطش» را به رشته تحریر درآورد که تمامی آن‌ها، دست کم از منظر روایی، در سطح قابل قبولی قرار داشتند.

همچنین بخوانید :

اولین نقش و موفقیت قابل توجه

همسر پیمان معادی

نخستین حضور پیمان معادی به عنوان بازیگر به فیلم «درباره الی» برمی‌گردد. اثر خوش‌ساخت و جذاب اصغر فرهادی را می‌توان سکوی پرتاب این بازیگر به قله محبوبیت دانست. معادی پس از حضور در این فیلم، به چهره‌ای شناخته شده در سینمای ایران و دنیا تبدیل شد. فرهادی که سبک بازیگری خاص معادی را پسندیده بود، او را در اثر بعدی خود، یعنی فیلم «جدایی نادر از سیمین» به کار گرفت.

«جدایی نادر از سیمین» را می‌توان یکی از بهترین و موفق‌ترین ساخته‌های سینمای ایران دانست که برنده جوایز ارزشمندی در مراسم‌های مهم جهانی چون اسکار، گلدن گلوب، فیلم برلین، بفتا و سزار شد. معادی وظیفه ایفای یکی از نقش‌های اصلی این اثر را بر عهده داشت و هنرنمایی او جایزه معتبر خرس نقره‌ای در جشنواره فیلم برلین را برای این بازیگر به همراه داشت.

حضور در آثار جهانی

دین پیمان معادی

در ادامه بیوگرافی پیمان معادی می‌خوانیم که او پس از موفقیت بی‌نظیر «جدایی نادر از سیمین»، تصمیم به ساخت نخستین فیلم سینمایی خود گرفت. این فیلم «برف روی کاج‌ها» نام داشت و در آن بازیگران مشهوری چون مهناز افشار، صابر ابر و حسن معجونی به ایفای نقش پرداختند. «برف روی کاج‌ها» را می‌توان اثری جسورانه و قابل قبول دانست که در آن زمان به دلیل موضوع حساس خود زیر تیغ سانسور رفت. جنجال‌های پیرامون این فیلم آن را در فهرست آثار تحریمی حوزه هنری قرار داد. معادی این اثر را کاملا به شکل سیاه و سفید فیلمبرداری کرده است. پس از جنجال‌های برف روی کاج‌ها، معادی به آمریکا رفت تا در نخستین فیلم خارجی خود به نام Camp X-Ray بازی کند. این عنوان به کارگردانی پیتر ستلر نگاهی منتقدانه به زندان گواتمالای آمریکا داشت. معادی در این فیلم همبازی ستاره شناخته شده هالیوودی، یعنی کریستن استوارت بود.

این بازیگر سپس بار دیگر به ایران آمد و در فیلم‌های متوسط «ملبورن» و «قصه‌ها» هنرنمایی کرد. حضور بعدی معادی در یک اثر جهانی در فیلم حماسی و تاریخی Last Knights در کنار بازیگران بزرگی چون کلایو اوون و مورگان فریمن بود. این اثر علی‌رغم برخورداری از تیم بازیگری قابل توجه، به دلیل فیلمنامه ضعیف و کارگردانی ناشیانه به شکستی فاجعه‌بار تبدیل شد. پیمان معادی در سال 2016 در فیلم 13Hours: The Secret Soldiers of Benghazi به کارگردانی مایکل بی ایفای نقش کرد. در این اثر ستارگان مطرحی چون جان کرازینسکی حضور داشتند. این فیلم با استقبال متوسطی از جانب منتقدان و مخاطبان روبرو شد و به عنوان کم‌فروش‌ترین ساخته مایکل بی تا به امروز شناخته می‌شود.

