مقایسه آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس یکی از مهمترین سوالاتی است که با عرضه آیفون‌های سری ۱۶ برای کاربران و علاقه مندان به دنیای تکنولوژی ایجاد شده است. آیا به سراغ جدیدترین برویم؟ یا آخرین مدل رجیستر شده آیفون هنوز هم بهترین است؟ در این مقاله از پلازا این موضوعات را با هم بررسی خواهیم کرد.

برند اپل از آن برند‌هایی است که هر بار محصول جدیدی را به بازار عرضه کرده، سر و صدای زیادی را به پا کرده است. برخی از طرفداران آن جنبه‌های خوب و افزایش کیفیت و قدرت پردازشی این محصولات را می‌بینند و برخی دیگر تنها شباهت‌های جزئی آن با مدل‌های قبلی را به عنوان نقاط ضعف این دستگاه در نظر خواهند داشت. اما حقیقت این است که این محصولات نیز مانند هر دیوایس الکترونیکی دیگری، خوبی‌ها و بدی‌های خود را دارند. در ادامه ما مقایسه ای را انجام خواهیم داد که در نگاه اول می‌تواند کمی نابجا به نظر برسد. مقایسه آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس جدال بین دو دستگاهی است که سه مدل با هم فاصله دارند! اما اگر بحث خرید این گوشی در ایران مطرح باشد، اتفاقا یک مقایسه کاملا کاربردی خواهد بود.

فهرست مطالب:

مشخصات آیفون ۱۶ پرو مکس در مقابل آیفون ۱۳ پرو مکس

مشخصات سخت افزاری، از مهمترین مواردی است که می‌تواند مشخص کند آیا این گوشی کیفیت خوبی را به ما خواهد داد یا نه. هرچند این مشخصات در مقایسه دو دستگاه اپل می‌تواند جزئی و موردی باشد، اما همین موارد کوچک قادرند که تفاوت‌های بزرگی را ایجاد کنند. در جدول زیر می‌توانید مشخصات آیفون ۱۶ پرو مکس در مقابل آیفون ۱۳ پرو مکس از نظر مشخصات سخت افزاری را مشاهده کنید و ببینید که هر یک از این دو گوشی با وجود شباهت‌های زیادی که از نظر ظاهری دارند، چه تفاوت‌هایی در سخت افزار ارائه می‌دهند:

مشخصات آیفون ۱۶ پرو مکس آیفون ۱۳ پرو مکس
ابعاد ۱۶۳ در ۷۷.۶ در ۸.۳ میلی‌متر ۱۶۰.۸ در ۷۸.۱ در ۷.۷ میلی‌متر
وزن ۲۲۷ گرم ۲۴۰ گرم
نوع صفحه نمایش LTPO Super Retina XDR OLED Super Retina XDR OLED
اندازه صفحه نمایش ۶.۹ اینچ ۶.۷ اینچ
رزولوشن ۱۳۲۰ در ۲۸۶۸ پیکسل ۱۲۸۴ در ۲۷۷۸ پیکسل
نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز ۱۲۰ هرتز
تراشه اپل A18 Pro اپل A15 Bionic
دوربین‌های پشتی ۴۸ – ۱۲ – ۴۸ مگاپیکسل ۱۲ – ۱۲ – ۱۲ مگاپیکسل
دوربین جلو ۱۲ مگاپیکسل ۱۲ مگاپیکسل
میزان رم ۸ گیگابایت ۶ گیگابایت
فضای ذخیره سازی از ۲۵۶ گیگابایت تا ۱ ترابایت از ۱۲۸ گیگابایت تا ۱ ترابایت
قیمت (نسخه‌های مختلف) شروع از ۹۰ میلیون شروع از ۶۶ میلیون

با نگاهی به این مشخصات می‌توان متوجه شد که هر چند در خیلی از موارد اطلاعاتی نزدیک به هم را داریم، اما مقایسه آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس نشان می‌دهد که آیفون ۱۶ با کیفیت پرمیوم تری ارائه شده است. در ادامه در مورد اینکه این تفاوت‌ها تا چه اندازه می‌تواند تاثیر گذار باشد با هم صحبت خواهیم کرد.

مقایسه موردی آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس

اکثر برند‌های تولید کننده موبایل، مدل‌های مختلفی را ارائه می‌کنند که هر یک ویژگی‌های مختلفی دارد، اما باید گفت که برند اپل چندان اعتقادی به ارائه مدل‌های مختلف نداشته و در هر سری تنها ۴ مدل از آیفون را با سطح ویژگی‌های مختلف ارائه می‌کند. در این بین، گوشی‌های پرو مکس بیشترین امکانات را ارائه داده و به نوعی پرچمدار اصلی آیفون‌ها به شمار می‌روند. هر چند در بین خود سری‌ها نیز برخی از آنها عملکرد بهتری داشته اند. به طور مثال، آیفون‌های سری ۱۳ که در سال ۲۰۲۱ عرضه شدند، از بهترین موارد به شمار می‌روند و عملکردی ایده آل را برای کاربران داشتند. این سری از گوشی‌ها با ترکیب کارایی بالا و طراحی بهینه شده، یکی از پرفروش ترین مدل‌های اپل بوده و تجربه کاربری بسیار روان و بی نقصی را ارائه می‌دهد.

