ردمی در اواخر سال ۲۰۲۳ مانند هر سال، سری جدید گوشی‌های ردمی نوت خود را معرفی کرد. در این مطلب قصد داریم به گران‌ترین و بهترین عضو این خانواده، یعنی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس، بپردازیم و با نقاط قوت و ضعف آن آشنا شویم.

این گوشی به عنوان بهترین مدل در سری ردمی نوت ۱۳، دارای امکانات و مشخصات قابل توجهی است که آن را از دیگر اعضای این خانواده متمایز می‌کنند؛ برای مثال، این گوشی تنها مدل در این سری است که با گواهی IP68 وارد بازار شده است و در حقیقت اولین گوشی ردمی است که از این گواهی بهره می‌برد. همچنین، پشتیبانی از شارژ ۱۲۰ وات، حافظه سریع UFS 3.1 و تراشه قدرتمند دایمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا، از دیگر ویژگی‌های شاخص ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس به حساب می‌آیند. اما آیا این گوشی در مقایسه با دیگر رقبا، گزینه مناسبی به حساب می‌آید؟ با پلازا همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

گوشی موبایل ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمایشگر ۶.۶۷ اینچی اولد با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و رزولوشن 1220p
پردازنده دایمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا
رم ۸/۱۲/۱۶ گیگابایت
حافظه ۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت
باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر با شارژ ۱۲۰ وات
دوربین‌ها ۲ + ۸ + ۲۰۰ مگاپیکسل با لرزش‌گیر اپتیکال
سیستم عامل اندروید ۱۳ با رابط کاربری MIUI 14
قیمت از ۲۲ میلیون تومان

معرفی گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

موبایل‌های پرو پلاس ردمی در سری نوت، در طول چند سال گذشته کمتر مورد توجه کاربران قرار می‌گرفتند؛ چراکه این گوشی‌ها اختلاف زیادی با موبایل‌های ردمی نوت پرو نداشتند و در عین حال قیمت آن‌ها بالاتر بود؛ با این حال، می‌توان گفت Redmi Note 13 Pro Plus توانسته خود را به عنوان یک گزینه به مراتب بهتر از ردمی نوت ۱۳ پرو مطرح کرده و به یک گزینه شایسته تبدیل شود. اما این گوشی چه ویژگی‌های مهمی دارد؟

نقاط قوت:

  • بدنه شیشه‌ای و بهره‌مندی از گواهی IP68؛
  • نمایشگر اولد با وضوح و روشنایی بالا؛
  • سرعت شارژ بالا؛
  • بلندگوهای استریو باکیفیت؛
  • عملکرد خوب دوربین‌ها؛
  • قیمت مناسب.

نقاط ضعف:

  • شارژدهی معمولی.

طراحی گوشی Redmi Note 13 Pro Plus

این گوشی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به دیگر اعضای خانواده ردمی نوت ۱۳ دارد، با این تفاوت که در قسمت جلویی و پشتی آن خمیدگی وجود دارد و از همین رو شباهت بیشتری به گوشی‌هایی که در بازه‌های قیمتی بالاتر هستند، دارد. البته که این گوشی برخلاف دیگر اعضای خانواده خود، از گواهی IP68 نیز بهره می‌برد و از این نظر نیز شرایط بهتری دارد. شیائومی برای محافظت از نمایشگر، از پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس استفاده کرده است اما در مورد پوشش محافظ شیشه پنل پشتی اطلاع‌رسانی نکرده و مشخص نیست این قسمت تا چه اندازه محافظت می‌شود.

همچنین بخوانید :

قاب این دستگاه برخلاف برخی رقبا، از جنس پلاستیک با پوشش مات است و با توجه به خمیدگی پنل پشتی و جلویی، ضخامت نسبتا کمی هم دارد. در سمت راست این قاب، شما می‌توانید به دکمه‌های تنظیم صدا و پاور دسترسی داشته باشید. در سمت چپ قاب، هیچ دکمه یا اسلاتی وجود ندارد و در عوض در قسمت پایینی، می‌توانید به خروجی بلندگو، درگاه شارژ USB-C، میکروفون و اسلات سیم‌کارت دسترسی داشته باشید. در بخش بالایی و بلندگوی دوم در کنار سنسور IR قرار گرفته است.

