است و سوی دیگر افزایش نرخ ارز؛ چرخه ای که بارها تکرار شده است. سقاب اصفهانی اظهارداشت: در سال های گذشته تصور می کردیم می توانیم با ثابت نگه داشتن قیمت چند کالای کلیدی جلوی تورم را بگیریم؛ اما تجربه نشان داد این سیاست نه تنها تورم را مهار نکرد بلکه خود بخشی از مشکل شد. معاون رئیس جمهور گفت: همه خانواده و نزدیکانم فدای لحظه ای سربلندی سرزمین مان ایران؛ دیروز، در جلسه دولت و پیش از خاکسپاری فاطمه حسنای عزیزم، در حالی که هنوز آقا محمد سبحان در قید حیات بودند، قول دادم. دیروز هم، پس از آنکه هر سه عزیزم را به خاک سپرده بودم، دوباره این قول را تکرار کردم. به شما مردم شریف و نیز …
در حالی که بازار ارز زیر فشار پایان سال میلادی و تقاضای روانی بود جریان فکری حامی رهاسازی نرخ ارز در وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه با فشار برای اجرای یک مصوبه، سیگنال غلط به بازار داد و انتظارات تورمی را به اوج رساند. قیمت دلار در روزهای اخیر با جهشی بی وقفه از مرزهای خطرناک عبور کرده و بازار ارز را به نقطه ای رسانده که گویی هیچ دستی بر ترمز آن نیست. صعود نرخ ها به کانال های بی سابقه، تصویری ساخته است از بازاری که به حال خود رها شده و هر لحظه می تواند شوک تازه ای به معیشت مردم وارد کند. وزیر اقتصاد وضعیت فعلی را با اصلاح تدریجی قیمت ارز توجیه می کند. این توجیهات در زمان …
های انرژی به کد ملی دانست که در حوزه بنزین این اتفاق رخ نداده است و ادامه داد: داشتن خودرو شرط بهره مندی از یارانه محسوب می شود، در حالی که همه اقشار جامعه خودرو ندارند. بنابراین دولت موظف است به اقشاری که توان مالی کم تری دارند یارانه بدهد، چون نمی توان در برابر بخشی از جامعه رفتار غیرمسئولانه داشت. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از دیگر اقدامات کمک کننده تنوع بخشی به سبد سوخت است که اجرای آن با تأخیر همراه بوده است اما در نهایت وزارت نفت دستورالعمل جدید استفاده از ال پی جی صادر کرد. باید توجه کرد برای دستیابی به اهداف بهینه سازی انرژی، اجماع ملی نیاز است و باید از …
نشده است. او گفت دولت باید تصمیم بگیرد، اما طولانی شدن روند تصمیم گیری کار را سخت تر می کند. ضرورت اتصال یارانهٔ انرژی به کُد ملی به اعتقاد شریعتی، یکی از اقدامات فوری، اتصال یارانه های انرژی به کُد ملی است. او توضیح داد که در حوزهٔ بنزین این اتفاق رخ نداده است، چراکه داشتن خودرو شرط بهره مندی از یارانه محسوب شده، در حالی که همهٔ اقشار جامعه خودرو ندارند. وی تأکید کرد دولت موظف است به اقشاری که توان مالی کم تری دارند یارانه بدهد، زیرا نمی توان در برابر بخشی از جامعه رفتار غیرمسئولانه داشت . راهکار دیگر، اصلاح مسیر تخصیص یارانه و انتقال آن به انتهای زنجیرهٔ مصرف …
بَر ناکارآمد، شبکه های قاچاق سوخت و حتی برخی نهادهای عمومی که بنزین ارزان را به دارایی تبدیل می کنند. آن ها همگی انگیزه دارند که هر اصلاحی را خطرناک تصویر کنند و هزینه سیاسی آن را برای تصمیم گیران بالا ببرند. این نخستین حلقه از ابرتله تعارض منافع است. دولت برای حفظ رفاه ظاهری و جلوگیری از شوک قیمتی، قیمت حامل های انرژی را بسیار پایین تر از قیمت تعادلی و منطقه ای نگه می دارد؛ انرژی ارزان، انگیزه اصلاح الگوی مصرف، بهبود بهره وری و نوسازی فناوری را از بخش خانگی، صنعت و حمل ونقل می گیرد. شدت انرژی اقتصاد بالا می ماند یا حتی افزایش می یابد؛ مصرف بالا و قیمت پایین …