همچنین بخوانید :

ابد و یک روز،‌ اچ‌بی‌او و تداوم موفقیت

فیلمهای پیمان معادی

معادی سپس با فیلم خوش‌ساخت «ابد و یک روز» به سینمای ایران بازگشت. این اثر ساخته کارگردانی جوان به نام سعید روستایی بود. «ابد و یک روز» یکی از بهترین فیلم‌های سال‌های گذشته کشورمان به حساب می‌آید. پیمان معادی در ادامه در نقشی فرعی در مینی‌سریال زیبای The Night of (آن شب) به کار گرفته شد. این مینی‌سریال محصول شبکه محبوب اچ‌بی‌او بوده و توسط استیون زایلیان و ریچارد پرایس خلق شده است. The Night of به عنوان یکی از خوش‌ساخت‌ترین مینی‌سریال‌های سال‌های گذشته شناخته می‌شود. از همبازیان معادی در این اثر می‌توان به جان تورتورو، ریز احمد و بیل کمپ اشاره کرد. معادی سپس در کنار بازیگران مطرحی چون الن پیج، ساندرا اوه، نوید نگهبان و شهره آغداشلو به صداپیشگی انیمیشن کانادایی Window Horses پرداخت. این بازیگر در سال 2017 (1397) سومین فیلم خود به نام «بمب، یک عاشقانه» را روانه سینماها کرد.

معادی علاوه بر کارگردانی، وظیفه نگارش فیلم‌نامه، تهیه‌کنندگی و بازی در نقش اصلی این اثر را بر عهده داشت. وی در سال 1397 در دو فیلم «ناگهان درخت» و «متری شیش و نیم» بازی کرد. «ناگهان درخت» دومین ساخته صفی یزدانیان و یکی از ضعیف‌ترین آثار سال‌های گذشته سینمای ایران به حساب می‌آید. اما «متری شیش و نیم» در نقطه مقابل آن اثر قرار داشت. دومین ساخته سعید روستایی روایتی اجتماعی، جذاب و تاثیرگذار از مشکلات ایران مدرن بود که با استقبالی قابل توجه از طرف تماشاگران و منتقدان ایرانی روبرو شد. معادی در کنار نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و فرهاد اصلانی تیم بازیگری این فیلم را تشکیل می‌دادند.

در ادامه بیوگرافی پیمان معادی می‌خوانیم که او در سال 1398 در فیلم خوش‌ساخت «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و فیلم Six Underground به کارگردانی مایکل بی حضور پیدا کرد. او همچنین در این سال حضوری کوتاه (3 اپیزود) در سریال Westworld داشت. آخرین نقش‌آفرینی پیمان معادی در سطح جهانی، فیلم فرانسوی پلیس ( با اسم انگلیسی شیفت شب) می‌باشد. پیمان معادی در سال 1401 در فیلم سینمایی برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی به نقش‌آفرینی پرداخت.

پیمان معادی در خندوانه

خواهر پیمان معادی

معادی به عنوان یکی از مهمانان برنامه تلویزیونی محبوب خندوانه در شصت و دومین قسمت از فصل چهارم آن حضور پیدا کرد. این برنامه به مجری‌گری رامبد جوان از شبکه نسیم پخش شد و شامل آیتم‌های متنوعی چون مصاحبه با مهمانان، مسابقات پانتومیم و استندآپ کمدی می‌شود. معادی در خندوانه صحبت‌های جالبی در مورد زندگی شخصی و حرفه‌ای خود کرد و یکی از بهترین قسمت‌های این برنامه تلویزیونی را رقم زد.

فعالیت های اخیر

در سال‌های اخیر شاهد پخش فیلم برادران لیلا از این بازیگر بودیم. فیلمی که در ایران اجازه اکران‌ نگرفت. او سپس در فیلم سوئدی دشمن نیز ایفای نقش داشت. این‌ اثر در هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین شرکت کرد و به عنوان نامزد سوئدی برای بهترین فیلم بلند بین‌المللی در نود و ششمین دوره جوایز اسکار انتخاب شد. همچنین این بازیگر در شبکه نمایش خانگی سریال افعی تهران را بازی کرد. این سریال به شدت مورد توجه قرار گرفت و با پایان جذاب خود باعث شهرت بیشتر آقای معادی شد‌. فیلم بعدی او نیز ازازیل نام دارد که از شبکه نمایش خانگی پخش خواهد شد.

