به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، بخش قابل توجهی از این ناوگان فرسوده بوده و به دلیل نداشتن استاندارد های لازم، سهم بالایی در انتشار ذرات معلق دارد. با وجود محدودیت های ترافیکی، تردد این خودرو ها در برخی ساعات همچنان ادامه دارد. دانلود فیلم اصلی
عمدتاً از محل صرفه جویی در مصرف سوخت و سرمایه گذاری صندوق های حمایتی تأمین می شود، اما این منابع به میزان کافی و مستمر تأمین نمی شوند. حاتمی افزود: با جایگزینی خودروهای هیبریدی و برقی می توان صرفه جویی چشمگیری در مصرف سوخت داشت. به عنوان مثال، جایگزینی یک خودرو سبک با مصرف 16 تا 17 لیتر در صد کیلومتر با خودرو هیبریدی مصرف سه لیتر در صد کیلومتر به صرفه جویی عظیمی منجر خواهد شد. وی همچنین از اقدامات قانونی برای جایگزینی 96 هزار دستگاه خودرو در دو سال اول اجرای طرح خبر داد و گفت: برای جایگزینی 20 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی نیز اقدامات لازم در حال انجام است. بحران …
بالا ببرد. بنابراین بخشی از مسئله در واقع به کیفیت سوخت برمی گردد، نه صرفاً به خودروساز. چرا همه انگشت اتهام به سمت خودرو است؟ کارشناسان معتقد هستند که چند عامل باعث شده خودروها به سیبل افکار عمومی تبدیل شوند: 1. خودرو و ترافیک، ملموس ترین نماد آلودگی برای شهروندان است و آسمان خاکستری با تصویر اگزوز و دود ماشین در ذهن مردم گره خورده است. 2. اصلاح ناوگان فرسوده، توسعه حمل ونقل عمومی و به روزرسانی استاندارد خودروها، از نظر رسانه ای سریع تر قابل مطالبه است تا تغییر در سبد سوخت نیروگاه ها و صنایع بزرگ که نیازمند سرمایه گذاری در سطح کلان است. …
دستگاه خودرو رها شده و فرسوده به پارکینگ های تهران منتقل شده اند. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با تأکید بر جدیت پلیس در اجرای طرح های کاهش آلودگی هوا گفت: از ابتدای سال 1404 تاکنون بیش از 614 هزار فقره اعمال قانون خودروهای دودزا در سطح شهر تهران انجام شده است و تنها در آذرماه امسال، بیش از 6600 مورد خودرو دودزا شناسایی و با آن ها برخورد قانونی صورت گرفته است. وی افزود: در همین بازه زمانی بیش از 3400 مورد ابطال معاینه فنی خودروها انجام شده که بیش از 1000 مورد آن در آذرماه و با توجه به طرح اضطرار آلودگی هوا و ابطال معاینه فنی خودروهای دودزا بوده است. این اقدام به منظور جلوگیری …
زیرساخت پالایشگاه ها باعث می شود وزارت نفت برای تأمین کمیت، سوخت های با کیفیت های مختلف را مخلوط کند و این همان نقطه ای است که کشورهای دیگر ده ها سال پیش پشت سر گذاشتند: وقتی کمیت بر کیفیت غلبه کند، نتیجه اش هزینه های پزشکی، مرگ ومیر، تعطیلی مدارس، محدودیت تردد و بحران تنفسی پایدار می شود. در واقع، ایران امروز همان مسیری را طی می کند که چین قبل از اصلاحات و هند قبل از 2017 تجربه کردند با این تفاوت که ما هنوز هیچ برنامه ملی الزام آور برای سولفورزدایی نداریم. با این حجم اختلاف استاندارد، پرسش اصلی این نیست که کیفیت سوخت سهم بیشتری در آلودگی دارد یا خودروهای فرسوده؟ پرسش اصلی این است که …
