…. در این مذاکرات، دو طرف بر سر توسعه حمل ونقل کانتینری، به ویژه حمل ونقل چندوجهی (Multimodal) در چارچوب کریدور شمال–جنوب به توافق رسیدند. مسیرهای سنتی روسیه به جنوب آسیا از طریق آبراه های غربی تحت فشار تحریم ها و ریسک های ژئوپلیتیکی قرار دارد و ایران، به عنوان امن ترین و کوتاه ترین مسیر زمینی، نقش کلیدی در حل این چالش ایفا می کند. تشکیل کنسرسیوم مشترک دریایی تارسِنکو در بخش دیگری از اظهارات خود اعلام کرد که طی مذاکرات ماه نوامبر، مسکو و تهران به توافقات مشخصی درباره ایجاد یک کنسرسیوم دریایی مشترک برای توسعه حمل ونقل بین بندر ماخاچکالا و بنادر شمالی ایران …

را برای عبور محمولات ریلی از شاخه جنوبی این کریدور ایجاد می کند که ایران را به شاهراهی طلایی برای عبور قطارهای باری از چین به اروپا تبدیل می کند. طبق مفاد این توافق، کشورهای حاشیه این کریدور به یکسان سازی تعرفه ها، کاهش زمان سفر قطارها، کاهش هزینه های جانبی و گمرکی و نیز توسعه زیرساخت های ضروری متعهد شده اند. هدف این است که عبور قطارهای باری کانتینری از مسیر ایران افزایش یافته و زمینه ساز رشد اقتصادی و سیاسی ایران در منطقه شود. در سال گذشته میلادی، بیش از 60 میلیون تن انواع محموله ها توسط 20 هزار قطار باری میان چین و اروپا جابه جا شد. انتظار می رود با اجرایی شدن این توافقنامه، ایران سهم قابل توجهی از این تجارت را تصاحب کند و از مزایای اقتصادی آن بهره مند شود. منبع خبر: رکنا این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد. …

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که ارسال محموله های خود به هند و چین را از طریق ایران در سال 2026 آغاز خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آندری تاراسنکو، مدیرعامل آژانس فدرال حمل و نقل دریایی و رودخانه ای روسیه در این باره گفت: قرار است عملیات در راستای کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) در سال 2026 آغاز شود. این کریدور در سال 2000 با امضای توافق میان روسیه، ایران و هند شکل گرفت. هدف آن ایجاد مسیر جایگزین برای تجارت میان اروپا، روسیه، آسیای مرکزی، ایران و شبه قاره هند بود. کریدور شمال–جنوب از روسیه آغاز می شود …

گفت و گو هایی میان طرف روسی با شرکت ملی کشتیرانی ایران و شرکت کشتیرانی دریای خزر انجام شده است. هدف این مذاکرات، تکمیل مسیر های ترانزیتی و همکاری برای راه اندازی حمل ونقل کانتینری دریایی و همچنین سیستم های ترکیبی و چندوجهی در کریدور شمال جنوب بوده است. این مقام روس افزود که در ماه نوامبر امسال، ایران و روسیه درباره تشکیل یک کنسرسیوم مشترک دریایی به توافق رسیده اند؛ کنسرسیومی که قرار است نقش مهمی در توسعه حمل ونقل بین بنادر ایران و بندر ماخاچکالا داشته باشد. به گفته تاراسنکو، در جریان مذاکرات، طرفین درباره ایجاد یک خط منظم حمل ونقل کانتینری میان بندر ماخاچکالا و بنادر ایران نیز گفت و گو کرده اند. وی تأکید کرد که این کنسرسیوم جدید به طور راهبردی به توسعه تجارت، حمل ونقل و به ویژه حمل ونقل چندوجهی در دریای کاسپین کمک خواهد کرد. …

از سال 1958 به عنوان عضو رسمی این سازمان شناخته شده است. وی ادامه داد: ایران با داشتن بیش از 5800 کیلومتر خطوط ساحلی و قرارگیری در یک منطقه استراتژیک دریایی، ایران نقش مهمی در حوزه حمل و نقل دریایی ایفا می کند. رسولی تأکید کرد: ما در این جلسه شرکت کرده ایم تا هم مواضع جمهوری اسلامی ایران را در حوزه حمل و نقل دریایی اعلام کنیم و هم در دستور جلسات مختلف مشارکت داشته باشیم. معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: با توجه به تحریم های ظالمانه ای که علیه بخش دریانوردی کشور ما از سوی کشورهای غربی وضع شده است، پیام ما به جامعه دریایی درباره ضرورت مصون ماندن حمل و نقل …