حالی که طبق برنامه هفتم توسعه، وزارت نفت در سال نخست تنها موظف به جمع آوری 1.5 میلیارد مترمکعب گاز مشعل بود، با اجرای پروژه های گسترده این رقم به 3.3 میلیارد مترمکعب رسیده است. معاون برنامه ریزی وزارت نفت از انعقاد 12 قرارداد بزرگ جمع آوری گازهای مشعل خبر داد و گفت: تا پایان 1405 بیش از 3 میلیارد مترمکعب دیگر از گازهای مشعل وارد چرخه تولید می شود که این اقدام افزون بر کاهش آلودگی، میلیون ها دلار درآمد و خوراک پایدار برای صنایع پتروشیمی ایجاد می کند. اصلاح ساختار مصرف سوخت و انسداد مسیر قاچاق زراعتکار با تشریح اصلاحات گسترده در بخش حمل ونقل گفت: اصلاحات قیمتی در …
سقاب اصفهانی در سخنانی با اشاره به ضرورت تدوین نقشه جامع چالش های اقتصادی کشور گفت: وظیفه ما این بود که نقشه چالش های ایران را طراحی کنیم. امروز بزرگ ترین ناترازی کشور در حوزه انرژی است و همین موضوع ما را وارد یک چرخه شوم کرده است. او با انتقاد از نگاه سنتی به مهار تورم افزود: سال ها تصور می کردیم با ثابت نگه داشتن قیمت چند کالا می توانیم تورم را کنترل کنیم، در حالی که این سیاست نه تنها مؤثر نبوده بلکه باعث تشدید مشکلات ساختاری شده است. سقاب اصفهانی همچنین عامل اصلی تورم را تصمیم سازی های دولت و مجلس دانست و اظهار کرد: اصلاح اقتصاد این نیست که فقط بنزین و برق را گران …
راه اندازی کند، به حساب رانندگان واریز شود. کار دیگر سامانه این است که احراز واقعی رانندگان را انجام خواهد داد تا فقط رانندگان فعال و واجد شرایط، مشمول بهره مندی از این یارانه شوند. دولت مصمم است با اجرای این طرح، ضمن نظم بخشی به مصرف سوخت در کشور و کاهش واردات بنزین، جلوی حجم بالای قاچاق بنزین را بگیرد.به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درآمد افزایش نرخ بنزین به کالابرگ اختصاص خواهد یافت و این تأمین مالی براساس دستوری است که رییس جمهور صراحتاً داده است. پیشتر سخنگوی دولت نیز اعلام کرده بود که دولت درصدد است عایدی ناشی از افزایش نرخ سوم بنزین را صرف موضوعاتی نظیر معیشت و درمان مردم کند. در بحث رانندگان تاکسی های اینترنتی نیز کارگروهی در این زمینه تشکیل و درباره نحوه اجرایی شدن مصوبه در این کارگروه تصمیم گیری خواهد شد. …
شود که تلفات آنها نسبت به ترانسفورماتورهای معمولی 33 درصد کمتر است. بازارهای برق آزاد و برق سبز؛ موتور شفافیت و مدیریت مصرف مدیرعامل توانیر با اشاره به عملکرد بورس انرژی گفت: تابلوهای برق آزاد و برق سبز این امکان را ایجاد می کند که مصرف کنندگان پرمصرف، برق مازاد را از مسیر شفاف تأمین کنند. جذابیت قیمت در این بازارها نشانه آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری است. اصلاح قیمت، بهینه سازی و مشارکت مردم؛ سه راه نجات صنعت برق رجبی مشهدی در پایان تأکید کرد: هیچ کشوری با مصرف بی ضابطه و قیمت های غیرواقعی نمی تواند شبکه برق پایدار داشته باشد. اصلاح ساختار اقتصادی برق و به تبع آن مصرف، مشارکت مردم و سرمایه گذاری هم زمان در تولید و شبکه، تنها مسیر عبور از ناترازی …
