خودروی برقی نهایی سالهاست که بهعنوان رؤیایی دستنیافتنی مطرح میشود؛ خودرویی که مانند یک ماشین بنزینی با یک بار شارژ مسافت طولانی طی کند، در چند دقیقه شارژ شود و در هوای سرد توان خود را از دست ندهد. اما شرکت چینی دانگفنگ موتور اکنون ادعا میکند که در آستانه تحقق این وعده است. این شرکت در کنفرانس جهانی باتری ۲۰۲۵ از برنامهای جسورانه برای توسعه باتری تمامجامد جدید و پلتفرم شارژ فوقسریع رونمایی کرده است.
باتری تمامجامد دانگفنگ؛ نقطه مرکزی تحول
باتری جدید دانگفنگ از نوع تمامجامد است؛ فناوریای که الکترولیت مایع را حذف کرده و آن را با مادهای جامد جایگزین میکند. این تغییر، علاوه بر افزایش ایمنی، ظرفیت ذخیرهسازی انرژی را نیز بهطور چشمگیری ارتقا میدهد. دانگفنگ اعلام کرده که اکنون یک خط تولید آزمایشی ۰.۲ گیگاواتساعتی برای این سلولها فعال کرده است.
هدف این شرکت آغاز تولید انبوه باتری در سپتامبر ۲۰۲۶ است. این باتری دارای چگالی انرژی ۳۵۰ واتساعت بر کیلوگرم خواهد بود؛ عددی که بهمعنای بردی تا ۱۰۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ است. با فرض مصرف متوسط خودروهای برقی (حدود ۱۸۰ واتساعت بر کیلومتر)، این باتری احتمالاً ظرفیتی نزدیک به ۱۸۰ کیلوواتساعت و وزنی کمی بیش از ۵۰۰ کیلوگرم خواهد داشت.

عملکرد عالی در سرمای شدید و ایمنی بالا
یکی از نقاط ضعف خودروهای برقی، عملکرد نامناسب در هوای سرد است. اما باتری جدید دانگفنگ با استفاده از کاتد پرظرفیت سهجزئی، آند سیلیکون–کربن و الکترولیت جامد ترکیبی اکسید–پلیمر عملکردی کمنظیر در دماهای پایین ارائه میدهد. آزمایشها نشان دادهاند که این باتری در ۳۰- درجه سانتیگراد بیش از ۷۲٪ ظرفیت خود را حفظ میکند؛ در حالی که باتریهای متداول معمولاً حدود ۶۰٪ را حفظ میکنند.
در آزمون ایمنی حرارتی نیز سلول جدید از تست ۱۷۰ درجه سانتیگراد سربلند بیرون آمده؛ دمایی بسیار فراتر از استاندارد ملی چین (۱۳۰ درجه سانتیگراد) و نشانهای از ایمنی بالاتر.
پلتفرم جدید ۱۲۰۰ ولتی؛ پایهای برای نسل بعدی خودروهای برقی
باتری انقلابی تنها بخشی از معادله است. دانگفنگ همچنین پلتفرم جدید Mach Ultra-kV را معرفی کرده؛ معماری فوقولتاژ ۱۲۰۰ ولتی که از ماژول سیلیکون–کاربید ۱۷۰۰ ولتی بهره میبرد. سیلیکون–کاربید بازده انرژی بالاتری نسبت به سیلیکون دارد و اجازه شارژ بسیار سریعتر را میدهد.
این پلتفرم از یک سیستم محرکه هممحور با موتور ۳۰,۰۰۰ دور در دقیقه استفاده میکند و همراه با باتری جدید برد واقعی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را هدف گرفته است.
شارژ فوقسریع؛ ۴۵۰ کیلومتر در ۵ دقیقه
قابلیت شارژ این سیستم شاید چشمگیرترین بخش ماجرا باشد. باتریهای ۱۲C و معماری ۱۲۰۰ ولتی امکان دریافت توان شارژ تا ۲ مگاوات از یک پورت را فراهم میکنند. دانگفنگ ادعا میکند:
«۱ ثانیه شارژ = ۲.۵ کیلومتر برد».
اما رقم عملیتر این است: افزایش ۴۵۰ کیلومتر برد در تنها ۵ دقیقه؛ زمانی کمتر از سفارش یک قهوه.
این شرکت قصد دارد شارژ خودکار و پرداخت بدون تماس را نیز در این پلتفرم ادغام کند تا فرایند شارژ کاملاً بدون دخالت کاربر انجام شود.

ایمنی چندلایه و نسل آینده باتریها
باتری جدید با طراحی مقاوم در برابر ضربه ۱۵۰۰ ژول در تصادفات محافظت میشود. همچنین سیستم هشدار اولیه ۴۸ ساعته برای جلوگیری از فرار حرارتی در آن تعبیه شده است.
نسخه مخصوص شارژ فوقسریع باتری ۳۵۰ Wh/kg قرار است در دسامبر ۲۰۲۷ روی خودروهای آزمایشی نصب شود. همزمان، تحقیقات روی نسل بعدی باتری تمامجامد سولفیدی با چگالی انرژی هدف ۵۰۰ Wh/kg نیز آغاز شده است.
دانگفنگ با این فناوریها امیدوار است خودروهای برقی را وارد عصری جدید کند؛ عصری که در آن برد طولانی، شارژ چنددقیقهای و ایمنی بالا دیگر ویژگیهای لوکس نخواهند بود، بلکه یک استاندارد محسوب میشوند.
source