در جریان اولین رویداد کارآفرینی و مدیریت ترافیک که امروز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ به میزبانی صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، آمارهای قابلتوجهی از رشد شرکتهای دانشبنیان و نقش آنها در اقتصاد و مدیریت هوشمند ترافیک کشور ارائه شد. در این رویداد، مدیران صندوق نوآوری و فرماندهان پلیس راهور، ضمن تشریح دستاوردها و چالشها، بر ضرورت استفاده از فناوریهای نوین برای کاهش تلفات جادهای و خسارات اقتصادی تأکید کردند.
بیش از ۱۰ هزار شرکت دانشبنیان فعال در کشور
آرش حاجیمیرمالک، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، در این رویداد با اشاره به وضعیت فعلی زیستبوم نوآوری کشور گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار شرکت دانشبنیان دارای تأییدیه رسمی از معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری در کشور فعالیت میکنند.
به گفته او، میزان فروش این شرکتها در سال ۱۴۰۳ از ۲۰۰۰ همت فراتر رفته و این مجموعهها توانستهاند برای حدود ۵۲۰ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کنند. حاجیمیرمالک همچنین از افزایش سرمایه صندوق نوآوری در سالهای اخیر خبر داد و افزود: سرمایه صندوق اکنون به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نقش مهمی در حمایت مالی از شرکتهای دانشبنیان ایفا میکند.
قراردادهای صدها میلیاردی در رویدادهای تبادل سرمایه
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری با اشاره به سیاست ایجاد ارتباط مستقیم میان شرکتهای دانشبنیان و صنایع بزرگ اظهار کرد: صندوق نوآوری با برگزاری رویدادهای تبادل سرمایه تلاش کرده است فاصله میان فناوری و صنعت را کاهش دهد. به گفته او، در یکی از این رویدادها، قراردادهایی به ارزش ۷۸۰ میلیارد تومان میان شرکتهای دانشبنیان و سازمانهای بزرگ منعقد شده است.
پلیس راهور: تصادفات سالانه ۷ تا ۸ درصد GDP کشور را هدر میدهد
در ادامه این رویداد، حسن مومنی، جانشین فرمانده پلیس راهور فراجا، با اشاره به ابعاد اقتصادی و انسانی تصادفات جادهای گفت: برآوردها نشان میدهد سالانه حدود ۷ تا ۸ درصد تولید ناخالص داخلی کشور صرف هزینههای مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تصادفات میشود؛ رقمی بسیار سنگین که ضرورت ورود جدی فناوری را نشان میدهد.
او با تأکید بر نقش شرکتهای دانشبنیان در حل بحران ترافیک و کاهش تلفات جادهای افزود: پلیس راهور از پیشگامان هوشمندسازی خدمات است، اما همچنان اقدامات انجامنشده زیادی وجود دارد که بدون کمک فناوریهای نوین امکان تحقق آنها وجود ندارد.
انتخابی جز فناوریهای نوین نداریم
مومنی با صراحت اعلام کرد: «امروز دیگر بین روشهای سنتی و فناوریهای نوین حق انتخاب نداریم. راهحل مشکلات ترافیک و ایمنی جادهای، استفاده از فناوریهای جدید است و این مسیر تنها با کمک شرکتهای دانشبنیان و نخبگان کشور ممکن میشود.»
او با اشاره به آمار تلفات جادهای خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست میدهند. هرچند این آمار همچنان نگرانکننده است، اما در مقایسه با سالهای گذشته کاهش یافته است. به گفته جانشین پلیس راهور، اگر سامانهها و دوربینهای هوشمند کنونی بهکار گرفته نمیشدند، تعداد کشتهشدگان تصادفات میتوانست به ۹۵ هزار نفر در سال برسد.
هوشمندسازی، تنها راه مدیریت ترافیک کلانشهرها
جانشین فرمانده پلیس راهور فراجا با اشاره به معضل ترافیک در کلانشهرهایی مانند تهران گفت: ترافیک یکی از جدیترین آسیبهای شهری است که پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و روانی گستردهای دارد. وی تأکید کرد: همه این مشکلات راهحل علمی دارد، اما شرط اصلی آن همگام شدن با سرعت بالای پیشرفت فناوری است؛ چراکه تأخیر در این مسیر، منجر به عقبماندگی و از رده خارج شدن فناوریهای موجود میشود.
مومنی در پایان سخنان خود به دستاوردهای پلیس راهور در آنلاینسازی خدماتی مانند نوبتدهی، پرداخت جریمه و ثبت اعتراض اشاره کرد و استفاده از هوش مصنوعی را آینده اجتنابناپذیر هوشمندسازی خدمات پلیس راهور دانست.
بازدید از غرفههای دانشبنیان
در پایان این رویداد، افسران پلیس راهور و مهمانان مدعو از غرفههای شرکتهای دانشبنیان حاضر در نمایشگاه جانبی بازدید کردند و از نزدیک با راهکارهای فناورانه ارائهشده برای مدیریت ترافیک، افزایش ایمنی و هوشمندسازی خدمات آشنا شدند.
source