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دولت ، اسماعیل سقاب اصفهانی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی، در برنامه افتتاح چهارمین کنفرانس بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی ایران با اشاره به درگذشت همسر و فرزندانش در سانحه تصادف گفت: براساس آموزه های دینی ما سوگ نقطه انفعال و یأس نیست. سوگ نقطع تحرک و پویایی و تولید حماسه های بزرگ است. این را از عاشورا یاد می گیریم که سوگ ناراحتی و انفعال و خانه نشینی نمی اورد. وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: خبر خوب این که با همکاری خیلی خوب وزرای نفت و نیرو، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان اداری و استخدامی، دیروز اساسنامه سازمان بهینه …
رئیس سازمان سیاست گذاری و مدیریت راهبردی انرژی در چهارمین کنفرانس بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی گفت:چرا وزارت نفت و نیرو ما باید گاز را تا دم در خانه مردم ببرد.وظیفه دولت تغییر سیاست و ابلاغ آن هاست.
سهمیه سوخت یکی از راهکارهایی است که دولت برای حمایت از رانندگان تاکسی های اینترنتی در نظر گرفته تا از این طریق به بهینه سازی مصرف سوخت نیز کمک شود. مبنای محاسبه سهمیه سوخت تاکسی های اینترنتی سهمیه سوخت تاکسی های اینترنتی بر اساس پیمایش ماهانه آنها محاسبه می شود و میزان مسافتی که هر راننده در طول ماه طی می کند، تعیین کننده میزان سهمیه سوخت اختصاصی به او خواهد بود. وزارت کشور با همکاری وزارت اطلاعات، نفت و سازمان برنامه مکلف شده اند تا سه ماه دیگر سامانه اختصاصی پرداخت یارانه نقدی به رانندگان فعال در سکوهای جابه جایی مسافر را راه اندازی کنند که اگر این سامانه …
، بلکه بهره وری گمرکات است. سقاب اصفهانی با بیان اینکه میدان متعلق به مردم و بخش خصوصی است و دولت باید میدان دار سیاست باشد نه بازیگر آن، تصریح کرد: اگر اجازه دهیم بخش خصوصی قطار کامل راه اندازی کند، بخش بزرگی از حمل ونقل جاده ای و مصرف گازوئیل کاهش می یابد و بنادر خشک توسعه می یابند. توسعه نیروگاه، اضافه کردن واگن یا خرید کشنده، کار دولت نیست، کار دولت این نیست که کامیون جمع کند و کامیون نو بدهد. اینها کار بخش خصوصی است و دولت باید سیاستگذار باشد. انتهای پیام/
…، بهترین فناوری را وارد و استفاده خواهد کرد. او همچنین تأکید کرد سیستم وزارت نفت و وزارت نیرو باید مانند وزارتخانه های اقتصادی عمل کنند؛ یعنی استانداردسازی تولید و توزیع انرژی را بر عهده بگیرند و از تصدی گری فاصله بگیرند. سقاب اصفهانی با بیان اینکه بزرگ ترین سرمایه گذاری کشور سرمایه گذاری خارجی نیست افزود: اصلاح و مدیریت انرژی بزرگ ترین سرمایه گذاری ملی است. ما این روند را احیا خواهیم کرد. باید اتلاف انرژی را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا خود سرمایه گذار جذب کند؛ باید اسراف را به صرفه جویی تبدیل کنیم؛ و برای جلوگیری از قاچاق، تنها راه ممکن، تغییر سیاست گذاری دولت است. انتهای پیام …