…> ج) جذب سرمایه گذاری در زیرساخت ها: صندوق های ثروت ملی اعضای بریکس (به ویژه چین، امارات و عربستان) به دنبال پروژه های بزرگ انرژی و حمل ونقل در ایران هستند. نمونه بارز آن، مذاکرات فعلی برای سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری چین در فازهای جدید پارس جنوبی و توسعه بندر چابهار است که در صورت برنامه ریزی و نگاه راهبردی تهران ظرفیت های قابل توجهی برای ایران فراهم خواهد آورد. اما در خصوص سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک مجموعه امنیت محور اما با عمق اقتصادی رو به افزایش، باید گفت این مجموعه که تا چند سال پیش عمدتا یک سازمان امنیتی بود، اکنون به سمت ایجاد منطقه آزاد تجاری و کریدورهای ترانزیتی …

آینده با توجه به حجم بالای کالا، نوع بار، هزینه های حمل ونقل و ضرورت امنیت اقتصادی، حمل ونقل ریلی مطمئن ترین مسیر برای اتصال این کشورها به آب های آزاد است. از همین رو، توسعه شبکه ریلی ایران باید به صورت چند محوره و ترکیبی دنبال شود تا ظرفیت های جغرافیایی کشور به حداکثر کارایی برسد و کریدور شمال–جنوب در عمل به محور اصلی تجارت شرق–غرب و شمال–جنوب جهان تبدیل شود و توسعه ریلی در این چارچوب یک ضرورت ملی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی است. چند مسیر کلیدی برای تکمیل اتصال ریلی ایران به دریا برای تحقق کامل این کریدور چند گزینه راهبردی در برابر سیاست گذاران کشور قرار دارد که یک راه …

ارائه کرده استفاده می کند تا محموله های تجاری خود را به بندر چابهار که با حمایت هند توسعه یافته، منتقل کند؛ اقدامی که پاکستان را دور می زند و از دردسرهای همیشگی بسته شدن مرزها و وقفه های ترانزیتی خلاص شود. عبدالسلام جواد آخوندزاده، سخنگوی وزارت تجارت به رویترز گفت: در شش ماه گذشته، تجارت ما با ایران به 1.6 میلیارد دلار رسیده است؛ رقمی که از 1.1 میلیارد دلار مبادله شده با پاکستان نیز بیشتر است. او افزود: امکانات بندر چابهار باعث کاهش تاخیرها شده و این اطمینان را به تاجران داده که وقتی مرزها بسته می شود، تجارتشان متوقف نخواهند شد. مقام های افغان می گویند مجموعه ای …

ذخایر غذایی دریای خزر جلوگیری کرد. حق شناس نقش این اجلاسیه در توسعه همکاری کشورهای خزر را بسیار مهم برشمرد و بیان کرد: امیدوارم که که این اجلاس زمینه تقویت روابط اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی میان کشورهای حاشیه دریای خزر را فراهم کند و به افزایش رفاه ساکنان منطقه کمک نماید. وی با اشاره به ظرفیت بنادر ایران در حوزه دریای خزر گفت: امروز ظرفیت بارگیری بنادر ایران به بیش از 30 میلیون تن در سال رسیده و فعال سازی کریدور شمال–جنوب دور از دسترس نیست. استاندار گیلان با اشاره به سرمایه گذاری کشورهای حوزه خزر در بنادر تصریح کرد: کشورهای حاشیه خزر نیز در این حوزه سرمایه گذاری …

