ایسنا/مرکزی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه از تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای برگزاری سومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار در ساوه خبر داد.

رضا ایاز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار ساوه همزمان با هفته فرهنگی این شهر، از ۱۵ آبان در مسجد تاریخی هزار ساله جامع ساوه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه و سالن برگزاری همایش از جمله زیرساخت‌های مورد نیاز برای برگزاری جشنواره ملی انار بود که عملیات اجرایی احداث این زیرساخت‌ها انجام شده و تا موعد برگزاری جشنواره به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به حضور مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در جشنواره گفت: هماهنگی های لازم برای اسکان مسافران و گردشگران در اماکن اقامتی شهرستان انجام شده و میهمانان شرکت کننده در این رویداد ملی می‌توانند بدون هیچ دغدغه ای در جشنواره حضور یافته و اسکان یابند.

ایاز همچنین گفت: براساس برنامه ریزی های به عمل آمده قرار بر این است در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره سوم ترتیبی اتخاذ شود که انار تولیدی سایر نقاط انارخیز کشور نیز در غرفه‌های نمایشگاه عرضه شود.

وی همچنین به برگزاری اولین گردهمایی بانوان کارآفرین با حضور ۱۵ بانوی فعال در حوزه‌های تولید و فرآوری محصولات کشاورزی و دامپروری، تولید نهال، نشاء و صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری این گردهمایی توانمندسازی بانوان کارآفرین و ایجاد فضای تبادل اطلاعات و افکار اعضای انجمن زنان کارآفرین در موضوعات مختلف علمی و پژوهشی است تا اولا در حوزه‌های کشاورزی، صنایع‌دستی، صنعت فرش دستباف، مشاغل خانگی و حوزه‌های دانشگاهی هم‌افزایی و تبادل تجربیات انجام شود و ثانیا بانوان کارآفرین و فعال این عرصه با قدرت در جشنواره ملی انار حضور یافته و محصولات و تولیدات خود را در غرفه‌های جشنواره به مردم ارائه کنند.

وی در ادامه گفت: گواهینامه ثبت رویداد جشنواره تولید و صادرات انار ساوه از سوی معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر شده و در فهرست رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۱۲۷۵۰ به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه این گواهینامه همزمان با برگزاری دومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار در ساوه، با حضور مقام عالی وزارت میراث فرهنگی و در مسجد جامع ساوه رونمایی شد، افزود: این گواهینامه در راستای تحقق موضوع ساماندهی و حرفه‌ای سازی گردشگری رویداد، صادر شده است.

ایاز در ادامه با اشاره به اینکه مدارک و پرونده شیرینی سنتی «روح افزا» از تولیدات ساوه، برای ثبت در آثار ملی کشور تهیه و ارسال شده است، افزود: رونمایی از ثبت ملی این شیرینی سنتی که به زودی در آثار ناملموس کشور به ثبت خواهد رسید در جشنواره سوم انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هر منطقه با توجه به سبقه تاریخی خود و فرهنگ و خرده فرهنگ‌ها و روش‌های زندگی که در طول تاریخ داشته، خصوصیات منحصر به فرد خود و همچنین محصولات خاص خود را برای عرضه دارد ادامه داد: ثبت ملی این شیرینی در فهرست آثار ناملموس با پیشنهاد سازمان فرهنگی و هنری شهرداری ساوه در دستور کار قرار گرفت و این پرونده پس از مستندنگاری کارشناسان میراث فرهنگی به صورت رسمی به جریان افتاده است.

به گفته رئیس میراث فرهنگی ساوه، روح‌افزا نوعی شیرینی مخصوص شهرستان ساوه است که از شکر، آب، بادام یا گردو یا پسته به اضافه زعفران تهیه و به شکل لوزی بریده می‌شود. در ایام قدیم بانوی هنرمند ساوجی به نام «تموری یا تمنا» که جزو شاهزادگان افشاریان بود این نوع شیرینی محلی را درست کرد.

انتهای پیام

source

توسط postbin.ir