ت این باشد که به هدف گذاری اسقاط 500 هزار خودرو در سال برسد که بیشترین آمار آن با 350 هزار خودروی اسقاطی در سال گذشته بوده است و سال جاری با این رقم فاصله زیادی داریم، چند دهه طول می کشد که به نقطه مطلوب برسیم. از سوی دیگر نیاز خودرو در کشور نیز بالا است و آمار تولیدات و واردات اگر به دو میلیون دستگاه برسد، می تواند خواسته مردم را تأمین کند، همچنین در صورتی که بخواهیم هر سال دو میلیون خودروی جدید به ناوگان در حال تردد در شهرها اضافه کنیم، سن خودروهای فرسوده نیز هر سال افزوده می شود و یک معضل بزرگ پیش روی مردم به ویژه دولت ها خواهد بود. به نظر می رسد که نگاه دستگاه اجرایی …
آمارها این تعداد مسافر توسط 7 هزار و 599 دستگاه ناوگان مسافربری جابجا شده اند که بیشترین تردد ناوگان مربوط به پایانه مرزی تمرچین با 3 هزار و 593 دستگاه است. مدرس اضافه کرد: افزایش ترددها به دلیل بهبود زیرساخت ها و فعالیت های شبانه روزی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان در سال های اخیر است که با هدف راحت تر شدن عبور و مرور مسافران و ناوگان باری انجام شده است. رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی در ادامه افزود: همچنین در 8 ماهه گذشته از سال جاری بیش از 513 هزار دستگاه ناوگان حامل کالاهای صادراتی و وارداتی از پایانه های مرزی استان …
میلیون دستگاه انواع خودروها و حدود 15 میلیون انواع موتورسیکلت ها تردد میکنند که به سه گروه نسبتا خوب و گروه نیمه فرسوده و گروه فرسوده تقسیم میشوند. در گروه ناوگان موتوری فرسوده تقریبا بیش 7 میلیون دستگاه انواع خودروهای فرسوده و تقریبا تعداد 8 میلیون دستگاه انواع موتورسیکلت های فرسوده در کشور تردد می کنند. در گروه ناوگان موتوری نیمه فرسوده تقریبا حدود 7 میلیون دستگاه خودرو و حدود 4 میلیون دستگاه موتورسیکلت نیمه فرسوده وجود دارد. در ناوگان موتوری نسبتا سالم حدود 7 میلیون دستگاه خودرو و حدود 3 میلیون دستگاه موتورسیکلت وجود دارد.که در وضعیت نرمال هستند. به لحاظ اقتصادی …
به گزارش پیام فوری ابطال معاینه فنی بیش از 3400 خودرو دودزا در تهران از ابتدای سال 1404 توسط پلیس راهور پایتخت انجام شد. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد این اقدام در چارچوب طرح های اضطراری کاهش آلودگی هوا و با تمرکز بر خودروهای فرسوده و دودزا صورت گرفته است. همزمان، بیش از 614 هزار فقره اعمال قانون برای خودروهای آلاینده ثبت شده که تنها در آذرماه جاری به بیش از 6600 مورد رسیده است. پلیس راهور تهران بزرگ با استفاده از سامانه هوشمند سیمفا، خودروهای دودزا را حتی اگر دارای برگه معاینه فنی معتبر باشند، شناسایی و معاینه فنی آن ها را ابطال می کند. مالکان این خودروها موظف به …
به گزارش اطلاع با ما ، نوسازی موتورسیکلت ها – فرشاد مقیمی، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با اشاره به روند اجرای طرح جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده اعلام کرد که این طرح با همکاری پلیس راهور سرعت گرفته است. به گفته او، تاکنون بیش از 600 موتورسیکلت اسقاط شده و فرآیند جایگزینی مدل های برقی و بنزینی جدید در حال انجام است. هزاران موتورسیکلت در انتظار بررسی اصالت مقیمی اعلام کرد که چهار هزار و 503 موتورسیکلت در صف اصالت سنجی قرار دارند؛ مرحله ای که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی انجام می شود و لازمه ورود هر دستگاه به فرآیند اسقاط و جایگزینی است. …