گوشی redmi note 13 pro plus

در پنل پشتی، شیائومی برخلاف بیشتر مواقع، از یک ماژول بزرگ برای دوربین‌ها استفاده نکرده و در عوض هر ۳ لنز را به صورت مستقل از یکدیگر در قسمت بالای سمت چپ و داخل حلقه‌های پلاستیکی براق، جای داده است. در حقیقت یک سوم بالایی پنل پشتی، با یک خط عمودی و یک نیم‌خط افقی به ۳ قسمت مختلف تبدیل شده و از دوربین‌ها، فلاش دوربین و برندینگ ردمی میزبانی می‌کند. علاوه بر این، رنگ‌بندی این قسمت نیز جالب توجه است؛ مدل‌های مشکی و سفید، در این قسمت دارای رنگ‌های کمی تیره‌تر مشکی و سفید هستند ولی در رنگ بنفش، از رنگ‌های آبی، سبز و نقره‌ای بهره می‌برد.

بخش جلویی گوشی، همانطور که گفته شد، از یک نمایشگر خمیده استفاده می‌کند. البته خمیدگی نمایشگر آنقدرها زیاد نیست تاثیر منفی روی استفاده از آن داشته باشد. نکته قابل توجه، حاشیه‌های بسیار ظریف این پنل هستند؛ می‌توان گفت ضخامت حاشیه‌های این پنل در حد گوشی‌های پرچم‌دار بازار است. شیائومی همچنین از یک حفره کوچک در بخش بالایی برای قراردادن دوربین سلفی دستگاه استفاده کرده است.

نمایشگر شیائومی نوت ۱۳ پرو پلاس

این موبایل از یک نمایشگر ۶.۶۷ اینچی امولد با رزولوشن ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ پیکسل و تراکم پیکسلی 446ppi بهره می‌برد. این صفحه همچنین از رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کرده و در حالت HDR می‌تواند تا ۱۸۰۰ نیت روشنایی داشته باشد. از دیگر مشخصات نمایشگر ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس می‌توان به پشتیبانی آن از دالبی ویژن و +HDR10 اشاره داشت. در حالت عادی و زمانی که روشنایی را به صورت دستی تنظیم می‌کنید، این پنل حداکثر ۴۸۶ نیت روشنایی دارد و در حالت خودکار نیز حداکثر روشنایی آن به ۱۲۸۳ نیت می‌رسد. از سمت دیگر، حداقل روشنایی پنل تنها ۱.۹ نیت است.

گوشی حداکثر روشنایی در حالت خودکار (نیت) حداکثر روشنایی در حالت دستی (نیت)
پوکو X6 ۱۳۳۹ ۵۳۱
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس ۱۲۸۳ ۴۸۶
شیائومی 13T ۱۲۶۴ ۵۰۰
گلکسی A35 ۱۰۲۴ ۴۴۱
گلکسی A55 ۱۰۱۰ ۴۴۶

گوشی امکان انتخاب از بین ۲ حالت مختلف برای تنظیم رفرش‌ریت صفحه را به شما می‌دهد؛ حالت کاستوم که امکان انتخاب از بین حداکثر ۶۰ یا ۱۲۰ هرتز را به شما می‌دهد و حالت پیش‌فرض که در آن گوشی به صورت خودکار رفرش‌ریت را تنظیم می‌کند. در حالت پیش‌فرض، گوشی در زمان نمایش محتوای ثابت مانند تصاویر، ویدیوها یا گشتن در منوها، رفرش‌ریت را روی ۶۰ هرتز قرار می‌دهد و در حالت نمایشگر همیشه روشن نیز رفرش‌ریت روی ۳۰ هرتز تنظیم می‌شود.

باتری و شارژدهی

موبایل ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری بهره می‌برد. با وجود ظرفیت بالای این باتری، عملکرد گوشی چندان جالب توجه نیست؛ در هنگام گشتن در وب، این موبایل حدود ۹ ساعت شارژدهی دارد و برای گیمینگ نیز می‌توانید تا ۷ ساعت روی آن حساب باز کنید. البته شارژدهی دستگاه برای یک روز کامل کافی است اما رقبایی مانند گلکسی A55 و شیائومی 13T در زمینه شارژدهی عملکرد به مراتب بهتری از این موبایل دارند.

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

خوشبختانه در بحث سرعت شارژ، شرایط متفاوت است؛ چراکه این دستگاه از شارژ سریع ۱۲۰ وات پشتیبانی می‌کند و شیائومی شارژر را نیز درون جعبه در اختیار شما قرار می‌دهد. البته برای این که باتری با بیشترین سرعت شارژ شود، باید حالت Boost Charge را در تنظیمات فعال کنید؛ اما این حالت تنها زمانی وارد مدار می‌شود که نمایشگر گوشی خاموش باشد. در صورتی که از دستگاه استفاده کنید، باتری با سرعت بین ۶۰ تا ۸۰ وات شارژ خواهد شد.

