از زمانی که فیلمهایی مانند Alien و 2001: A Space Odyssey به سینماها آمدند، انسانها از فضای بیپایان و موجودات احتمالی در آن دچار ترس و وحشت شدهاند. همانطور که عمق دریا بخشی از ذهن ما را که با ترس فوری واکنش نشان میدهد فعال میکند، فضای ناشناخته و بیانتها نیز باعث میشود انسانها دچار هیجان و اضطراب شدید شوند.
ویدیوگیمها نیز از این مفهوم دور نبودهاند. فرنچایز Alien در بازیهایی مانند Alien: Isolation حضور داشته و هنوز هم جزو تجربههای کلاسیک وحشت در تاریخ بازیهای ویدیویی محسوب میشود.
یکی دیگر از سری بازیهایی که ترس نسلها را برانگیخته، فرنچایز Dead Space است؛ بازیای که در طول دو و نیم نسخه، بازیکنان را در سفینههای متروکه پر از موجودات ترسناک به وحشت انداخت.
حال بازی جدیدی با نام ROUTINE به این جمع پیوسته است؛ عنوانی ترسناک و علمی-تخیلی که همه عناصر لازم برای ایجاد ترس شدید را دارد و میتواند بازیکنان را دوباره از شدت وحشت تا حدی شوکه کند که حتی مجبور شوند خود را کنترل کنند.
ROUTINE: وحشت در ماه
این بازی یک تجربه اول شخص علمی-تخیلی ترسناک است که در یک پایگاه متروکه ماه جریان دارد و طراحی محیط آن الهام گرفته از نسخهای از آینده در دهه ۱۹۸۰ است، مشابه رویکرد بازی Fallout که از سبک دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ استفاده میکند.
به گفته توسعهدهندگان:
“کاوش کنجکاوانه تبدیل به نیاز برای بقا میشود وقتی یک پایگاه ماهی کاملاً ساکت میشود. جستوجو برای پاسخها شما را روبهروی دشمنی قرار میدهد که اصلیترین تهدید را شما میداند. کشفیات به ناشناختههای عمیقتر میرسند و تنها راه پیشروی، حرکت به جلو است.”
این بازی وعده یک تجربه استادانه در روایت ایزوله را میدهد، زیرا نبود کمک یا همراهی در محیط باعث افزایش شدید تنش حتی در سادهترین لحظات کاوش میشود.
بازیکنان میتوانند از ابزار Cosmonaut Assistance Tool (C.A.T.) استفاده کنند تا به ترمینالها دسترسی داشته، محیطها را کاوش کنند و سرنخها را پیدا کنند؛ این ابزار مشابه Pip-Boy در بازی Fallout عمل میکند.
سیستم مبارزه در ROUTINE بسیار محدود است و بازیکنان بیشتر باید از دویدن و پنهان شدن برای زنده ماندن استفاده کنند.
خبر خوب دیگر این که بازی از ۴ دسامبر عرضه شده و به صورت Day One در Xbox Game Pass در دسترس است، به این معنی که اگر مشترک Game Pass هستید، بدون پرداخت هزینه اضافی میتوانید آن را تجربه کنید.
source