احساس خستگی میکنید و به جایی برای تجدید قوا نیاز دارید، اما مطمئن نیستید کجا بروید؟ جایی میخواهید که فقط قهوه محلی سرو کند و بتوانید نقاشیهای هنرمندان محلی را تماشا کنید؟ یا به اجاره اسکوتر برقی برای گشت و گذار در یک شهر علاقه دارید؟ تصور کنید چقدر مفید خواهد بود که یک دوست آگاه به سفر در دسترس باشد تا بر اساس احساسات ما، این گشت و گذارهای مسافرتی را در زمان واقعی برنامهریزی و هدایت کند.
خوان لوئیس نیکولائو، استاد کسبوکار میگوید: اکنون نیازی به تصور نیست زیرا هوش مصنوعی مولد میتواند دقیقا همین کار را انجام دهد. هوش مصنوعی مولد بهعنوان یک لایه شناختی عمل میکند که میتواند حال و هوا یا انرژی مسافر را تفسیر و پاسخ را در زمان واقعی شخصیسازی کند.
وی اظهار کرد: خدمات گردشگری نوعی تجربه هستند به این معنی که دوست ما، هوش مصنوعی مولد، قرار است با ما تصور همچنین احساس و حال و هوایی داشته باشد و در نهایت آنچه نیاز داریم و میخواهیم انجام دهیم، پیشبینی کند. نتیجه این عملکرد، تجربیات مشترک و متناسب با فرد است.
برای مسافران، هوش مصنوعی میتواند قبل، حین و بعد از سفر مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از وبسایت هوش مصنوعی یا یک برنامه تلفن هوشمند، امکان ایجاد تجربه شخصیسازی شده برای همه فراهم میشود. مسافران میتوانند قبل از سفر، گردشگری خود را برنامهریزی کرده و گزینههای متعددی را بررسی کنند. در حالی که گردشگران در سفر هستند، میتوانند گزینههای متعددی را انتخاب کرده و با هوش مصنوعی همکاری کنند و تصمیم بگیرند کدام مورد برای آنان در زمان واقعی، بهترین گزینه است. گردشگران میتوانند از دوست خود، هوش مصنوعی مولد، برای کمک به بررسی آنلاین سفرهای آینده استفاده و در برنامهریزی خود به آن مراجعه کنند.
اگر مسافری با هوش مصنوعی مولد در مورد پیادهروی یا بازدید از یک کافیشاپ محلی در طول تعطیلات خود صحبت میکند، برنامه هوش مصنوعی میتواند در صورت درخواست انرژی زیاد، پیادهروی را پیشنهاد دهد؛ مسافر میتواند بگوید: «من احساس انرژی میکنم و میخواهم امروز به گشت و گذار بپردازم. برخی از فعالیتهای فضای باز محبوب در این منطقه کدامند؟»
این اتفاق میتواند در مورد پیشنهادهای کمانرژی نیز رخ دهد و ممکن است به پیشنهاد نوشیدن قهوه به جای پیادهروی منجر شود. یک سوال میتواند این باشد: «من دیروز پیادهروی کردم و امروز احساس خستگی میکنم. چه فعالیتهای تفریحی در این مکان محبوب هستند؟»

نیکولائو برای درک بهتر پویایی بین گردشگران و هوش مصنوعی مولد، هشت حوزه تحقیقاتی کلیدی در حوزه گردشگری و چگونگی تاثیر آنها بر ۱۵ موردی که نشاندهنده عملکرد اصلی هوش مصنوعی مولد در گردشگری هستند را شناسایی کرد.
یکی از حوزههای تحقیقاتی، رفتار مصرفکننده و چگونگی جذب مسافران به سفر آرام و گردشگری آگاهانه است. نیکولائو گفت: هوش مصنوعی مولد میتواند به عنوان تسهیلکننده ذهن آگاهی عمل کند و تجربیاتی را پیشنهاد دهد که مسافران را تشویق میکند تا با محیط اطراف خود به روشهای آگاهانهتری تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، بازدید از یک کافیشاپ محلی به جای یک کافیشاپ زنجیرهای.
هفت حوزه تحقیقاتی دیگر شامل عرضه، عوامل مخرب، پایداری، اخلاق، عملکرد، محصول و تقاضا میشود. این استاد کسبوکار میگوید: برخلاف نسخههای قبلی هوش مصنوعی، هوش مصنوعی مولد، استدلال و تولید محتوا مانند انسان را شبیهسازی میکند. در حالی که پیشینیان آن پاسخهای مبتنی بر منطق یا خدمات اتوماسیون ارائه میدادند، هوش مصنوعی مولد قدرت همآفرینی، تعامل عاطفی و… را دارد و به صورت پویا بینشهای گردشگری ارائه میدهد.
در حالی که هوش مصنوعی مولد میتواند مزایایی برای مسافران داشته باشد، وی هشدار میدهد که ما باید از اطلاعاتی که در هوش مصنوعی قرار میدهیم، آگاه باشیم. این یک مسئله اخلاقی است زیرا اگر بیش از حد اطلاعات ارائه دهیم، ممکن است خطرناک باشد زیرا در این صورت برخی از نهادها، اطلاعاتی در مورد احساسات ما خواهند داشت. هنوز این مسائل باید حل شوند و چیزی است که ما به عنوان کاربران و مصرفکنندگان، باید مراقب آن باشیم.
به گفته سایت فیز، نیکولائو با ادغام بیشتر هوش مصنوعی مولد در اکوسیستم گردشگری، بر اهمیت توجه مسافران به احتمالات و نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی تاکید میکند.
نتایج این تحقیق در نشریه «گردشگری هوشمند» (Smart Tourism) منتشرشده است.
انتهای پیام