حامد شفیعخواە در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: مهمترین ویژگی این جشنواره شور و هیجان بینظیر تماشاگران و انرژی مثبت مردم مریوان است که هر سال حال و هوای خاصی به این رویداد فرهنگی میبخشد.
وی با اشاره به سطح کیفی آثار شرکتکننده افزود: امسال نیز همانند سالهای گذشته جشنواره از تنوع اجرایی خوبی برخوردار بود و آثار در مجموع کیفیت مطلوبی داشتند، هرچند زمان برگزاری نسبت به دورههای پیشین فشردهتر بود.
داور بخش ایثار و مقاومت هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان بیان کرد: بخش «دیگرگونههای اجرایی» از نکات مثبت امسال بود که باعث شد گروهها با شیوههای تازهتری به اجرای نمایش بپردازند و تنوع آثار افزایش یابد.
به گفته وی، برخی گروهها هنوز نیاز دارند با فضای اجرای خیابانی سازگارتر شوند و آداپته کردن صدا و نحوه ارتباط با تماشاگر را جدیتر دنبال کنند.
شفیعخواه، با تأکید بر اهمیت تصویر در تئاتر خیابانی گفت: من همواره اعتقاد دارم نمایش خیابانی نباید صرفاً وابسته به گفتوگو باشد؛ بلکە اجراهای تصویریتر تأثیر بیشتری بر مخاطب میگذارند و در برخی اجراها فاصله میان بازیگران و مخاطبان یا نحوه بیان دیالوگها باعث میشد بخشی از مفهوم از بین برود.
داور بخش ایثار و مقاومت هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان همچنین با اشاره به ضرورت رشد ایدههای تازه در میان هنرمندان افزود: در مجموع هنوز جای کار برای نوآوری وجود دارد کە پیشنهاد من این است که در طول سال کارگاههای آموزشی تخصصی برگزار شود تا گروههای جوان با شیوههای نوین اجرای خیابانی و فضاهای غیرصحنهای بیشتر آشنا شوند و این امر میتواند زمینهساز خلق آثار متفاوتتر و خلاقانهتر در سالهای آینده باشد.
وی در پایان ضمن قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره گفت: مریوان شهری است که با استقبال مردمش، تئاتر خیابانی را به یک جشن ملی تبدیل کرده و این بزرگترین دستاورد فرهنگی آن است.

تئاتر خیابانی نقش مهمی در آگاهی و فرهنگ جامعه دارد
الیکا عبدالرزاقی، بازیگر و داور هجدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نیز با حضور در این جشنواره، در گفتوگو با ایسنا از فعالیت و کیفیت آثار ارائه شده ابراز رضایت کرد و گفت: تئاتر اصالتاً فرهنگی است؛ علاوه بر سرگرمی، رسالت اصلی آن ساختن فرهنگ، به چالش کشیدن ذهن تماشاگر و ارتقای سطح سلیقه و آگاهی اوست.
وی اظهار کرد: وقتی مردم در میادین و گوشهگوشه شهر با صحنههای خیابانی مواجه میشوند، هم با تئاتر آشنا میشوند و هم با دغدغههای اجتماعی هنرمندان.
عبدالرزاقی همچنین بر نقش حمایت مسئولان تأکید کرد: برای استمرار و پربارتر شدن جشنوارهها، نیاز به حمایت واقعی و هزینهکرد درست از سوی شهرداری و استانداری داریم و بچهها و هنرمندان با دل و جان کار میکنند و نباید انگیزهشان کاهش پیدا کند.
وی در پایان با اشاره به اهمیت آشنایی نسل جوان با هنر گفت: بچهها آیندهسازان کشور هستند و اگر از همین الان با تئاتر، موسیقی، سینما و کتاب آشنا شوند، در آینده تأثیرات مثبت بسیاری بر فرهنگ جامعه خواهند داشت.