فیلم های پیمان معادی

نام فیلم سال سمت
آواز قو 1379 فیلم‌نامه‌نویس
عطش 1382 فیلم‌نامه‌نویس
کما 1382 فیلم‌نامه‌نویس
کافه ستاره 1384 فیلم‌نامه‌نویس
شام عروسی‌ 1384 فیلم‌نامه‌نویس
ماتیک 1386 فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان
درباره الی 1387 بازیگر
سوگ 1389 بازیگر
جدایی نادر از سیمین 1389 بازیگر
برف روی کاج‌ها 1389 فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان
کمپ ایکس ری 1392 بازیگر
ملبورن 1392 بازیگر
قصه‌ها 1392 بازیگر
آخرین شوالیه‌ها (The Last Knights) 1394 بازیگر
۱۳ ساعت: سربازان مخفی بنغازی (13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi) 1394 بازیگر
ابد و یک روز 1394 بازیگر
اسب‌های پنجره‌ای: مکاشفه رزی مینگ در اشعار فارسی (Window Horses: The Poetic Persian Epiphany of Rosie Ming) 1395 بازیگر
خوک 1396 بازیگر
بمب؛ یک عاشقانه 1396 فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان، بازیگر
ناگهان درخت 1397 بازیگر
متری شیش و نیم 1397 بازیگر
درخت گردو 1398 بازیگر
شش زیرزمینی (Six Underground) 2019 (1398) بازیگر
پلیس (Night Shift) 2020 (1399) بازیگر
سمفونی حمید 1400-1401 بازیگر
برادران لیلا 1401 بازیگر
دشمن (Motståndaren) 2023 (1401) بازیگر

سریال های پیمان معادی

نام مجموعه سال نقش
آن شب (مینی سریال) 1395 سلیم خان
وست‌ورلد (Westworld) 1399 الیوت
افعی تهران 1402 آرمان
ازازیل 1403 پلیس

تئاترهای پیمان معادی

نام اجرا سال کارگردان
خشکسالی و دروغ 1390 محمد یعقوبی
در انتظار گودو 1392 همایون غنی‌زاده

بهترین فیلم های پیمان معادی

در این قسمت با تعدادی از بهترین فیلم‌های این بازیگر موفق کشورمان بیشتر آشنا می‌شویم.

فیلم درباره الی

دختر پیمان معادی

چهارمین ساخته اصغر فرهادی به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های درام سال‌های گذشته سینمای ایران و جهان شناخته می‌شود. این اثر روایتگر ماجرای سفر گروهی از دوستان جوان به ویلایی در شمال کشور و سپس ناپدید شدن مرموز یکی از آن‌ها است. فرهادی در این فیلم به خوبی روابط انسانی را مورد تحلیل قرار می‌دهد. در کنار معادی بازیگران مطرح کشورمان چون شهاب حسینی، گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی و صابر ابر نیز وظیفه به تصویر کشیدن شخصیت‌های اصلی این فیلم را بر عهده داشتند.

فیلم جدایی نادر از سیمین

عکس فرزندان پیمان معادی

درام اجتماعی، جنجالی، تاریخ‌ساز و محبوب اصغر فرهادی را می‌توان یکی از خوش‌ساخت‌ترین فیلم‌های قرن بیست و یکم دانست. فرهادی در این اثر تصویری صادقانه، صمیمی و دردناک از زندگی خانواده‌های ایرانی را ارائه می‌دهد. جدایی نادر از سیمین فیلمی فاخر و ارزشمند است که توانست علاوه بر فرهادی جایگاه پیمان معادی، لیلا حاتمی، شهاب حسینی و ساره بیات را به عنوان هنرمندانی توانا در عرصه سینما تثبیت کند. جدایی نادر از سیمین همواره در فهرست بهترین فیلم‌های سینمایی درباره طلاق قرار می‌گیرد.