نخواهد کرد، چراکه اختلاف قیمت بنزین 3 هزار تومانی با 5 هزار تومانی به قدری نیست که به افزایش درآمد های دولت کمک کند و جز آثار تورمی دستاورد دیگری به دنبال نخواهد داشت. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر هدف دولت مدیریت مصرف سوخت و اصلاح قیمت بنزین است باید با جلوگیری از قاچاق بنزین و گازوئیل به گونه ای عمل کند که قاچاق سوخت برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی نداشته باشد. غضنفری افزود: همچنین دولت باید از طریق تعیین سهمیه سوخت از سوخت گیری خارج از سهمیه در جایگاه ها جلوگیری کند، زیرا خودرویی که ظرف یک روز چند هزار لیتر سوخت گیری می کند هدفی جزء قاچاق ندارد و …
…، همه خانواده من فدای یک لحظه سربلندی ایران است. وی تاکید کرد: بنده قول داده ام و به عهد خود پایبندم و این اتفاق انرژی من را برای حل سیاست های انرژی هزاران برابر کرد. معاون رییس جمهور گفت: با همکاری وزارت نفت، نیرو، سازمان برنامه و بودجه و اداره استخدامی اساسنامه در کمیسیون مدیریت دولت تصویب شد. وی با بیان اینکه ما سالها در کشور به جای پرداختن به ریشه و علت دنبال جزء و معلول بوده ایم، گفت: به جای اینکه رشد اقتصادی را اصلاح کنیم، پول و وام و تسهیلات کم بهره داده و نظام بانکی را نابود و تورم را افزایش داده ایم و به این ترتیب چاه عمیق تر شده است. …
بخش مهمی از بحران های مزمن کشور—از قطعی برق گرفته تا تورم پایدار، فشارهای ارزی و کاهش درآمد سرانه—ریشه در نبود یک نظام حکمرانی کارآمد در حوزه انرژی دارد. به گفته وی، دولت ها طی دهه های گذشته به جای حل ریشه ای مسئله، با راهکارهای موقت و مبتنی بر بازی با معلول ها به مقابله با نشانه ها پرداخته اند؛ اقداماتی مانند ارزپاشی برای کنترل نرخ ارز، تثبیت دستوری قیمت ها برای مهار تورم یا سپردن تولید انرژی به صنایع معدنی که متخصص این حوزه نیستند. این رفتارها، به تعبیر او، نه تنها مشکلات را حل نکرده بلکه چرخۀ ناترازی را عمیق تر کرده است. معاون رئیس جمهور تأکید کرد که اصلاح واقعی، نیازمند بازتعریف …
دولت مصمم است با اجرای طرح بنزین سه نرخی، با نظم بخشی به مصرف سوخت در کشور و کاهش واردات بنزین، جلوی حجم بالای قاچاق بنزین را بگیرد. به گزارش ایسنا، همچنین می خواهد همه عایدی افزایش نرخ سوم بنزین را صرف معیشت، درمان مردم و تامین اعتبار کالابرگ کند. در بحث سهمیه سوخت رانندگان تاکسی های اینترنتی نیز مقرر شده کارگروهی در این زمینه تشکیل و درباره نحوه اجرایی شدن مصوبه در این کارگروه تصمیم گیری شود. سهمیه سوخت تاکسی های اینترنتی بر اساس پیمایش ماهانه آنها محاسبه می شود و میزان مسافتی که هر راننده در طول ماه طی می کند، تعیین کننده میزان سهمیه سوخت اختصاصی به او …
بر عهده بگیرند و از تصدی گری فاصله بگیرند. سقاب اصفهانی با بیان اینکه بزرگ ترین سرمایه گذاری کشور سرمایه گذاری خارجی نیست افزود: اصلاح و مدیریت انرژی بزرگ ترین سرمایه گذاری ملی است. ما این روند را احیا خواهیم کرد. باید اتلاف انرژی را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا خود سرمایه گذار جذب کند؛ باید اسراف را به صرفه جویی تبدیل کنیم؛ و برای جلوگیری از قاچاق، تنها راه ممکن، تغییر سیاست گذاری دولت است.
