شفقنا رسانه- شکری خانقاه نوشت: از نظر من اعتماد کلید اصلی ایجاد روابط پایدار و مؤثر است. ما باید در نظام حکمرانی و ارتباطات سه سویه جامعه،دولت و ذینفع اضلاع اصلی اعتماد را تکمیل کنیم. اصالت، منطق و همدلی از اصول اساسی اعتماد آفرینی در نظام ارتباطات یکپارچه کشور هستند.

دکتر حمید شکری خانقاه، نویسنده کتاب روابط عمومی ایرانی با استانداردهای جهانی در یادداشتی که در اختیار شفقنا رسانه قرار داد آورده است: تزلزل اعتماد معمولاً از عدم همدلی با دیگران آغاز می‌شود که می‌تواند منجر به اختلال در ارتباطات، ارتباطات نادرست و ناقص، نابردباری و کاهش تحمل و درک صحیح دیگران و اجتناب از حمایت، احساس انزوا و تنهایی و یاس اجتماعی، عدم مشارکت و ایجاد قضاوت‌های نادرست درباره نیت‌ها و رفتارهای مسئولان و مدیران شود.

از نظر من اعتماد کلید اصلی ایجاد روابط پایدار و مؤثر است. ما باید در نظام حکمرانی و ارتباطات سه سویه جامعه،دولت و ذینفع اضلاع اصلی اعتماد را تکمیل کنیم. اصالت، منطق و همدلی از اصول اساسی اعتماد آفرینی در نظام ارتباطات یکپارچه کشور هستند.
اصالت با صداقت و یکپارچگی در گفتار و رفتار، منطق با استناد به دلایل منطقی و مستند برای  اقدام‌ها و  همدلی و همدردی با درک و احساس نگرانی‌ها و دغدغه های دیگران معنی پیدا می کند. ما با تقویت این اصول، می‌توانیم به یک جامعه پایدارتر و همدل‌تر به وفاق ملی دست یابیم.

یک رنگ باشید!
“روابط عمومی” باید از فریب افکار عمومی اجتناب کرده و با مردم یکرنگ باشد. روابط سبز رویکردی کلیدی در بهبود ارتباطات اعتماد آفرین در  سازمان‌هاست. روابط عمومی ها باید با استفاده از روش های مثبت ، باعث ایجاد یک روابط عمومی سبز وکارآمد شوند.
گاهی در برخی روابط عمومی ها با روش های منفی و چند رنگی مثل ؛ آبی شویی، زردشویی، صورتی شویی، نارنجی شویی و سفید شویی مواجهه می شویم.
روابط عمومی سبز  رویکردی کلیدی در بهبود ارتباطات سازمان‌ با جامعه است که می تواند با تکیه بر اصول امید آفرینی، تاثیر گذار و اثر بخش ایفای نقش کند.
روابط عمومی حرفه ای برای ایجاد اعتماد و امید در جامعه  باید از داده محوری به دانش محوری عبور کرده و کنشگری سبز را به عنوان یک راهبرد کلیدی اتخاذ کند. استراتژی روابط عمومی سبز بر پایه عدالت محوری و رفع تبعیض، اخلاق مداری و معناگرایی با تأکید بر بهبود کیفیت زندگی، شفافیت و ارتقای  سلامت عمومی جامعه و عدم پنهان کاری ایجاد می شود.
روابط عمومی باید مدیریت ناشناخته ها را پیاده کند. برخی روابط عمومی ها با رویکرد ارتباطی منفی گام بر می دارند و از راهبردهای منفی آبی شویی که برای پوشاندن رسوایی های سازمانی و دولتی علیه شهروندان ،نارنجی شویی که برای پنهان کردن فرایندهای تولید ناسالم و غیرانسانی کالاها علیه مصرف کنندگان، صورتی شویی که برای پنهان کردن بی عدالتی جنسیتی در تولید یا مدیریت و زردشویی که برای پاک کردن بی عدالتی شرکت ها علیه کارگران و کارمندان و  سفیدشویی که برای پنهان کردن ناکارآمدی سازمان ها در قبال نیازها و نگرانی‌های مردم بکار گرفته می شوند در واقع در دراز مدت باعث ازبین بردن اعتماد و سرمایه اجتماعی می‌شوند.
روابط عمومی سبز حامی عدالت و تقویت اعتماد در مردم است و کاملا در تضاد با روابط عمومی منفی به حساب می آید و راهکار مؤثری برای مقابله با شایعات و ایجاد امید در مردم است.

روابط عمومی مثبت و سبز، حامی سلامت اجتماعی در  تلاش برای بهبود کیفیت زندگی و سلامت عمومی، مدافع حمایت از برنامه‌های بهداشتی، آموزشی و تقویت سرمایه اجتماعی و وفاق ملی است.
روابط عمومی مثبت و اعتماد آفرین طرفدار حقیقت و ضد تحریف است و خود را متعهد به صداقت و شفافیت در ارتباطات می داند و ماموریت خود را حمایت از حقوق افراد، ترویج عدالت اجتماعی و اقتصادی و ایجاد فرصت‌های برابر و حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر در مقابل تبعیض ها می داند.
سه اصل اساسی اصالت، منطق و همدلی به جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست و شایعات کمک می‌کند و اعتماد ملی و سرمایه اجتماعی را تقویت می‌کند.
روابط عمومی مثبت و سبز حامی منافع عموم و پشتوانه سازمان است، سازمان باید منافع عمومی را بر منافع شخصی یا گروهی ترجیح و اولویت اول قرار دهد و به عنوان یک نهاد مسئول در جامعه عمل کند.
این اصول باید برای ایجاد یک برند یا نیکنامی سازمان های  موفق در نظر گرفته شوند که نه تنها به اهداف اقتصادی می‌پردازد، بلکه به بهبود وضعیت جامعه نیز کمک می‌کند.

source

توسط postbin.ir