تئاتر خیابانی باید بر تصویر و کنش استوار باشد، نه کلام
داور بخش آیینی و سنتی هجدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، با تأکید بر اهمیت نوآوری و بازآفرینی در آثار خیابانی گفت: تئاتر خیابانی بیش از هر چیز باید بر پایه کنش و تصویر بنا شود، زیرا آنچه در ذهن مخاطب باقی میماند، لحظه و تصویر است نه کلام.
علیمحمد رادمنش در گفتوگو با ایسنا با اشاره به جایگاه جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان اظهار کرد: جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان در اوج خود قرار دارد و بهواسطه تلاش هنرمندان، تنوع آثار و شیوههای اجرایی نوین، به یکی از رویدادهای تأثیرگذار کشور در تعریف «هنر ایرانی» و «هنر مدرن ایرانی» تبدیل شده است.
وی افزود: فضای شهر مریوان به واسطه حضور مردم در ساعات مختلف روز در مکانهای متعدد اجرای نمایش، نشان از آن دارد که این جشنواره برای مردم یک رویداد فرهنگی و اجتماعی مهم است؛ در این چند روز من شاهد بودم مردمی را که کار روزانه خود را کنار گذاشته بودند تا تئاتر خیابانی را تماشا کنند و این نشان از رشد فرهنگی و اهمیت هنر در زندگی مردم مریوان دارد.
رادمنش با اشاره به نقش تئاتر خیابانی در طرح مسائل اجتماعی و اخلاقی اظهار کرد: نتیجه یک اثر هنری باید در پالایش روح جامعه و یافتن راهحل برای بحرانها نمود پیدا کند، تئاتر خیابانی میتواند از طریق کنش، تصویر و فضاسازی، مسائل جامعه را به چالش بکشد و اخلاق انسانی را ارتقا دهد.
این داور تئاتر خیابانی با تأکید بر لزوم پرهیز از گفتارمحوری در آثار خیابانی تصریح کرد: هنرمندان باید از دیالوگمحوری فاصله بگیرند و به فضاسازی و تصویرسازی خلاقانه توجه بیشتری نشان دهند.
وی ضمن تأکید بر اهمیت نوآوری در آثار آیینی و سنتی گفت: در بخش آیینی شاهد تلاشهایی در جهت ادغام آیینهای بومی با ساختار نمایشی بودیم، کە یکی از آثار گروههای مریوان با بهرهگیری از موسیقی، بازیگری و حرکات آیینی، توانسته بود مفاهیم سوگ و شادی را در کنار هم به تصویر بکشد؛ با این حال، هنوز ظرفیتهای آیینهای کردی و فرهنگ بومی کردستان بهطور کامل مورد توجه قرار نگرفته است.

ایران و تونس میتوانند فصل تازهای از تعامل فرهنگی و هنری را رقم بزنند
داور بخشهای آیینی، سنتی، کودک و نوجوان و نیشتمان(وطن) جشنواره بینالمللی تئاتر مریوان با ابراز خرسندی از حضور در هجدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان گفت: این نخستین تجربه من از سفر به مریوان است و از دیدن شور و علاقه مردم به هنر تئاتر بسیار شگفتزده شدم، امیدوارم این حضور آغازی برای شکلگیری همکاریهای گستردهتر فرهنگی و هنری میان دو کشور ایران و تونس باشد.
نزار عبدالرزاق الکشو، در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تمدنی دو کشور افزود: ایران و تونس هر دو دارای تمدنهای کهن و پیشینههای درخشان تاریخی هستند و هر دو ملت در مسیر توسعه فرهنگی گامهای بلندی برداشتهاند و این ظرفیت مشترک میتواند زمینهساز همکاریهای بیشتر در حوزههای گوناگون هنری، بهویژه در عرصه تئاتر خیابانی باشد.
وی افزود: تجربه حضور در جشنواره مریوان نشان داد که هنر تئاتر خیابانی در ایران از جایگاهی ویژه برخوردار است و هنرمندان ایرانی با نگاهی عمیق و مردمی آثار خود را به اجرا درمیآورند کە این نوع نگاه بستری بسیار مناسب برای تعامل فرهنگی میان دو کشور فراهم میکند.
وی در ادامه اظهار کرد: ما در تونس نیز جشنوارههای خیابانی متعددی داریم و حضور در ایران فرصتی فراهم کرد تا از نزدیک با شیوههای اجرایی، مدیریت فرهنگی و تعامل مردمی در جشنواره مریوان آشنا شویم کە این شناخت میتواند به مبادله تجربهها و اجرای برنامههای مشترک میان هنرمندان دو کشور منجر شود.
انتهای پیام