زمان مطالعه: 2 به گزارش مجله ماشین ، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرد تاکنون حدود 20 هزار نفر برای استفاده از طرح جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده ثبت نام کرده اند. به گفته فرشاد مقیمی، مالکان این موتورها می توانند برای خرید یک موتورسیکلت بنزینی جدید، تسهیلات 120 میلیون تومانی دریافت کنند. مقیمی در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به روند اجرای طرح نوسازی ناوگان موتورسیکلت کشور، اظهار کرد: با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی، فرایند اسقاط و جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده با مدل های نو و برقی سرعت گرفته و تاکنون بیش از 600 دستگاه اسقاط شده است. …
استفاده از خودروهای تک سرنشین از یک مسأله اشتباه به یک امر و حق عادی برای افراد بدل شود و از سوی دیگر، منجر به افزایش آلایندگی و مصرف بنزین شود. بنابر آخرین آمار، قیمت اتوبوس های روز اروپا با برندهای معتبر بین 240 هزار یورو تا 360 هزار یورو است. قیمت اتوبوس های کارکرده اروپایی بین 120 هزار یورو تا 180 هزار یورو است؛ قیمتی که با توجه به انواع و اقسام مالیات، تعرفه و عوارض، بسیار بیشتر از قیمت پایه تمام می شود. آن گونه که فعالان این صنعت اعلام می کنند، قیمت اتوبوس های فرسوده برای اسقاط نیز 2 تا 3 میلیارد تومان است. قیمت اتوبوس های کارکرده که قابل فعالیت در مسیرهای کوتاه زیر …
به گزارش پیام فوری طرح ملی جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده با مدل های جدید بنزینی و برقی با استقبال چشمگیر راکبان مواجه شده است. فرشاد مقیمی، رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، اعلام کرد که تاکنون 20 هزار نفر برای استفاده از تسهیلات این طرح ثبت نام کرده اند. راکبان موتورسیکلت های فرسوده می توانند 120 میلیون تومان تسهیلات برای جایگزینی با موتور بنزینی جدید و 150 میلیون تومان برای موتور برقی دریافت کنند. علاوه بر این، یارانه اسقاط متناسب با نوع موتور جایگزین نیز به آن ها تعلق می گیرد. تاکنون بیش از 600 موتورسیکلت فرسوده اسقاط شده و 4503 …
جاده ای به ویژه در فصل زمستان است. وی از آمادگی 12000 نیروی راهدار، 9000 دستگاه انواع ماشین آلات راهداری، 460 پایگاه راهداری مرکزی و 360 پاسگاه پلیس راه جاده ای به منظور اجرای طرح راهداری زمستانی خبر داد. معاون راهداری به اهمیت هم افزایی و هماهنگی بین سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و پلیس راه کشور در مدیریت ترددها و سفرهای جاده ای زمان اجرای طرح راهداری زمستانی اشاره و تاکید کرد: همچنین در روزهای برفی، شرکت های حمل ونقل و پایانه های کالا و مسافر، باید با هماهنگی این سازمان و پلیس راه نسبت به صدور بارنامه و صورت وضعیت برای ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کنند. …
فرزین سوادکوهی – ترکیه با جمعیتی مشابه ایران روزانه تنها 10 میلیون لیتر بنزین مصرف می کند و اسقاط خودروهای فرسوده اش هرسال به حدود 200هزار دستگاه می رسد . در عوض ایران با 134میلیون لیتر مصرف روزانه و اسقاط 115 هزاردستگاه خودرو در نیمه نخست امسال به نمادی از عقب ماندگی بدل می شود چراکه 13میلیون وسیله نقلیه فرسوده 50درصد آلودگی هوای تهران را تولید می کنند و شدت مصرف انرژی کشور دو برابر میانگین جهانی باقی مانده بدون آنکه وعده های مکرر مسوولان به اجرا درآیند. بیش از دو دهه از تصویب قانون هوای پاک می گذرد؛ قانونی که اسقاط ناوگان فرسوده را برای کاهش آلودگی و مصرف سوخت الزامی کرده اما …