…، از منابع اقتصادی مهم دولت محسوب می شود. وظیفه دیگر گمرک، علاوه بر تامین منابع مالی، نظارت بر امنیت نقاط مرزی و ممانعت از قاچاق اجناس است. او افزود: در دوران صفویه و قاجاریه با ظهور قدرت های توسعه گر مانند پرتغال، هلند، انگلیس و فرانسه در صفحات جنوبی ایران و جنگ بر سر به دست آوردن منابع استراتژیک آبی، دول مذکور خواستار سلطه خود بر تجارت دریایی منطقه بودند. تجارت با شرق و به ویژه هند به عنوان پایگاه تامین خواسته های کشورهای اروپایی، نیازمند راهی سهل تر و با امینت بالاتر نسبت به راه های زمینی بود که از طریق بنادر خلیج فارس ممکن می شد. از آنجا که گمرک نهادی مهم در اقتصاد کشور محسوب …

زمان با تحریم واردات نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا، مشاهده شده بود. قیمت اورال بارگیری شده از بنادر دریای بالتیک نیز پس از اعلام تحریم های جدید آمریکا در اواخر اکتبر کاهش شدیدی را تجربه کرده است. این تحریم ها باعث شد خریداران اصلی روسیه، یعنی چین و هند، برای جلوگیری از نقض تحریم های آمریکا و مواجهه با تحریم های ثانویه، به دنبال منابع جایگزین بروند. طبق داده های آرگوس که بلومبرگ نقل کرده است، اختلاف قیمت نفت اورال در بنادر صادراتی دریای سیاه و دریای بالتیک نسبت به نفت برنت، در پایان هفته گذشته به طور میانگین به 23.52 دلار در هر بشکه رسید. این دومین بار در سال جاری است که اختلاف قیمت …

تین نیوز | از میان همه حرف های عبدالرحیم کُردی، مدیرعامل اسبق منطقه آزاد چابهار روایتش از سرنوشت فرودگاه چابهار شاید بهترین معرف وضع اقتصادسیاسی توسعه در کشور باشد؛ در حالی که مجوز ساختش اخذ و سرمایه گذار چینی اش جذب شده بود، تعارض منافع دستگاهی مانع احداث این فرودگاه شد. به گزارش تین نیوز به نقل از انصاف نیوز، چینی ها هم زمان فرودگاه گوادر پاکستان را هم در دست کار داشتند. امروز چابهار هنوز فرودگاه ندارد و فرودگاه گوادر بخشی از ترافیک هوایی منطقه را جذب کرده است. چند روز پیش خبری اعلام شد با این مضمون که ایالات متحده معافیت تحریمی شرکت های هندی در بندر چابهار …

صادراتی ایران به کنیا می تواند از طریق تانزانیا و راه آهن کریدور مرکزی به رواندا، بوروندی و جمهوری دموکراتیک کنگو برسد که فرصت های تجاری جدیدی را برای شرکت های حمل و نقل، انبارداران و خدمات لجستیک مرزی تانزانیا فراهم می کند. تقویت روابط ایران و کنیا می تواند باعث رقابت تانزانیا و نزدیکی بیشتر آن به تهران شود. این اقدام همچنین یک لایه ژئوپلیتیکی به این موضوع می افزاید، زیرا دو بندر بزرگ شرق آفریقا، مومباسا و دارالسلام، برای ایفای نقش دروازه های قاره ای رقابت می کنند. نتیجه گیری توسعه روابط اقتصادی ایران و جامعه شرق آفریقا می تواند بستر مناسبی برای دستیابی به حجم تجارت هدف گذاری شده 10 میلیارد دلار بین تهران و این قاره باشد. در این میان، تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای منطقه به ویژه کنیا و تانزانیا در این راستا بسیار تاثیرگذار است، زیرا بنادر آن ها در واقع به عنوان دروازه ای برای ورود ایران به بازارهای آفریقا محسوب می شوند. پایان/ …

، این همچنان یک تهدید جدی است. از منظری دیگر باید گفت همه بازیگرانی که از جاده توسعه کنار گذاشته شده اند، بیکار ننشسته اند. دولت اقلیم کردستان (KRG)، ایران و کویت هر کدام در حال مانور برای تضعیف یا دور زدن این کریدور هستند. دولت اقلیم خط ریلی خود به ایران را راه اندازی کرده که به شبکه های جاده توسعه متصل می شود. مقامات ایرانی که توسعه بنادر جنوب عراق را تهدیدی برای خود می دانند، ابراز نگرانی کرده اند. کویت نیز پروژه بندر مبارک الکبیر خود را درست روبروی فاو – با همکاری شرکت های چینی – احیا کرده است. این اتفاق تنها چند ماه پس از اعلام طرح توسعه بندری عراق (DRP) توسط بغداد رخ داد و به …

