به گزارش ایلنا، سردار سرلشکر رحیم صفوی دستیار و مشاور فرمانده معظم کل قوا در آیین سنگر حیات که به منظور یادبود حضور ایثارگرانه جامعه پزشکی در دفاع مقدس در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: دفاع مقدس حماسه جاویدان جامعه پزشکی بود و پزشکان، پرستاران و امدادگران پر افتخار ما به طور منسجم از خط مقدم تا اعماق بیمارستان ها در کشور مشغول خدمت بودند.

وی افزود: در عملیات کربلای ۵ که تعداد مجروحان به بیش از ۵۲ هزار نفر می رسید، پزشکان و پرستاران به وضعیت همه مجروحان رسیدگی کردند که این افتخار به نام آنان در کتاب پرافتخار دفاع مقدس ثبت شد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس طرح ریزی و عملیات را با گونه ای صورت دادیم تا نخست به طور قطع به پیروی برسیم و نگاه دوم ما کاهش شهدا و مجروحان بود؛ ما برای عملیات فاو ۶ ماه طرح ریزی عملیات صورت دادیم.

سردار سرلشکر صفوی با تاکید بر اینکه جنگ، عقلانیت، تدبیر و استفاده از علوم مختلف است، تصریح کرد: در عملیات فاو بیش از ۱۰۰ هزار نیرو شرکت داشتند و نیروهای بعث غافلگیر شدند و آنها علیه ما از سلاح های شیمیایی استفاده کردند و کادر درمان و امداد ما ۱۷ هزار مجروح شیمیایی را به بیمارستان فاطمه الزهرا (س) منتقل و مورد رسیدگی قرار دادند و در واقع مداوای آنان توسط جامعه پزشکی ممکن شد که افتخار بزرگ و عجیبی است.

وی با بیان اینکه جامعه پزشکی ما در دفاع مقدس یک میلیون مجروح را درمان کرد، گفت: بیش از یکصد هزار عمل جراحی توسط جامعه پزشکی در دفاع مقدس صورت گرفت.

دستیار و مشاور فرمانده معظم کل قوا به عمل جراحی شهید حسین خرازی توسط دکتر محمدرضا ظفرقندی در دفاع مقدس و در عملیات خیبر اشاره و تاکید کرد: درمان دست راست قطع شده شهید خرازی توسط دکتر ظفرقندی انجام شد.

این فرمانده ۸ سال دفاع مقدس، درمان بیش از ۱۰۰ هزار مصدوم شیمیایی، راه‌اندازی بیش از ۵۹ بیمارستان صحرایی و تجهیز و آماده سازی ۱۶ هزار تخت بیمارستانی را از افتخارات کادر درمان و امداد در دفاع مقدس برشمرد و گفت: برخی از پزشکان بعضا ۷۲ ساعت در اتاق عمل مشغول جراحی رزمندگان مجروح ما بودند.

سردار سرلشکر صفوی گفت: انتظار داریم که فرهنگ و معارف ارزشی و تجارب بهداری رزمی که با کار علمی و مستند تبدیل به ۲ واحد درسی شده و وزارت بهداشت آن را تصویب کرده است، در دانشگاه های علوم پزشکی جاری و ساری شود.

وی تاکید کرد: ستاد جهاد سلامت در وزارت بهداشت با همکاری موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت و بسیج جامعه پزشکی برای مناطق محروم راه اندازی شود.

دستیار و مشاور فرمانده معظم کل قوا در پایان به حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم لبنان اشاره و خاطرنشان کرد: امروز شاهد کشتار مردم بی گناه و مظلوم غزه و لبنان از سوی صهیونیست ها با چراغ سبز آمریکا و ناتو هستیم و جنگ بی رحمانه ای را رقم زدند و ملت ایران نمی تواند به سرنوشت مسلمانان بی توجه باشد.

گفتنی است، آیین سنگر حیات با حضور دکتر ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سردار سرلشگر رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و رییس هیات امنای موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت، سردار فتحیان، رییس این موسسه، دکتر حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و جمعی از مدیران و ایثارگران وزارت بهداشت، امروز در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد. 

در این مراسم دو اثر فرهنگی از جمله مجموعه ۴ جلدی تاریخ شفاهی «به سوی قاف» و کتاب «زهره حریف ماه شد»، رونمایی شد.



انتهای پیام/

source

توسط postbin.ir