فیلم Camp X-Ray

زندگی نامه پیمان معادی

نخستین حضور معادی در سینمای خارج از ایران به فیلم مستقل و قابل قبول Camp X-Ray به کارگردانی و نویسندگی پیتر ستلر برمی‌گردد. این اثر روایتگر ماجرای یکی از نگهبانان زندان گواتمالا بوده و تصویری اثرگذار از وضعیت آن را به مخاطبان خود ارائه می‌دهد. نقش‌آفرینی معادی در این فیلم تحسین منتقدان را برانگیخت.

فیلم ابد و یک روز

محل تولد پیمان معادی

سعید روستایی در نخستین تجربه فیلمسازی خود موفق به خلق اثری تاثیرگذار، ماندگار و مهم گشت. ابد و یک روز روایتی تلخ و صادقانه از زندگی یک خانواده فقیر است. از بزرگ‌ترین نقاط قوت این فیلم می‌توان به نقش‌آفرینی بازیگران آن اشاره کرد. این اثر را می‌توان سکوی پرتاب نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار به سوی شهرت و موفقیت دانست.

فیلم متری شیش و نیم

فیلمنامه های پیمان معادی

فیلم متری شیش و نیم نیز از بهترین آثار پیمان معادی به شمار می‌آيد. در این فیلم که دومین تجربه کارگردانی سعید روستایی است، تلاش مأمورین مبارزه با مواد مخدر برای دستگیری یک باند بزرگ فروش شیشه را مشاهده می‌کنیم. متری شیش و نیم، به‌خاطر داستان گیرا و گروه بازیگری قوی متشکل از پیمان معادی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و پریناز ایزدیار، توانست توجه بینندگان و منتقدان را به خود جلب کند.

فیلم درخت گردو

فیلم های پیمان معادی

درام جنگی درخت گردو که از فیلم‌های موفق سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شود، در سه بازه زمانی سال‌های 1366، 1384 و 1395 روایت می‌شود. این فیلم بر اساس داستان واقعی مردی کرد به‌نام قادر مولان پور ساخته شده که به‌همراه خانواده‌اش در سال 1366 از قربانیان بمباران شیمیایی سردشت بود.

جوایز و افتخارات پیمان معادی

فرزندان پیمان معادی

در این قسمت می‌توانید فهرستی از جوایز دریافتی توسط این بازیگر توانا را مشاهده کنید.

جایزه در بخش برای فیلم
جشنواره فیلم برلین بهترین بازیگر مرد جدایی نادر از سیمین
جشنواره فیلم فجر بهترین فیلم از دیدگاه مخاطبان برف روی کاج‌ها
جشنواره جهانی فیلم اربیل بهترین کارگردان برف روی کاج‌ها
مراسم خانه سینما بهترین بازیگر نقش اول مرد ابد و یک روز
انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران بهترین بازیگر نقش اول مرد ابد و یک روز
جشنواره فیلم فجر جایزه ویژه هیئت داوران بمب؛ یک عاشقانه
جشنواره بین‌المللی بسفر بهترین کارگردانی بمب؛ یک عاشقانه
جشنواره فیلم سینه ایران تورنتو بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بمب؛ یک عاشقانه
جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک بهترین طرح فیلمنامه بمب؛ یک عاشقانه
جشن حافظ بهترین بازیگر مرد متری شیش و نیم
جشنواره فیلم استکهلم بهترین بازیگر مرد متری شیش و نیم
جشنواره فیلم فجر بهترین بازیگر نقش اول مرد درخت گردو
جشن حافظ بهترین بازیگر مرد درخت گردو
جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران بهترین بازیگر مرد درخت گردو

