متا یک ابزار پژوهشی جدید با نام WorldGen معرفی کرده است؛ سیستمی که می‌تواند تنها با یک خط متن، محیط‌های سه‌بعدی کاملاً تعاملی تولید کند. این ابزار قادر است در حدود پنج دقیقه، صحنه‌های مجازی قابل پیمایش بسازد و به گفته شرکت، خروجی آن بدون نیاز به تبدیل، به‌طور مستقیم در موتورهای بازی‌سازی محبوب مانند Unity و Unreal قابل استفاده است.

ترکیب چندین فناوری هوش مصنوعی

WorldGen با ترکیب مجموعه‌ای از تکنیک‌های هوش مصنوعی، including منطق رویه‌ای، تولید سه‌بعدی مبتنی بر دیفیوژن، و تجزیه‌و‌تحلیل شی‌محور صحنه، قادر است محیط‌هایی تولید کند که علاوه بر عناصر بصری، دارای یک شبکه مسیریابی کامل نیز هستند. این ویژگی باعث می‌شود کاراکترها بدون بروز مشکلاتی مانند مسیرهای مسدود یا فقدان اطلاعات فیزیکی، بتوانند در محیط حرکت کنند.

فرآیند چهار مرحله‌ای تولید محیط

این سیستم از یک خط لوله چهار مرحله‌ای استفاده می‌کند:
۱. ابتدا یک مدل زبانی بزرگ، طرح اولیه چیدمان محیط را ایجاد می‌کند.
۲. سپس هندسه صحنه با حفظ مسیرهای قابل‌حرکت بازسازی می‌شود.
۳. در گام سوم، ابزار با روشی به نام AutoPartGen، صحنه را به اشیای مستقل تقسیم می‌کند.
۴. در نهایت، با افزودن بافت‌های باکیفیت و صیقل‌دادن نهایی هندسه، ظاهر صحنه برای مشاهده از فاصله نزدیک بهبود می‌یابد.

حل محدودیت‌های متداول در تولید سه‌بعدی با هوش مصنوعی

به گفته متا، WorldGen بسیاری از مشکلات رایج در صحنه‌های سه‌بعدی تولیدشده توسط هوش مصنوعی را برطرف می‌کند؛ مشکلاتی مانند تمرکز صرف بر جلوه‌های بصری بدون داده‌های فیزیکی یا برخورد. WorldGen صحنه‌هایی مبتنی بر مش تولید می‌کند که از ابتدا قابلیت استفاده در بازی و شبیه‌سازی را دارند.

نسخه فعلی امکان ساخت محیط‌هایی تا ابعاد ۵۰×۵۰ متر را فراهم می‌کند. متا اعلام کرده قصد دارد در نسخه‌های آینده این محدودیت را افزایش دهد. همچنین این ابزار هنوز از قابلیت استفاده مجدد از اشیا پشتیبانی نمی‌کند، که می‌تواند بر عملکرد در محیط‌های بسیار بزرگ‌تر تأثیر بگذارد. با این حال، متا معتقد است WorldGen می‌تواند زمان موردنیاز برای نمونه‌سازی اولیه را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.

هنوز در دسترس توسعه‌دهندگان نیست

متا تأکید کرده است که WorldGen همچنان در مرحله توسعه قرار دارد و فعلاً برای توسعه‌دهندگان عرضه نمی‌شود. با این وجود، شرکت پتانسیل این سیستم را در حوزه‌هایی مانند توسعه بازی، شبیه‌سازی‌های آموزشی و طراحی دیجیتال توأمان بسیار بالا می‌داند، زیرا می‌تواند بخش زیادی از کارهای دستی ساخت محیط‌های سه‌بعدی قابل استفاده را اتوماتیک کند.

در خبری مرتبط، یک مرد ژاپنی که با کمک هوش مصنوعی تصویری دارای حق‌کپی‌رایت را بازسازی کرده بود، با اتهامات کیفری مواجه شده است. همچنین یک عروسک هوشمند مخصوص کودکان که با هوش مصنوعی کار می‌کرد، پس از ارائه پاسخ‌های مضر از سوی OpenAI متوقف شد.

source

توسط postbin.ir