1404 در نظر گرفته شده است. رانندگان تاکسی می توانند با مراجعه به سامانه khodrofarsoodeh.com، قیمت خودروی فرسوده خود را استعلام کرده و از طرح های تعویض مطلع شوند. همچنین، شهرداری تهران در راستای حمایت از برقی سازی ناوگان، وام کم بهره 400 میلیون تومانی را برای 172 راننده تاکسی پیشرو در نظر گرفته است. برای ثبت نام و اطلاع از جزئیات دقیق وام و بانک عامل، مراجعه حضوری به سازمان های تاکسیرانی و حمل ونقل الزامی است. برای تکمیل فرآیند ثبت نام، مدارک زیر ضروری است: یکی از مزایای مهم طرح اسقاط، امکان انتقال تخفیف های بیمه ای خودروی فرسوده به خودروی جدید است. در صورت داشتن …
موظف است سالانه 500هزار دستگاه خودرو را اسقاط کند؛ اما در بهترین حالت در سال گذشته تنها موفق به اسقاط 350هزار دستگاه خودرو شدیم. بخشی از این اتفاق به دلیل اثرات تحریم هاست. از سوی دیگر قانون ساماندهی صنعت خودرو تکلیف کرده که به ازای تولید هر چهار خودرو، یک خودرو باید اسقاط شود؛ برای مثال، اگر یک میلیون خودرو در کشور تولید شده باشد، باید 250هزار دستگاه اسقاط می شد. علاوه براین بند 30 ماده قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور نیز به واردات خودروهای سنگین اشاره دارد و تاکید کرده که در ازای واردات هر دستگاه، یک دستگاه باید اسقاط شود. مردم ناتوان در نوسازی خودرو گرانی …
۱۴۰۴/۰۹/۱۵ – ۱۳:۲۳
عباس جعفری دستنایی رئیس مرکز تحقیقات انرژی و محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار آنا با اشاره به اولویت کوتاه مدت و میان مدت برای کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: اگر اسقاط خودرو های فرسوده، مدیریت سوخت، ارتقای پالایشگاه ها و اصلاح ساختار نظارتی به صورت هم زمان و جدی اجرا شود، ایران می تواند ظرف پنج تا هفت سال آینده آلودگی هوا را به سطح قابل قبول و استاندارد های جهانی نزدیک کند. وی آلودگی هوای امروز کشور را نه صرفاً یک چالش زیست محیطی، بلکه یک بحران سلامت عمومی خواند و بیان کرد: میانگین سالانه ذرات معلق PM2.5 در کلان شهر های ایران چهار تا 6 برابر حد مجاز …
کرده موضوعات کلیدی مانند کیفیت سوخت، مصرف مازوت در نیروگاه ها و اسقاط خودروهای فرسوده را به طور ویژه پیگیری کند. انصاری ادامه داد: مشکلات آلودگی هوا نیازمند عزم جدی و زمان منطقی است و در کوتاه مدت نمی توان وعده رفع کامل این معضل را داد. با این حال، سازمان محیط زیست در مسیر کاهش روزهای ناسالم حرکت می کند و همکاری هایی با صنایع بزرگ از جمله ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه در حال انجام است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره برقی سازی خودروها توضیح داد: به صورت پایلوت، طرح برقی سازی موتورسیکلت های کار با همکاری استانداری و شهرداری تهران آغاز شده و تاکنون برنامه 20 هزار دستگاه در …
