مشاهده تصاویر بیشتر …

Blender یک نرم‌افزار آزاد و متن‌باز برای طراحی گرافیک کامپیوتری سه‌بُعدی است که امکانات گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این نرم‌افزار برای تولید انیمیشن، کامپوزیت، جلوه‌های بصری، چاپ سه‌بعدی، گرافیک حرکتی، برنامه‌های تعاملی سه‌بعدی و واقعیت مجازی استفاده می‌شود. نرم‌افزار Blender در تولید بازی‌های کامپیوتری نیز کاربرد دارد.

در ابعاد کلی، Blender یک نرم‌افزار قدرتمند و منعطف برای طراحی سه‌بعدی، انیمیشن‌سازی، رندرینگ و ایجاد محتوای تعاملی است؛ این نرم‌افزار گزینه‌ای ایده‌آل برای هنرمندان، طراحان و توسعه‌دهندگان بازی است که به دنبال یک پلتفرم نرم‌افزاری جامع و قابل تنظیم برای پروژه‌های خلاقانه خود هستند.​

 

ویژگی‌ها و امکانات مهم این نرم‌افزار

مدل‌سازی سه‌بعدی: نرم‌افزار Blender از انواع مختلفی از اشیاء سه‌بعدی شامل مش‌های چندضلعی، سطوح NURBS، منحنی‌های بزیه و B-spline، متابال‌ها و فونت‌های برداری (TrueType، PostScript، OpenType) پشتیبانی می‌کند؛ همچنین قابلیت‌هایی مانند سطوح تقسیم Catmull-Clark، توابع مش بولی و ابزارهای ویرایشی مانند اکسترود، بویل، برش، چرخش، پیچش، تغییر شکل، تقسیم‌بندی، نویز و نرم کردن را ارائه می‌دهد.

انیمیشن: نرم‌افزار Blender امکاناتی مانند تغییر شکل اسکلتی با سینماتیک مستقیم/معکوس، پوست‌اندازی خودکار و نقاشی سه‌بعدی تعاملی برای وزن‌دهی ورتکس‌ها، میکسر انیمیشن غیرخطی با چرخه‌های راه‌رفتن خودکار در مسیرها، سیستم محدودیت، کلیدگذاری ورتکس برای تغییر شکل با اسلایدرهای کنترلی، ویرایشگر حالت انیمیشن شخصیت، تغییر شکل شبکه‌ای قابل انیمیشن، سیستم Ipo که هم منحنی حرکت و هم ویرایش کلید فریم سنتی را یکپارچه می‌کند، پشتیبانی از پخش، میکس و ویرایش صدا برای همگام‌سازی صدا و دسترسی به اسکریپت‌نویسی پایتون برای افکت‌های انیمیشن سفارشی و رویه‌ای را داراست.

ایجاد بازی‌های سه‌بعدی/بلادرنگ: نرم‌افزار Blender دارای ویرایشگر گرافیکی برای تعریف رفتار تعاملی بدون نیاز به برنامه‌نویسی، تشخیص برخورد و شبیه‌سازی دینامیک، API اسکریپت‌نویسی پایتون برای کنترل پیشرفته و هوش مصنوعی، پشتیبانی کامل از منطق بازی پیشرفته، پشتیبانی از تمام حالت‌های نورپردازی OpenGL، از جمله شفافیت‌ها، بافت‌های انیمیشنی و نقشه‌های بازتاب، پخش بازی‌ها و محتوای سه‌بعدی تعاملی بدون نیاز به کامپایل یا پیش‌پردازش، صدا با استفاده از ابزار FMOD و لایه‌بندی چندگانه صحنه‌ها برای رابط‌های پوششی است.

رندرینگ: نرم‌افزار Blender دارای ردیاب پرتو داخلی بسیار سریع، پشتیبانی یکپارچه از موتور رندر معروف Yafray، نمونه‌برداری بیش از حد، تاری حرکت، افکت‌های پس‌پردازش، فیلدها، پیکسل‌های غیرمربع، نقشه‌های محیطی، هاله‌ها، درخشش لنز، مه، سایه‌زن‌های سطحی مختلف مانند Lambert، Phong، Oren-Nayar، Blinn، Toon، رندر لبه برای سایه‌زنی کارتونی، بافت‌های رویه‌ای، انسداد محیطی، حل‌کننده رادیوسیتی، اسکریپت‌های صادرات برای رندرکننده‌های خارجی مانند Renderman (RIB)، Povray، Virtualight و ویرایشگر بافت UV با حالت‌های مختلف باز کردن مش را ارائه می‌دهد.

رابط کاربری: نرم‌افزار Blender دارای چیدمان پنجره قابل تنظیم توسط کاربر، سیستم داده‌های شیءگرا قدرتمند، فونت‌های ضد الیاس با پشتیبانی از ترجمه بین‌المللی، پنجره‌هایی برای منحنی‌ها/کلیدهای انیمیشن، نمودار صحنه شماتیک، ویرایش غیرخطی توالی ویدئو، ویرایشگر اکشن انیمیشن شخصیت، میکسر انیمیشن غیرخطی، ویرایش تصویر/UV، انتخاب فایل/تصویر و مدیریت فایل، ویرایشگر متن داخلی برای یادداشت‌ها و ویرایش اسکریپت‌های پایتون و رابط کاربری سازگار در چندین پلتفرم است.

source

توسط postbin.ir