تا سپتامبر 2025 بیش از 37.5 درصد کاهش یافته است. این افت، کل زنجیره تأمین مرتبط با این تجارت را در آمریکا مختل کرده است. در داخل کشور، فشار بر نیروی کار نیز افزایش یافته است. ماریو کوردرو ، مدیرعامل بندر لانگ بیچ ، هشدار می دهد: کاهش حجم بار، امنیت شغلی کارگران را تهدید می کند. وقتی حجم کانتینرها پایین می آید، تقاضا برای نیروی کار در بنادر و زنجیره تأمین کاهش پیدا می کند. این موضوع، به ویژه برای اعضای انجمن بین المللی اسکله بانان که هر سال براساس حجم بار پاداش دریافت می کنند، تأثیر مستقیم دارد. کاهش ظرفیت عملیاتی نیز فشار مضاعفی بر صنعت حمل ونقل وارد کرده است. نرخ استفاده …

استان خبر داد و تأکید کرد: بخش عمده ای از تشریفات اداری که مسیر فعالیت های تجاری را محدود می کرد، رفع شده و زمینه توسعه صادرات غیرنفتی بیشتر از گذشته فراهم است. وی تکمیل اسکله، تجهیز بندر به امکانات ایمنی و ارتقا تردد کشتی های تجاری با ظرفیت بالا را از مهم ترین نیاز های پیش روی بندر دیر برشمرد و افزود: روند توسعه زیرساخت ها با همکاری ویژه سازمان بنادر و دریانوردی تسریع شده است؛ هدف نهایی آن است که بندر دیر بهترین مسیر حمل کالا های صادراتی مانند میوه و سبزیجات به قطر شود. زارع ضمن اشاره به روابط مستحکم سیاسی و اقتصادی ایران و قطر گفت: در جریان نشست با سفیر قطر در تهران، درباره اجرایی …

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، مدیرعامل بورس انرژی اعلام کرد: در اولین مرحلۀ معاملۀ بنزین سوپر در بورس، صبح امروز محموله 300 هزار لیتری در بندر امام برای تحویل 8 آذرماه روی کانتر معاملات قرار گرفت. قیمت پایه از سوی عرضه کننده برای هر لیتر 65800 تومان اعلام شده است. زمان عرضه برای جایگاه داران طی 7 تا 10 روز آینده خواهد بود. نرخی که با افزودن هزینه حمل از بنادر تا جایگاه، حق العمل جایگاه و 13 درصد مالیات ارزش افزوده، قیمت نهایی آن هنگام عرضه رسمی اعلام می شود.به احتمال زیاد قیمت نهایی بالاتر از 70 هزار تومان باشد. منبع خبر: سلام نو این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد. …

جنوبی کریدور شمال-جنوب راه اندازی می شود. بر اساس این گزارش، طبق برنامه توسعه زیرساخت های حمل و نقل، پروژه برقی سازی تهران-مشهد و در ادامه مشهد به سرخس سپس سرخس به چشمه ثریا به صورت برقی اجرا می شود. به این تریب مسیر ریلی از تهران -تبریز تا چشمه ثریا برقی می شود. با اجرای آن افزایش سرعت و ظرفیت باری و مسافری ریلی را در کشور خواهیم داشت.

. کارشناسان معتقدند که کریدورهای هوایی می توانند جایگزین مناسبی برای مسیر زمینی بندر واگه باشند و نقش مهمی در گسترش حجم تجارت افغانستان با هند ایفا کنند. خان جان الکوزی، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی و سرمایه گذاری افغانستان، گفت: بار هوایی، جایگزین بسیار خوبی است؛ با این حال، کنترل قیمت گذاری لازم است تا بازرگانان متحمل زیان نشوند. حمل و نقل هوایی به ویژه برای صادرات میوه خشک مناسب است. بر اساس گزارش طلوع نیوز، میر شاکر یعقوبی، تحلیلگر اقتصادی، افزود: اکنون که مسیرهای هوایی از سر گرفته شده اند، یقین دارم که این روند، تاثیر مثبتی بر حجم تجارت افغانستان با هند خواهد داشت. این در حالی است که نورالدین عزیزی، وزیر صنایع و بازرگانی افغانستان، اخیرا برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی به هند سفر کرده و با مقامات هندی دیدار کرده است. …