حواشی پیمان معادی

این بازیگر اصولا جنتلمن و کم حاشیه است و حواشی پیرامون او غیراخلاقی یا زننده نیستند. پیمان معادی وقتی برای فیلم برادران لیلا در کن حضور پیدا کرد، به دلیل همزمانی حادثه متروپل با آن رویداد مورد انتقاد قرار گرفت‌ که او نیز حق را به مردم داد و گفت در آن زمان اصلا این خبر به آنها نرسیده بود وگرنه در مراسم شرکت نمی‌کردند. این بازیگر از مردم عذرخواهی کرد.

حاشیه بعدی او بازی کردن در فیلم سوئدی دشمن است که در آن نقشی جنجالی و خلاف قوانین اخلاقی ایران دارد. پس از پخش تیزرهای فیلم، از او برای بازی در این اثر انتقاد کردند که بازیگر پاسخی به این حواشی نداد. البته جای تعجب از اینجاست که شرط آقای معادی برای فیلم‌های بین‌المللی تطابق آن با فرهنگ و قوانین ایران است. باید اضافه کنیم، این فیلم اکران نشده و نمی‌توان درباره آن زود تصمیم گرفت.

جدیدترین حاشیه این هنرپیشه به بازی در سریال افعی تهران برمی‌گردد. او در صحنه‌ای به عنوان شخصیت آرمان انتقام خود را از معلم سال‌‌های مدرسه‌اش که رفتار بدی با او داشت، می‌گیرد که به این صحنه انتقاد شد و آن را خلاف ارزش‌های ایران برای معلمان خواندند. البته خود بازیگر در پاسخ به این سخنان گفت که معلم مدرسه آرمان نماینده معلمان ایرانی نبوده، بلکه صحنه قصد داشت درباره مورد خشونت قرار گرفتن در کودکی بگوید و منظور چیز دیگری است.

حقایق پنهان پیمان معادی

در ادامه بیوگرافی پیمان معادی چند حقیقت جالب درباره او بخوانید.

  • این بازیگر برای بازی در نقش علی در فیلم کمپ ایکس ری از عوامل خواست تا به مدت چند روز، چند ساعت در یک سلول انفرادی زندانی شود.
  • منتقدان خارجی ایفای نقش او در کمپ ایکس ری را لایق اسکار می‌دانستند.
  • او برای بازی در کمپ ایکس ری باید پایین‌تر از حد تسلط خود انگلیسی صحبت می‌کرد که این یک چالش برای او بود.
  • او علاقه زیادی به ایفای نقش در آثار ایرانی دارد و به طور کلی هرگز دوست ندارد برای همیشه به خارج از ایران برای زندگی برود.
  • پیمان معادی معتقد است که نوع بازی او چندان باب سلیقه داوران ایرانی نیست.
  • دوستان این بازیگر او را فردی با قدرت تجزیه بالا در مسائل اجتماعی می‌دانند.
  • این بازیگر همیشه پیدا کردن چیزهای جدید را دوست دارد.
  • او مرحوم عباس کیارستمی را در فیلمسازی آموزگار خود می‌داند.

آلبوم عکس های پیمان معادی

در این قسمت چند عکس این هنرپیشه تماشا کنید.

کلام آخر

ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید. در این مطلب سعی کردیم بیوگرافی پیمان معادی، از جمله زندگی شخصی و حرفه‌ای او را بررسی کنیم و به سوالاتی مانند پیمان معادی اهل کجاست، همسر پیمان معادی کیست و پیمان معادی در چه فیلم‌هایی بازی کرده، پاسخ دهیم. شما کدامیک از فیلم‌های او را تماشا کرده‌اید؟ به‌نظرتان پیمان معادی در کدام فیلم بهترین عملکرد را داشته است؟ می‌توانید نظراتتان را در پایین این صفحه با ما و خوانندگان پلازا به اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران

source

توسط postbin.ir