شفقنا رسانه- فائزه طهرانی نوشت: دبیران رسانه ها می توانند با کاربست اصولی کراپ «CRAAP»، مرجعیت یک رسانه را افزایش دهند.

به گزارش شفقنا رسانه، فایزه طهرانی، خبرنگار در نوشتاری با عنوان «روشی برای افزایش مرجعیت یک رسانه» اینگونه آورده است:

درمیان انبوه خبرهایی که روزانه منتشر می شود شما کدام خبر را قابل اعتماد می دانید و به کدام رسانه اطمینان می کنید؟
اختیار اعتماد به یک خبر به شما بستگی دارد اما چه چیز در ذهن شمااثر گذاشته تا خبری از یک رسانه را بپذیرید و مورد ارجاع قرار دهید؟
این همان مرجعیت رسانه است که شما را قانع کرده است تا به درستی خبر اعتماد کنید.
زمانی که ما به یک رسانه اعتماد می‌کنیم، به این معنی است که معتقدیم اطلاعات ارائه شده توسط آن رسانه دقیق، بی‌طرف و قابل استناد است.
اما سوال اینجاست شخصی که دروازه بانی خبر را انجام داده تا شما آن را مقبول بدانید چه ویژگی هایی را رعایت کرده است؟

اگر گذری به کتاب «سواد خبری و دموکراسی» (که از مترجمین آن بوده ام) بزنیم یکی از رویکردهای رایج برای آموزش سواد اطلاعاتی و ارزیابی منابع، آزمون CRAAP است که ابزار عالی برای ترغیب دانش آموزان و شهروندان در مورد کیفیت اطلاعات خود است.

این آزمون سؤالات مختلفی را می پرسد که حول پنج حوزه متمرکز می شوند که مخفف کراپ «CRAAP» است: انتشار (currency)، ارتباط (relevance)، اعتبار (authority)، دقت (accuracy) و هدف (purpose)
در ادامه سوالاتی که نیاز هست در هر قسمت از خود بپرسید را مرور می کنیم:

انتشار: به موقع بودن اطلاعات
•چه زمانی اطلاعات منتشر یا ارسال شد؟
• آیا اطلاعات اصلاح شده یا به روز شده است؟
• آیا موضوع شما به اطلاعات فعلی نیاز دارد یا منابع قدیمی تر به این صورت کار خواهند کرد

ارتباط: اهمیت اطلاعات برای نیازهای شما.
•آیا اطلاعات به موضوع شما مربوط می شود یا به سؤال شما پاسخ می دهد؟
• مخاطبان در نظر گرفته شده چه کسانی هستند؟
• آیا اطلاعات در سطح مناسبی است (یعنی برای نیازهای شما خیلی ابتدایی یا پیشرفته نیست)؟
• آیا قبل از تعیین اینکه این منبعی است که استفاده خواهید کرد، به منابع مختلفی نگاه کرده اید؟ آیا با ذکر این منبع در مقاله تحقیقاتی خود راحت هستید؟

اعتبار: منبع اطلاعات.
•نویسنده/ناشر/منبع/حامی مالی کیست؟
• اعتبار نویسنده یا وابستگی های سازمانی نویسنده چیست؟
• آیا نویسنده صلاحیت نوشتن در مورد موضوع را دارد؟

دقت: قابلیت اطمینان، صداقت و درستی محتوا.
•اطلاعات از کجا می آید؟
• آیا اطلاعات با شواهدی پشتیبانی می شود؟
• آیا اطلاعات مورد بررسی یا داوری قرار گرفته است؟
• آیا می توانید هر یک از اطلاعات را در منبع دیگری یا از دانش شخصی تأیید کنید؟
• آیا زبان یا لحن بی طرف و عاری از احساسات به نظر می رسد؟
• آیا اشتباهات املایی، دستوری یا تایپی وجود دارد؟

هدف از اطلاعات چیست؟ آیا برای اطلاع رسانی، آموزش، فروش، سرگرمی یا متقاعد کردن است؟
• آیا نویسندگان/ حامیان نیت یا هدف خود را روشن می کنند؟
• آیا اطلاعات واقعیت، نظر یا تبلیغ است؟
• آیا دیدگاه عینی و بی طرفانه به نظر می رسد؟
• آیا سوگیری های سیاسی، ایدئولوژیک، فرهنگی، مذهبی، نهادی یا شخصی وجود دارد؟

در دنیایی که اطلاعات به سرعت در حال انتشار است، داشتن سواد رسانه‌ای یک مهارت ضروری است. با استفاده از معیار CRAAP و سایر روش‌های ارزیابی، می‌توانیم به طور موثرتری اطلاعات را ارزیابی کنیم و از منابع معتبر استفاده کنیم و بالعکس همین اصول را می‌توان برای انتشار اخبار در رسانه ها مورد استناد قرار داد.

دبیران رسانه ها نیز می توانند با کاربست اصولی کراپ «CRAAP»، مرجعیت یک رسانه را افزایش دهند زیرا اخبار منتشر شده از فیلترهای بالا عبورکرده و قابل اطمینان گشته اند.

source

توسط postbin.ir