… همچنین افغانستان و هند بر توسعه همکاری های اقتصادی از طریق بندر چابهار توافق کردند و مسیرهای حمل و نقل پایدار و صادرات محصولات کشاورزی افزایش خواهد یافت. این اقدامات بخشی از استراتژی کاهش وابستگی به پاکستان و تقویت روابط منطقه ای است. پروژه های ریلی منطقه ای کابینه پاکستان اعلام کرد که قطار باری تهران-اسلام آباد-استانبول (ITI) به زودی راه اندازی می شود. این پروژه با همکاری ایران، ترکیه و پاکستان به منظور افزایش سرعت و رقابت پذیری تجارت منطقه ای صورت می گیرد. نشست های مشترک میان وزرای راه و شهرسازی دو کشور و دبیرکل اکو نشان از تعهد به رفع موانع تعرفه ای، گمرکی و …

نیز به عنوان نایب السلطنه به قدرت رسید. در ادامه نیز مجددا به لشکریان عثمانی حمله کرد و آن ها را بیرون راند. با رفع دست درازی عثمانی، حالا نوبت به روس ها رسیده بود. نادر بلافاصله به ارتش روس در شمال ایران حمله کرد و آنان را به آسانی از ایران بیرون راند. پس از بیرون کردن روس ها، نادر سران قبایل را در دشت مغان جمع کرد و آن ها نیز او را به عنوان پادشاه انتخاب کردند. حالا زمانی بود که ایران مجددا مرزهایش را بازپس گرفته بود؛ بااین حال، مشکلات در ایران پایان نیافتند. نادر باوجوداینکه در نظامی گری نابغه بود، درسیاست های مملکت داری ضعف داشت. در سال هایی که ایران به اتحاد رسیده …

تسریع در اجرای یک طرح ملی بزرگراهی در کردستان تسریع در اجرای یک طرح ملی بزرگراهی در کردستان تسریع در اجرای یک طرح ملی بزرگراهی در کردستان به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان ، این پروژه از سال 1399 در قالب طرح توسعه کریدور شمال غرب کشور در 9 قطعه در استان تعریف شده و با هدف ارتقای زیرساخت های حمل ونقل غرب کشور، ایمنی جاده ها، کاهش تصادفات و تلفات جاده ای و کاهش زمان سفر در حال اجراست. استاندار کردستان و توضیحات بیشتر در رابطه با این طرح ملی دانلود فیلم اصلی …

احتمالاً موقعیت آن را قوی تر می کند. او افزود که با وجود داشتن ظرفیت صنعتی و فناوری برای توسعه زیردریایی های هسته ای، ژاپن باید موافقت واشنگتن را برای غنی سازی و بازپردازش مواد هسته ای تحت توافق همکاری هسته ای دوجانبه دریافت کند. نمت گفت: در عمل، ژاپن نمی تواند بدون موافقت آمریکا پیش برود. گرانت نیوشم، پژوهشگر ارشد در انجمن مطالعات استراتژیک ژاپن، گفت که اگر ژاپن قصد خود برای ساخت زیردریایی هسته ای را اعلام کند و از آمریکا درخواست کمک نماید، واشنگتن احتمالاً موافقت خواهد کرد. نیوشم افزود: ده سال پیش، یا حتی پنج سال پیش، این اتفاق نمی افتاد ، و تأکید کرد …

وزارت دارایی بریتانیا پیش بینی کرده که با گسترش شبکه حمل ونقل عمومی به این منطقه، 25 هزار خانه و تا 10 هزار شغل جدید ایجاد خواهدشد و علاوه بر اقتصاد شهری، اقتصاد کشور را هم تحت تاثیر مثبت قرار می دهد. مدیریت حمل ونقل عمومی لندن(TFL) هم با استقبال از این تصمیم اعلام کرد؛ اجرای طرح می تواند به ساختن محله ای قابل سکونت و سبز با کاهش سفرهای شهری از مسیر رودخانه تیمز و کاهش نیاز به خودروهای شخصی منجر شود. بر این اساس انتظار می رود که این پروژه از سال 2027 وارد مرحله عملیاتی شود و مردم بتوانند از اوایل سال 2030 از آن استفاده کنند. شنیدن خبر خوشحالی شهردار لندن از تصویب بودجه برای گسترش …