مقایسه موردی آیفون 16 پرو مکس و آیفون 13 پرو مکس

همینطور در مورد آیفون سری ۱۶ که در سال ۲۰۲۴ معرفی شد هم باید گفت که شاهد بهبود‌های چشمگیری نسبت به سری‌های قبلی هستیم. این سری از آیفون‌ها به لطف ارتقا در بخش دوربین، ویژگی‌های نرم افزاری پیشرفته تر، پردازنده‌های قوی و ساخته شده با فناوری جدید و همینطور بهینه سازی‌های در زمینه مصرف انرژی، نسبت به آیفون‌های سری ۱۳ برتری‌های مشهودی دارند. اما آیا سری ۱۶ قرار است همان فروشی که آیفون‌های ۱۳ داشتند را داشته باشد یا نه؟ این سوالی است که می‌توان با مقایسه آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس که دو پرچمدار اصلی این سری‌ها هستند، به آن پاسخ داد.

همچنین بخوانید :

مقایسه آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس از نظر طراحی

از نقطه نظر طراحی ظاهری باید گفت که هر دو گوشی از یک طراحی استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد آیفون قصد تغییر در قالب کلی گوشی‌های خود را ندارد و به اندازه ای به طراحی که به نوعی طرح اصلی آیفون ۱۳ پرو مکس است عشق می‌روزد که قدرت تغییر آن را ندارد. البته این موضوع به این معنی بد بودن این طراحی نیست و کاربران حسابی با آن اُخت شده اند. اما در خصوص ویژگی‌های ساخت باید گفت که تغییرات مختلفی در آیفون ۱۳ اعمال شده است. آیفون ۱۶ پرو مکس از طراحی مدرن تری بهره می‌برد. لبه‌های بدنه نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس صاف تر شده و احساس ارگونومیکی بهتری را ارائه می‌دهد.

مقایسه طراحی دو گوشی

همچنین اپل در آیفون ۱۶ از متریال جدیدتری مثل ترکیب سرامیک و تیتانیوم استفاده کرده که به وزن کمتر و مقاومت بیشتر دستگاه کمک کرده است. در واقع آیفون ۱۶ که با فریم تیتانیومی خود نزدیک به ۱۳ گرم از آيفون ۱۳، که با فریم فلزی ارائه شده، سبک تر است. همینطور هر دوی این گوشی‌ها با استاندارد ضد آب و غبار IP68 ارائه شده اند که می‌تواند این گوشی را با فشار آب عمق ۶ متری برای ۳۰ دقیقه سالم و عملیاتی نگه دارد. علاوه بر موارد گفته شده، آیفون ۱۶ پرو مکس دارای رنگ‌های جدیدتری است که جذابیت بیشتری برای کاربران ایجاد می‌کند.

در کل در خصوص ارزیابی مقایسه آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس از نقطه نظر طراحی می‌توان گفت که تفاوت‌های چندانی وجود نداشته و آیفون ۱۶ تقلید کننده طراحی سه سال پیش اپل، با قیمتی نزدیک به ۲ برابر بیشتر است!

مقایسه صفحه نمایش آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس

در مقایسه صفحه نمایش آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس، هر دو مدل از پنل‌های مشابهی یعنی Super Retina XDR OLED استفاده می‌کنند که در کارخانجات ال جی تولید می‌شوند. این پنل‌ها به کیفیت بالا، وضوح زیاد و کنتراست بی نظیر معروف هستند، و قادرند رنگ‌های زنده و تصاویر بسیار شارپ را ارائه دهند. هر دو دستگاه از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز بهره می‌برند که باعث روانی بیشتر حرکت در نمایش تصاویر و اسکرول کردن می‌شود. فناوری ProMotion در هر دو دستگاه موجود است و به طور خودکار نرخ تازه سازی را بر اساس محتوای نمایش داده شده تنظیم می‌کند تا به صرفه جویی در مصرف باتری کمک کند.

اما آیفون ۱۶ پرو مکس که در فناوری پنل‌های آن از LTPO استفاده شده است می‌تواند بهینه سازی‌های بهتری را به کاربران ارائه دهد. این برتری در مواردی مانند روشنایی صفحه و همینطور مصرف باتری می‌تواند تفاوت محسوسی را ارائه کند. این مدل نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس، روشنایی بیشتری ارائه می‌دهد و عملکرد بهتری در محیط‌های پر نور یا در زیر نور مستقیم خورشید دارد. همچنین، آیفون ۱۶ پرو مکس از HDR با جزئیات بهتری پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود در تماشای محتوای ویدیویی با دامنه دینامیکی بالا تصاویر واضح تر و دقیق تری مشاهده شود. در کل باید گفت در مقایسه آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس به دلیل استفاده از فناوری جدیدتر برتری با آیفون ۱۶ خواهد بود.