به گزارش تجارت نیوز ، چهارمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی ایران روز دوشنبه 17 آذر در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد . سوانح جاده ای نشان دهنده ضعف بزرگ صنعت حمل و نقل کشور است اسماعیل سقاب اصفهانی، رئیس سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی، در ابتدای سخنان خود در این کنفرانس عنوان کرد: هرساله تعداد زیادی از شهروندان در جاده ها دچار سانحه ای مشابه آن چه برای خانواده من رخ داد می شوند، این نشان از ضعف بزرگ صنعت حمل و نقل کشور است و سال ها طول کشیده و تدبیری نشده است. وی افزود: اگر حمل ونقل ریلی مناسب و …
که بگویند قیمت ها باید جهانی شود، اما مگر حقوق و دستمزد جهانی است؟ این موضوع هم نادرست است و هم امکان پذیر نیست. نباید مردم زیر چرخدنده توسعه له شوند. بخش تفریط آن است که بگوییم نفت انفال است و باید رها کرد هرچقدر می خواهند مردم مصرف کنند. نتیجه سیاست تفریط فرصت سوزی و ضعف اقتصادی است و انرژی مفت و مجانی سوزانده می شود و ارزش افزوده خلق نمی شود. شریعتی گفت: باید دولت بتواند قیمت تمام شده داخلی را وارد ادبیات اقتصادی کند. بنزین در نرخ فوب خلیج فارس 60 سنت است. بنزین سوپر حدود 60 یا 70 هزار تومان قیمت گذاری می شود. قیمت تمام شده بنزین داخلی شامل استخراج نفت، پالایش، انتقال، عملیات …
… وی افزود: باید اجازه داد وزارت نفت و نیرو انرژی را با کیفیت تولید و با قیمتی بفروشند که اقتصادی باشد. اصلاح اقتصاد انرژی، ایجاد مسیر های جدید و تبدیل همه ذی نفعان به بهره مند، تنها راه بهبود وضع است. رئیس سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی گفت: بزرگ ترین سرمایه کشور ظرفیت بهینه سازی انرژی است؛ ظرفیتی که اگر مدل اقتصادی آن اصلاح شود، کشور های مختلف برای سرمایه گذاری در ایران علاقه مند خواهند شد. اصفهانی خاطرنشان کرد: برای افزایش بهره وری باید جلوی اتلاف، اسراف و قاچاق انرژی گرفته شود و دولت باید از بخشی از منافع خود بگذرد. اجرای این مسیر فقط با همکاری دولت، مجلس و ورود ظرفیت های مردم و بخش خصوصی ممکن است. …
اسماعیل سقاب اصفهانی، معاون رئیس جمهور گفت: اصلاح اقتصاد این نیست که بنزین و برق را گران کنیم اصلاح این است که نفعش را به مردم برسانیم
۱۴۰۴/۰۹/۱۷ – ۱۲:۰۶
انتقاد از استمرار سیاست های یارانه ای نادرست در بخش انرژی گفت: مصرف بی ضابطه و تخصیص انرژی ارزان در بخش های مختلف، هدررفت منابع ملی است و به جای عدالت، بی عدالتی و اتلاف ایجاد می کند. مسیر حمایت باید از سیاست انرژی جدا باشد و در قالب نظام حمایتی هدفمند دنبال شود. معاون رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت بالای کشور برای جذب سرمایه گذاری، به ویژه در حوزه بهره وری انرژی افزود: بخش خصوصی می تواند موتور اصلی اصلاح مصرف و توسعه فناوری باشد. دولت باید صرفاً سیاست گذار و ناظر باشد و میدان را به سرمایه گذاران و متخصصان واقعی بسپارد. وی در پایان خواستار اجماع سیاسی برای اصلاحات اساسی شد و گفت: اصلاح سیاست های انرژی نباید بازیچه رقابت های سیاسی شود. تحقق این مسیر نیازمند همراهی همه جریان های سیاسی، کنارگذاشتن مداخلات دولت و مجلس و ورود جدی بخش خصوصی است. تنها در این صورت می توان از چرخه ناترازی خارج شد و اقتصاد انرژی کشور را به ثبات رساند. انتهای پیام/ …