با شارژ ۱۲۰ وات، شارژ باتری بعد از گذشت ۵ دقیقه به ۳۱ درصد می‌رسد و با گذشت ۱۵ دقیقه نیز ظرفیت باتری تا ۶۷ درصد تکمیل می‌شود. همچنین، برای شارژ کامل نیز باید حدود ۲۵ دقیقه زمان کنار بگذارید که چندین دقیقه از زمان اعلامی ۱۹ دقیقه‌ای توسط شیائومی کمتر است ولی همچنان سرعت قابل توجهی دارد.

همچنین بخوانید :

دوربین گوشی موبایل ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

این محصول با همان دوربین‌های گوشی ردمی نوت 13 پرو 5G وارد بازار شده است و از یک دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی، یک دوربین فوق‌عریض 8 مگاپیکسلی و یک سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو بهره می‌برد. دوربین سلفی نیز یک لنز 16 مگاپیکسلی است که در یک حفره در قسمت بالایی نمایشگر جای گرفته است. در ادامه می‌توانید مشخصات دوربین‌های ردمی نوت 13 پرو پلاس را مشاهده کنید:

  • دوربین اصلی: ۲۰۰ مگاپیکسلی با سنسور ایزوسل HP3 سامسونگ، با دیافراگم f/1.7 و فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متر، مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز چند سویه
  • دوربین فوق‌عریض: ۸ مگاپیکسلی با سنسور سونی IMX336، دیافراگم f/2.2 و فاصله کانونی ۱۶ میلی‌متر، زاویه دید ۱۱۲ درجه
  • دوربین ماکرو: ۲ مگاپیکسلی با سنسور آمنی‌ویژن OV02B، دیافراگم f/2.4
  • دوربین سلفی: ۱۶ مگاپیکسلی با سنسور آمنی‌ویژن 16A1Q، دیافراگم f/2.4

عملکرد دوربین اصلی

دوربین اصلی به صورت پیش‌فرض تصاویر را با رزولوشن ۱۲.۵ مگاپیکسل ذخیره می‌کند و می‌توان گفت این تصاویر کیفیت بسیار خوبی دارند. جزئیات در عکس‌ها زیاد است و کنتراست نیز در سطح بالایی قرار دارد. همچنین رنگ‌ها از شادابی کافی برخوردار هستند و خبری هم از نویز در تصاویر نیست. البته دامنه داینامیک می‌توانست بهتر باشد ولی در این مورد نیز دوربین آنقدرها بد عمل نمی‌کند که کیفیت کلی تصاویر دچار افت شود.

در زوم ۲ برابر نیز عکس‌ها به لطف تعداد بالای پیکسل‌ها، از کیفیت بالایی برخوردار هستند و شباهت زیادی به عکس‌های گرفته شده در حالت ۱ برابر دارند؛ با این وجود، هرچقدر بیشتر روی این تصاویر زوم کنید، می‌توانید در برخی نقاط صحنه، جزئیات کمتر و اعوعاج تصویر را پیدا کنید.

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس دارای حالت شب هم هست که به صورت خودکار وارد مدار می‌شود. این حالت به ندرت برای دوربین اصلی فعال می‌شود و به نظر می‌رسد شیائومی بیشتر از همه آن را برای دوربین فوق‌عریض درنظر گرفته است. در هر صورت، دوربین اصلی در شب می‌تواند عکس‌های باکیفیتی در اختیار شما قرار دهد؛ جزئیات در صحنه فراوان است و نویز هم به اندازه بسیار کمی وجود دارد. همچنین، دامنه داینامیک از گستردگی کافی بهره می‌برد و رنگ‌ها نیز به خوبی اشباع شده‌اند.

عملکرد دوربین فوق‌عریض

دوربین فوق‌عریض با توجه به رزولوشن پایینی که دارد، قابل قبول ظاهر می‌شود. تصاویر گرفته شده با این دوربین، جزئیات کافی دارند و رنگ‌ها نیز از دقت خوبی برخوردار هستند. حتی دامنه داینامیک نیز در سطح رضایت‌بخشی قرار دارد؛ البته این عکس‌ها برخی اوقات بیش از اندازه نوردهی می‌شوند؛ مشکلی که در بسیاری از دوربین‌های فوق‌عریض گوشی‌های شیائومی وجود دارد.