می دهد یک خودروی فرسوده می تواند 10 تا 30 برابر بیش از یک خودروی استاندارد جدید آلاینده تولید کند. هرچند این خودروها سهم اندکی از کل ناوگان دارند، اما در برخی برآوردها حدود نیمی از آلودگی ناشی از خودروها در تهران به همین ناوگان فرسوده نسبت داده می شود. به گفته نوروزی، یعنی یک اقلیت کوچک، سهم بسیار سنگینی در آلودگی هوای شهر دارد. در چنین شرایطی، هر سیاستی که عمر خودروهای فرسوده را طولانی تر کند، ناخواسته کف آلودگی شهر را بالا نگه می دارد؛ به گونه ای که حتی ورود تعداد قابل توجهی خودروهای استاندارد و کم مصرف نیز نمی تواند اثر محسوسی بر بهبود کیفیت هوا داشته باشد. سیاستی که …
علی بابازاده | شهرآرانیوز؛ هیچ چیز به اندازه صبح های شلوغ مشهد، واقعیت تردد با موتورسیکلت را روشن نمی کند، خیابان هایی که از طبرسی تا سیدی و از بولوار عبدالمطلب تا میدان مصلی با صدای ممتد موتور های قدیمی زنده اند و بخش مهمی از رفت وآمد روزانه شهر را این وسیله های سال خورده به دوش می کشند. در چنین شهری، طرح اسقاط موتورسیکلت های فرسوده نه اقدامی تزیینی، که ضرورتی برای کاهش آلودگی و سامان دهی تردد است. اما همین ضرورتی که روی کاغذ روشن و قابل دفاع به نظر می رسد، در عمل مسیر دیگری پیدا کرده است. حالا برای بسیاری از شهروندان به مجموعه ای از مراحل پیچیده اداری، هزینه های پیش بینی نشده و …
از چرخه تردد شهری و برون شهری خارج و اسقاط می شود. سرهنگ فارسی بیان کرد: یک هزار دستگاه خودروی دودزا هشت ماهه سال جاری در این استان توقیف شدند که از این تعداد 10 درصد از چرخه حمل و نقلی خارج و اسقاط شدند. وی اظهارکرد: خودروی های دودزا و آلاینده علاوه بر توقیف، فک پلاک و نصب پلاک اعزام به تعمیرگاه، سه میلیون ریال جریمه می شود. اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان گفت: اجرای طرح زوج و فرد در محدوده مرکزی شهر موجب کاهش آلایندگی در مسیرهای منتهی به آرامگاه بوعلی سینا و کاهش بار ترافیکی شد. سرهنگ فارسی …
هما میرزایی- جهان صنعت نیوز: بحران در سیستم حمل ونقل عمومی تهران سال هاست به یکی از عوامل اصلی وابستگی شهروندان به خودروهای تک سرنشین تبدیل شده است. کمبود ناوگان، فرسودگی اتوبوس ها، توسعه نیافتن خطوط مترو و نبود برنامه ریزی منسجم برای جابه جایی انبوه مسافر، باعث شده بسیاری از تهرانی ها استفاده از خودروی شخصی را تنها گزینه قابل اعتماد بدانند. طبق آمارهای غیر رسمی روزانه 5 میلیون خودرو در سطح تهران تردد می کنند. این روند نه تنها بار ترافیکی پایتخت را تشدید کرده، بلکه مصرف سوخت، هزینه های خانوار و آلودگی هوای تهران را نیز به سطحی بی سابقه رسانده است؛ به گونه ای که ناکارآمدی حمل ونقل عمومی امروز …
دستگاه باسکول ثابت و سیار است. به گفته او، شیراز نخستین شهری است که امکان توزین سیار خودروهای باری را در محورهای درون شهری و برون شهری فراهم کرده است. این سامانه بدون توقف خودرو، وزن و سرعت را اندازه گیری و اطلاعات را به صورت آنلاین به مرکز نظارت تصویری ارسال می کند؛ اقدامی که علاوه بر کاهش ترافیک، در ارتقای ایمنی و مدیریت تردد ناوگان نقش مهمی دارد. براساس آمار ثبت شده، در سال گذشته حدود 18 هزار و 812 تخلف اضافه تناژ و حمل بار ناایمن توسط این سامانه شناسایی شده است. رئیس سازمان مدیریت حمل ونقل بار شیراز در ادامه گفت: با نهایی شدن قرارداد مطالعات جامع حمل ونقل بار تا پایان سال، نیاز واقعی شهر در این بخش مشخص خواهد شد و پروژه های اولویت دار با دقت بیشتری تکمیل می شوند. او افزود: پس از فعال شدن پایانه جدید، دفاتر حمل ونقل و انبارهای مزاحم سطح شهر به ویژه در محدوده های قرمز به این مجموعه منتقل می شوند تا ساماندهی کامل و پایدار صورت گیرد. …