. اگر این کار را انجام دهیم، اولاً قاچاق از بین می رود، چون دیگر به صرفه نیست که سوخت را 70 هزار تومان بخرند و بخواهند آن را با موتور یا شتر قاچاق کنند. گفته می شود روزی 30 میلیون لیتر سوخت از کشور ما نه تنها به افغانستان و پاکستان، بلکه حتی به عربستان، کویت، قطر و امارات نیز قاچاق می شود، در حالی که آن ها خودشان کشورهای نفت خیز هستند. لذا بنده معتقدم اگر ما قیمت سوخت را واقعی کنیم، به شدت به نفع مردم و کشور خواهد بود، به شرطی که این پول (مابه التفاوت) به مردم داده شود. بخش 2: راهکار جلوگیری از اعتراض و پاسخ به منتقدان ساعدنیوز : امروز آقای پزشکیان در صحبت های خود گفتند که …
مادر ناترازی در ایران ناترازی انرژی است / ناترازی ما را در چرخه شوم انداخته است به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری ساعدنیوز، اسماعیل سقاب اصفهانی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان سیاست گذاری و مدیریت راهبردی انرژی در چهارمین کنفرانس بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی ادمه داد: هر دولتی می آید گزارش عملکرد می دهد اما وضعیت بهتر نشده است. باید به جای پرداختن به معلول به علت ها به صورت ریشه ای بپردازیم. تا وقتی که چرخه برقرار است تصمیمات ما نیز ثابت خواهد بود مگر اینکه یک کسی چرخه شوم را قطع کند. کار دولت این نیست که توسعه نیروگاه بدهد، دولت باید سیاستگذار باشد …
کشور مخالف بود و ثمره عملکرد او هم به بحران خاموشی ها در کشور انجامید. رضا اردکانیان از جمله مدیران تکنوکرات محسوب می شود که در سطوح بالای همه دولت های اصلاح طلب شامل موسوی، رفسنجانی، خاتمی و روحانی، خصوصا در حوزه وزارت نیرو حضور داشته است. او فقط در دوره احمدی نژاد از وزارت نیرو کنار گذاشته شد و چند سالی را در نهادهای غربی مشغول به کار شد و در دولت دوم حسن روحانی به عنوان وزیر نیرو به کشور بازگشت و با اجرای تفکرات غربزده خود، مسبب بحران های نابخشودنی در بخش های برق و آب کشور شد. اردکانیان با مخالفت قاطع با هرگونه افزایش ظرفیت نیروگاهی در ایران، مانع توسعه تولید …
به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمدعلی طالبی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با حضور مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مشکل کدینگ و مکاتبات متعددی که در این رابطه از سوی استان صورت گرفته است، اشاره داشت و گفت: قرار بوده که بعد از اجرای طرح کدینگ، مشکلات آن مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورت لزوم اصلاح یا تجدیدنظر شود که متاسفانه انجام نشده است. وی بیان کرد: علی رغم چندین بار مصوبه شورای تامین استان از نوروز امسال تاکنون، توجهی به این مسئله نشده است. قطعا با گزارشی که دادستانی از من خواسته اند، بعضی متولیان کشوری مورد بازخواست …
تا سفره مردم آسیب ندیده و کوچک نشود. به طور مثال اگر آرد با نرخ واقعی 30 هزار تومان عرضه شود دولت می تواند یارانه را به صورت نقدی یا شارژ کارت به خانوارها پرداخت کند. برآورد ما نشان می دهد که با تقسیم 300 هزار میلیارد تومان یارانه میان هفت دهک برای یک خانواده چهار نفره رقمی حدود یک میلیون و 400 هزار تومان قابل پرداخت خواهد بود. وی تأکید کرد: در این صورت فساد از چرخه زنجیره گندم و آرد حذف می شود، چرا که دیگر تفاوت قیمتی وجود ندارد و انگیزه قاچاق از بین می رود. همچنین دولت می تواند با ساز و کار های الکترونیکی یارانه را مستقیم به حساب خانوارها واریز کند تا مردم در تأمین نان …
source