به گزارش ایسنا، یک سازمان تجاری ژاپنی که نماینده ناشرانی مانند «استودیو جیبلی»(Studio Ghibli) است، هفته گذشته نامهای به شرکت «اوپنایآی»(OpenAI) نوشت و از این غول هوش مصنوعی خواست تا آموزش مدلهای هوش مصنوعی خود را با محتوای دارای حق چاپ آنها بدون اجازه متوقف کند.
به نقل از تک کرانچ، استودیوی انیمیشنسازی استودیو جیبلی که انیمههایی مانند «شهر اشباح»(Spirited Away) و «همسایه من توتورو»(My Neighbor Totoro) را ساخته، به طور ویژه تحت تأثیر محصولات هوش مصنوعی مولد اوپنایآی قرار گرفته است. با عرضه مولد تصویر «چتجیپیتی»(ChatGPT) در ماه مارس، بسیاری از کاربران تمایل داشتند از آن بخواهند سلفیها یا عکس حیوانات خانگی آنها را به سبک انیمههای این استودیو بازآفرینی کند. حتی «سم آلتمن»(Sam Altman) مدیرعامل اوپنایآی، عکس پروفایل حساب ایکس خود را به یک عکس بازآفرینیشده به سبک جیبلی تغییر داد.
اکنون با دسترسی بیشتر افراد به اپلیکیشن «سورا»(Sora) شرکت اوپنایآی، «انجمن توزیع محتوای خارج از کشور»(CODA) ژاپن از این شرکت درخواست کرده است که بدون اجازه از محتوای آن در یادگیری ماشینی استفاده نکند.
این درخواست بیدلیل مطرح نشده است. رویکرد اوپنایآی برای کار با محتوای دارای حق نشر، درخواست بخشش است، نه اجازه گرفتن. این رویکرد باعث شده است که کاربران به راحتی بتوانند عکسها و ویدئوهایی را از شخصیتهای دارای حق نشر و افراد مشهور فوتشده تولید کنند. این رویکرد به طرح شکایتهایی از سوی مؤسساتی مانند «نینتندو»(Nintendo) و همچنین بنیاد دکتر «مارتین لوتر کینگ جونیور»(Martin Luther King Jr) منجر شده است که به کمک اپلیکیشن سورا به راحتی میتوان از آنها دیپفیک ساخت.
این به اوپنایآی بستگی دارد که تصمیم بگیرد با درخواستها همکاری کند یا خیر. در غیر این صورت، طرفهای متضرر میتوانند شکایت کنند. در هر حال، قانون آمریکا درباره استفاده از مطالب دارای حق چاپ برای آموزش هوش مصنوعی هنوز نامشخص است.
انتهای پیام