منطقه آزاد اروند هدف این مصوبه را ساماندهی ورود خودروهای لوکس، ایجاد توازن منطقی در بازار و تأمین منابع لازم برای توسعه زیرساخت های عمومی منطقه عنوان کرد. منطقه آزاد اروند با وسعت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غرب خلیج فارس و در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع شده و شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر را در بر می گیرد. این منطقه به دلیل همجواری با عراق و کویت و برخورداری از زیرساخت های حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

خود را صادر می کند. 4 . مزیت های ژئوپلیتیک و لجستیکی مرز مشترک با افغانستان و ترکمنستان: استان دارای مرزهای زمینی مهمی در سرخس و لطف آباد است که آن را به دروازه اصلی ایران برای اتصال به بازارهای بزرگ آسیای میانه (ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان) و افغانستان تبدیل کرده است. شبکه حمل ونقل توسعه یافته : فرودگاه بین المللی مشهد، راه آهن به سمت سرخس و بندر ترکمن باشی (کریدور شمال-جنوب)، و شبکه جاده ای دسترسی، زیرساخت های لازم برای حمل ونقل کالا را فراهم آورده اند. بازارهای هدف در دسترس: عراق، افغانستان، کشورهای حوزه CIS (مشترک المنافع)، پاکستان و هند …

بزرگ نفت روسیه، روسنفت و لوک اویل را هدف قرار داده است. سخنگوی ریلاینس در بیانیه ای بیان کرد: از یکم دسامبر، همه صادرات محصولات پالایشگاه جامناگار از نفت خام غیر روس تأمین خواهد شد. این شرکت پالایش نفت هند اعلام کرد: انتقال زودتر از موعد مقرر انجام شده تا از رعایت کامل محدودیت های واردات محصول که از 21 ژانویه (یکم بهمن) اجرا می شود، اطمینان حاصل شود. ایالات متحده تا 21 نوامبر (30 آبان) به شرکت ها فرصت داده معامله های خود را با تولیدکنندگان نفت روسیه کاهش دهند، در حالی که اتحادیه اروپا اعلام کرده از 21 ژانویه سوخت تولیدی پالایشگاه هایی را که 60 روز پیش از صدور …

ها کنترل کند. در واقع امارات نقش یک هلدینگ عظیم جهانی را ایفا می کند که در سبد آن می توان انواع سرمایه گذاری های استراتژیک را دید از جمله انرژی های تجدیدپذیر، حمل ونقل بنادر، املاک و پروژه های شهری، نیمه هادی ها و داده و زیرساخت دریایی و لجستیک. این کشور از سال 2015 تا 2025، بیش از 449 میلیارد دلار در 138 کشور جهان سرمایه گذاری کرده و به همین دلیل می تواند خودش را به عنوان یکی از بازیگران اصلی ژئواکونومی در جهان معرفی کند. عربستان در مقابل، تلاش کرده خودش را به عنوان رهبر انرژی جهان معرفی کند که در عین حال به سوی فناوری حرکت می کند. استراتژی عربستان ظاهرا سنتی …

تاریخ راه آهن ایران با آغاز احداث راه آهن سراسری در دوران پهلوی اول رقم خورد. هدف از این پروژه، اتصال دو قطب اصلی کشور یعنی بندر ترکمن در شمال به بندر امام خمینی در جنوب بود؛ هدفی که ماهیتی کاملاً ملی و استراتژیک داشت و می بایست با منابع داخلی تأمین مالی شود. این خط آهن، نه تنها مرزهای جغرافیایی را درنوردید، بلکه سدی در برابر نفوذهای خارجی در امور ریلی کشور ایجاد کرد و توانست مناطق مختلف آب وهوایی و فرهنگی را به یکدیگر پیوند دهد. تکمیل این شاهکار مهندسی، که از کوهستان های صعب العبور البرز و زاگرس عبور می کرد، یک دستاورد فنی بی نظیر برای آن زمان به شمار می آمد. ساخت پل ها، تونل ها و …

source

توسط postbin.ir