۱۴۰۴/۰۹/۱۵ – ۱۳:۲۴
حسین معز عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی گیلان در گفت وگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه بزرگ ترین چالش آلودگی هوا ناشی از طراحی خودرومحور شهر های ایران بوده، اظهار کرد: در کوتاه مدت اسقاط خودرو های فرسوده حیاتی است، اما عملکرد سال 1403 با خروج تنها حدود 160 هزار دستگاه در برابر هدف 500 هزار دستگاهی اسناد بالادستی، بسیار ضعیف بود. وی برقی سازی و هیبریدی کردن ناوگان حمل ونقل عمومی همراه با توسعه خطوط ریلی را تنها راهکار پایدار میان مدت دانست و افزود: اصلاحات شهرسازی برای تبدیل شدن پیاده مداری، دوچرخه و حمل ونقل عمومی به انتخاب طبیعی شهروندان باید هم زمان پیش برود. …
سازمان استاندارد موفق شود. کوچک ترین تخطی از این استانداردها، منجر به توقف تولید و عدم شماره گذاری خودرو می شود. بنابراین، خودروهای صفرکیلومتر در ایران از نظر قانونی و فنی آلاینده محسوب نمی شوند. مطالعات نشان می دهد بیش از 20 میلیون خودرو در ایران در حال تردد هستند که بخش قابل توجهی از آن ها بیش از 15 تا 20 سال عمر دارند. این خودروها فاقد کاتالیست سالم و سیستم های کنترل آلایندگی به روز هستند و چندین برابر خودروهای جدید آلایندگی تولید می کنند؛ در برخی ارزیابی ها تا 20 برابر نیز گزارش شده است. بسیاری از این خودروها قابلیت ارتقای فنی یا استانداردسازی ندارند و تا زمانی که از چرخه خارج …
تدریجی طرح تردد مکانی – زمانی ناوگان بار در سه محدوده سبز، زرد و قرمز شهر اشاره کرد و محدوده قرمز را منطبق با محدوده طرح ترافیک و معاینه فنی سیمفا خواند و گفت: در حال حاضر 64 سامانه در معابر محدوده زرد و قرمز نصب شده و طرح به صورت ارشادی و نیمه مکانیزه در حال اجراست و برای اجرای کامل، تکمیل تبادل داده با پلیس راهور و سامانه های ملی حمل ونقل ضروری است. شریفی یکی از وظایف مهم سازمان را شناسایی و ساماندهی شرکت ها، انبارها و ناوگان فاقد مجوز اعلام کرد و گفت: تاکنون 270 پروانه بهره برداری برای شرکت های فعال در حوزه حمل ونقل بار و 64 هزار و 754 پروانه فعالیت و اشتغال برای رانندگان و خودروهای …
فرسوده در تهران، مصوبه موجود تنها به تبدیل 20 هزار دستگاه اکتفا کرده است. سوخت استاندارد: از 115 میلیون لیتر سوخت مصرفی، تنها 29 میلیون لیتر بنزین یورو چهار است. فیلتراسیون صنعتی: در نیروگاه ها و کارخانه ها تحت نظارت وزارت نفت و نیرو به طور کامل انجام نمی شود. استفاده از فناوری داخلی: از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان داخلی مانند فناوری گوگردزدایی، به طور جدی استفاده نمی شود.وی تصریح کرد: از بین راهکارهای مختلف، فقط 2 یا سه اقدام موقتی مانند تعطیلی مدارس و محدودیت ترافیکی اجرا می شود که درمان قطعی محسوب نمی شوند. حتی عملکرد مثبت ظاهری دستگاه هایی مانند سازمان ملی استاندارد نیز با چالش ترجمه …
source