دوربین فوق‌عریض در شب عملکرد خیلی خوبی ندارد و حتی با کمک حالت شب، عکس‌های آن نویز زیادی دارند و به خوبی نوردهی نمی‌شوند. البته که جزئیات به اندازه کافی در تصاویر وجود دارد و رنگ‌ها نیز بیش از اندازه سرد و بی‌روح نیستند.

عملکرد دوربین ماکرو

دوربین ماکرو مانند همیشه کاربرد چندان خاصی ندارد ولی می‌توان گفت برای گرفتن عکس‌های خاص از جزئیات ریز اشیای مختلف، می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. تصاویر این دوربین شادابی کافی دارند و کنتراست آن‌ها نیز در سطح بالایی است. از سمت دیگر، جزئیات عکس‌ها بالا است و دامنه داینامیک هم راضی کننده است.

همچنین بخوانید :

عملکرد دوربین سلفی

دوربین سلفی یک لنز ۱۶ مگاپیکسلی است که کیفیت نسبتا خوبی دارد. البته این دوربین تصاویر را با رزولوشن ۴ مگاپیکسل ثبت کرده و سپس آن‌ها را به ۱۶ مگاپیکسل تبدیل می‌کند؛ از همین رو، اگر روی تصاویر زوم کنید، می‌توانید آثار به جا مانده از این فرایند را پیدا کنید. اما اگر سخت‌گیری کمتری داشته باشید، جزئیات خوب تصاویر، نوردهی عالی و رنگ‌های شاداب و سرزنده این دوربین، توجه شما را به خود جلب خواهند کرد.

گوشی redmi note 13 pro plus

سخت افزار گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

پرازنده ی گوشی موبایل ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس، یکی از مهمترین نقاط قوت این گوشی است. شیائومی در این موبایل از تراشه جدید و ۴ نانومتری دایمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا بهره برده که دارای ۲ هسته Cortex A715 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز و ۶ هسته Cortex A510 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز است. این تراشه برای کارهای گرافیکی، از پردازنده Mali-G610 MC4 استفاده می‌کند که می‌تواند تجربه مناسبی از اجرای بازی‌های مختلف، حتی عناوین سنگین و گرافیکی، در اختیار کاربران قرار دهد. پیکربندی پک گلوبال ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس شامل ۲ کانفیگ ۸/۲۵۶ گیگابایت و ۱۲/۵۱۲ گیگابایتی می‌شود اما پک چین این محصول در پیکربندی‌های ۱۲/۲۵۶ و ۱۶/۵۱۲ گیگابایت نیز در بازار خرید و فروش می‌شود.

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در بنچمارک‌ها عملکرد قابل توجهی دارد و می‌تواند از بسیاری از رقبا بهتر عمل کند. این گوشی در بنچمارک AnTuTu عملکرد درخشانی دارد و تقریبا از تمامی رقبای خود در بازار ایران، عملکرد بهتری ثبت می‌کند. همچنین، در بنچمارک‌های گرافیکی نیز می‌توانیم شاهد عملکرد بسیار خوب ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس باشیم؛ در تست Wild Life Extreme بنچمارک 3DMark این موبایل از اکثر رقبا، به جز پوکو X6 پرو و شیائومی 13T عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارد.

گوشی تراشه گیک‌بنچ ۶ (تک‌هسته‌ای/چند هسته‌ای) Wild Life Extreme AnTuTu v10
پوکو X6 پرو دایمنسیتی ۸۳۰۰ اولترا ۴۶۹۶/۱۴۹۸ ۳۰۶۸ ۱۳۹۶۵۴۷
شیائومی 13T دایمنسیتی ۸۲۰۰ اولترا ۴۰۸۹/۱۲۶۸ ۱۷۳۹ ۸۸۸۷۱۴
سامسونگ گلکسی A55 اگزینوس ۱۴۸۰ ۳۳۵۰/۱۱۴۲ ۱۰۲۴ ۷۲۶۱۵۸
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس دایمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا ۲۵۹۷/۱۰۹۸ ۱۱۹۳ ۷۷۹۸۱۲
پوکو X6 اسنپدراگون 7s نسل ۲ ۲۹۴۵/۱۰۲۴ ۷۹۲ ۴۸۰۷۷۱

البته که در مجموع، پوکو X6 پرو در این بازه قیمتی حرف اول و آخر را می‌زند ولی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس نیز گوشی دست و پا بسته‌ای نیست و تراشه آن قدرت کافی برای اجرای تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را دارا است. از سمت دیگر، گوشی پایداری عملکرد بسیار خوبی هم دارد و می‌تواند در استرس تست CPU و GPU به ترتیب ۷۶ درصد و ۹۹ درصد توان اولیه را حفظ کند که نتیجه عالی به حساب می‌آید.

