ایسنا/فارس  رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز با بیان اینکه شعر حافظ اتصال میان زمین و آسمان است و در واقع نقطه اتصال فرهنگ ایرانی و اسلامی است، گفت: لسان‌الغیب شیراز، عصاره تمدن ایرانی – اسلامی است.

محمد مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن گرامیداشت فرا رسیدن یادروز حافظ، بیان کرد: اگر در بین شاعران شاخص در ادبیات فارسی و حتی ادبیات اسلامی جستجو کنیم، یکی از بزرگترین شاعران حافظ شیرازی است.

وی ادامه داد: حافظ از این جهت اهمیت دارد که نقطه اتصال فرهنگ ایرانی و اسلامی است و در واقع عصاره تمدن ایرانی اسلامی، حافظ است. اگر در شعر فردوسی ایران را پررنگ می‌بینیم و اگر در شعر برخی از شاعران مذهبی، جنبه‌های اسلامی و شیعی را پررنگ می‌بینیم در شعر حافظ اوج این دو را مشاهده می‌کنیم.

مرادی تصریح کرد: در شعر حافظ نقطه اتصال سبک‌ها را می‌بینیم، یعنی شعر حافظ با سبک شاعران خراسان و سبک شاعران میانه ایران آمیخته شده و به اوج خود رسیده است.

 رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز اظهار کرد: شعر حافظ نقطه اتصال زمین و آسمان‌ است یعنی همان‌طور که مفاهیم آسمانی در اشعار حافظ به اوج می‌رسد، مفاهیم زمینی هم در شعر حافظ به اوج خود می‌رسد.

وی حافظ را هم جوابگوی نسلی دانست که دنبال نیازهای مادی در جهان هستند و هم پاسخگوی نسل و مخاطبی که به دنبال پاسخ دادن به نیازهای معنوی خود هستند و گفت: در حقیقت برخی معتقدند حافظ بسیار متأثر از قرآن است و همان‌طور که ما در تعالیم دین و قرآن هم جنبه دنیوی و زمینی و هم جنبه‌های معنوی را می‌بینیم، این جنبه‌ها در اشعار حافظ و در فرم و زبان شعرها جاری شده است یعنی شعرهای حافظ به گونه‌ای است که باعث می‌شود مخاطب جواب سوال خودش را پیدا کند. حافظ از عشق، از مرگ، از زندگی، از اخلاق اجتماعی، از پرهیز از دروغ گفتن، از نو دوستی و از غنیمت دانستن فرصت‌ها و اینکه از هر لحظه زندگی لذت و بهره ببریم، به فرودستان احترام بگذاریم و در برابر ارباب ظلم و کسانی که متکبر هستند با استواری بایستیم، همه این تعالیم که بخشی اجتماعی، بخشی سیاسی، بخشی فرهنگی و بخشی الهی است در شعر حافظ مشاهده می‌شود و به همین دلیل حافظ می‌تواند نمادی از همه این برکات باشد.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز ادامه داد: حافظ نماد انسانی است که ویژگی‌های انسانی در او جاری است و سعی دارد انسان معمولی را به سمت رسیدن به یک انسان کامل حرکت داده و مسیر تعالی و رشد انسان را راحت‌تر کند.

مرادی حافظ را بازتاب دهنده همه این مسائل دانست و گفت: این شاعر شیرازی نمادی از تمام ویژگی‌های دنیوی و معنوی است که می‌تواند در جهان معاصر جاری باشد و از این جهت برای این شاعر بزرگ برای ایرانی‌ها، بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام

source

توسط postbin.ir