شفقنا- شرکت چینی «بایتدنس»، مالک اپلیکیشن معروف تیکتاک، برای نخستین بار در رقابت مالی با غول فناوری آمریکایی «متا» پیشی گرفت. بنا بر گزارش منتشرشده از سوی خبرگزاری رویترز، درآمد فصل اول سال ۲۰۲۵ بایتدنس به رقم بیسابقه ۴۳.۱ میلیارد دلار رسیده، در حالی که متا در همین بازه زمانی ۴۲.۳ میلیارد دلار درآمد داشته است.
به گزارش شفقنا؛ وبگاه عرب ۴۸ نوشت: «این پیشرفت چشمگیر بایتدنس به افزایش درآمدهای تبلیغات دیجیتال و موفقیت این شرکت در گسترش بازار خود در خارج از چین، بهویژه در جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین، نسبت داده شده است».
همچنین، الگوریتم توصیهگر مبتنی بر هوش مصنوعی تیکتاک نقش مهمی در جذب کاربران و آگهیدهندگان ایفا کرده و به طور همزمان میزان تعامل و درآمدزایی را افزایش داده است.
بازگشت انویدیا به بازار چین
در همین حال، «جنسن هوانگ» مدیرعامل شرکت انویدیا، در جریان سفر خود به پکن، از آغاز دوباره فروش تراشههای هوش مصنوعی مدل H20 در بازار چین خبر داد؛ اقدامی که پس از کاهش نسبی محدودیتهای آمریکا در صادرات فناوری هوش مصنوعی به چین صورت گرفته است.
هوانگ با تأکید بر تعهد انویدیا به بازار چین گفت که این شرکت همچنان با شرکای محلی خود همکاری خواهد کرد تا راهکارهایی متناسب با شرایط نوآوری در چین ارائه دهد، حتی در سایه تنشهای سیاسی و تجاری بین پکن و واشنگتن.
رشد بیسابقه سرمایهگذاری در استارتآپها
در نیمه نخست سال ۲۰۲۵، سرمایهگذاری جهانی در شرکتهای نوپا به ۱۶۲.۸ میلیارد دلار رسید که ۶۴ درصد آن به پروژههای مرتبط با هوش مصنوعی اختصاص یافته است.
با وجود این سرمایهگذاریها، پژوهشی جدید نشان داده است که ابزارهای هوش مصنوعی مورد استفاده در برنامهنویسی، لزوماً باعث افزایش بهرهوری نمیشوند و اثربخشی آنها به نوع وظایف و سطح مهارت کاربران بستگی دارد؛ موضوعی که پرسشهایی تازه درباره کارایی عملی این ابزارها مطرح میکند.
تغییری راهبردی در توازن قدرت فناوری
پیشیگرفتن بایتدنس از متا را میتوان نقطه عطفی در رقابت جهانی فناوری دانست؛ نمادی از پیشروی شرکتهای آسیایی، بهویژه چینی، در حوزههایی که پیشتر در انحصار شرکتهای آمریکایی مستقر در سیلیکونولی بود.
این تحول، معادلات رقابت در بازار تبلیغات دیجیتال و نوآوری مبتنی بر هوش مصنوعی را دگرگون کرده و نشاندهنده انتقال تدریجی کانون قدرت فناوری از غرب سنتی به مناطق نوظهور است.
این خبر را در عرب۴۸ ببینید
source