در مجموع می‌توان گفت از نظر عملکرد، این گوشی یکی از سریع‌ترین و قدرتمندترین گوشی‌هایی است که در این بازه قیمتی می‌توانید خریداری کنید. علاوه بر عملکرد خوب، گوشی در استفاده طولانی مدت نیز دچار افت عملکرد نمی‌شود و می‌تواند به خوبی حرارت تراشه را مدیریت کرده و مانع از افزایش دمای آن شود که برای گیمرها می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد.

نرم‌افزار و سیستم‌عامل

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس با اندروید ۱۳ مبتنی بر رابط کاربری MIUI 14 وارد بازار شده و اکنون آپدیت سیستم‌عامل HyperOS نیز برای آن منتشر شده است. شیائومی رسما اعلام نکرده تا چه زمانی از این گوشی پشتیبانی خواهد کرد اما احتمالا تا ۳ نسخه بعدی اندروید برای ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس منتشر می‌شود و کاربران تا ۴ سال بعدی هم وصله‌های امنیتی را دریافت می‌کنند.

شیائومی نوت ۱۳ پرو پلاس

رابط کاربری MIUI 14 نسبت به نسخه ۱۳ تغییرات محدودی داشته ولی همچنان سرعت بالایی دارد و امکانات شخصی‌سازی زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته همچنان در برخی مواقع می‌توانید با تبلیغات مواجه شوید ولی همانطور که در این مطلب توضیح دادیم، این تبلیغات را می‌توانید غیرفعال کنید.

اسپیکر گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

موبایل ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس با اسپیکرهای استریو همراه شده است؛ یکی از اسپیکرها در قسمت بالایی قاب دستگاه قرار دارد و دارای ۲ خروجی جداگانه است. اسپیکر دوم نیز در قسمت پایینی قاب جای گرفته است. از نظر بلندی صدا این اسپیکر عملکرد خوبی دارد و کیفیت صدای آن هم بسیار خوب است؛ وکال‌ وضوح کافی دارد و فرکانس‌های بالایی نیز از جزئیات قابل قبولی برخوردار هستند. همچنین بیس نیز به اندازه کافی قدرتمند است و می‌تواند رضایت‌بخش باشد.

همچنین بخوانید :

” url=”https://www.plaza.ir/140306/475404/best-gaming-phone-under-15-million-tomans/” float=”right”]

این گوشی از دالبی اتموس نیز پشتیبانی می‌کند و شیائومی آن را به صورت پیش‌فرض فعال کرده است. البته اگر این ویژگی را غیرفعال کنید، بلندی صدا کمی بیشتر شده و وضوح نیز افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر، حالت دالبی می‌تواند وکال را به شکل بهتری به گوش شما برساند اما بیس و حجم کلی صدا افت خواهد داشت.

قیمت گوشی شیائومی نوت ۱۳ پرو پلاس

قیمت گوشی Redmi Note 13 Pro Plus در پیکربندی پایه در چین ۱,۸۹۹ یوآن یا معادل ۲۶۰ دلار است. اما بالاترین پیکربندی با قیمت ۲,۱۹۹ یوآن یا حدود ۳۱۰ دلار به‌فروش می‌رسد. در بازار ایران، این گوشی بسته به پیکربندی انتخابی، از حداقل ۲۰ تا حداکثر ۲۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. علاوه بر این، پک گلوبال و چین گوشی نیز در قیمت نهایی آن تاثیرگذار هستند و معمولا پک چین، با قیمت کمتری به فروش می‌رسد.

سخن پایانی

گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس با اختلاف بهترین گوشی ردمی در سال ۲۰۲۴ به حساب می‌آید و حتی در بازه قیمتی که قرار دارد نیز می‌تواند یک گزینه شایسته به حساب بیاید. این گوشی با بهره‌مندی از نمایشگر باکیفیت، طراحی ساده و زیبا، تراشه قدرتمند و سرعت شارژ بالا، می‌تواند برای بسیاری از کاربران یک گزینه مناسب به حساب بیاید. البته که در این بازه قیمتی، رقابت بسیار نزدیکی بین موبایل‌های مختلف وجود دارد و شاید از دید بسیاری، پوکو X6 پرو انتخاب بهتری به حساب بیاید. اما ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس نیز گوشی تقریبا کاملی است که می‌تواند عملکرد رضایت‌بخشی برای اکثر کاربران داشته باشد.

source

توسط postbin.ir