مقایسه صفحه نمایش

مقایسه آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس از نظر سخت افزار

در بخش سخت افزار، آیفون ۱۶ پرو مکس به پردازنده جدید A18 Bionic مجهز شده است که نسبت به A15 Bionic موجود در آیفون ۱۳ پرو مکس، قدرت پردازشی بیشتری دارد. پردازنده آیفون ۱۶ با معماری پیشرفته ۳ نانومتری ارائه شده است و از تراشه A15 Bionic با معماری ۵ نانومتری فناوری جدیدتری دارد؛ پس قاعدتا یک تراشه کوچک می‌تواند تعداد بیشتری از هسته‌های پردازشی را در دل خود جای داده و در نتیجه قدرت بالاتری خواهد داشت. همینطور پردازنده گرافیکی ارائه شده در این تراشه نیز یک پردازنده ۶ هسته ای است که از مدل تراشه آیفون ۱۳ با ۵ هسته پردازشی ارتقا یافته تر است.

همچنین بخوانید :

نتیجه این ارتقای تراشه می‌تواند در عملکرد بهتر برای پردازش‌های گرافیکی و هوش مصنوعی، تجربه روان تر و سریع تری را در اجرای بازی‌ها و همینطور اجرای برنامه‌های سنگین و مالتی تسکینگ به طور کامل مشهود باشد. آیفون ۱۶ پرو مکس همچنین دارای بهینه سازی‌های بیشتری برای مدیریت مصرف انرژی است، که به افزایش عمر باتری و بهره وری بیشتر در استفاده روزمره کمک می‌کند. به طور کلی، تفاوت در قدرت پردازش میان دو مدل، در فعالیت‌های سنگین و پردازش‌های پیچیده مشهودتر است. در تصویر زیر، که بر اساس تست‌های انجام شده نانورویو می‌باشد، می‌توانید امتیاز‌هایی که هر یک از این تراشه‌ها کسب کرده اند، و تفاوتی که با هم دارند را مشاهده کنید:

مقایسه آیفون 16 پرو مکس و آیفون 13 پرو مکس از نظر سخت افزار

آیفون ۱۶ پرو مکس یک برتری دیگر از نظر سخت افزاری دارد که می‌تواند آن را حسابی از آیفون ۱۳ پرو مکس جلو بیندازد و آن افزایش رم از ۶ به ۸ گیگابایت است که می‌تواند سرعت آیفون ۱۶ پرو مکس را تا حد قابل قبولی ارتقا دهد. از نظر فضای ذخیره سازی نیز باشید گفت که نسخه پایه آیفون ۱۶ پرو مکس با ۲۵۶ گیگابایت فضا ارائه می‌شود که از آیفون ۱۳ پرو مکس ۱۲۸ گیگابایتی بالاتر است. البته نسخه پرفورمنس هر دو گوشی ۱ ترابایت ظرفیت داشته و از این نظر با هم برابرند.

مقایسه آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس از نظر دوربین

از نظر دوربین باید گفت که در گوشی آیفون ۱۶ پرو مکس شاهد ارتقای بالا و خوبی در لنز‌ها هستیم و طبیعتا این موضوع می‌تواند تا اندازه زیادی روی کیفیت نیز تاثیرگذار باشد. در صورتی که مقایسه آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس را از نظر لنز داشته باشیم، جدول زیر می‌تواند این دو دوربین را به خوبی به ما معرفی کند:

گوشی آیفون ۱۶ پرو مکس گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس
لنز ۴۸ مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/1.8 لنز ۱۲ مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/1.5
لنز ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با دیافراگم f/2.8 لنز ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با دیافراگم f/2.8
لنز ۴۸ مگاپیکسلی اولترا واید با دیافراگم f/2.2 لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با دیافراگم f/1.8
دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2

از نظر شباهت‌ها باید گفت که هر دو گوشی از سیستم دوربین چندگانه بهره می‌برند که شامل سنسورهای wide، telephoto، و ultrawide می‌شوند. این گوشی‌ها از TOF 3D LiDAR برای بهبود عمق سنجی و فوکوس دقیق تر استفاده می‌کنند، که این ویژگی در عکاسی پرتره و تصاویر با عمق میدان نقش بسزایی دارد. همچنین هر دو مدل از HDR برای عکس‌ها و پانوراما و فلش Dual-LED dual-tone برای ارائه روشنایی بهتر در شرایط نوری ضعیف بهره می‌برند. از نظر فیلم برداری، هر دو دستگاه از فیلم برداری 4K با نرخ فریم‌های مختلف و 1080p با نرخ فریم بالا پشتیبانی می‌کنند و قابلیت‌هایی مثل Dolby Vision HDR و ProRes را برای تولید ویدیوهای با کیفیت حرفه ای دارند.

همچنین بخوانید :

از نظر تفاوت‌ها هم باید گفت که بالا بودن کیفیت دوربین اصلی آیفون ۱۶ و عملکرد بهتر آن انکار ناپذیر است. علاوه بر این، آیفون ۱۶ پرو مکس یک دوربین Telephoto periscope با زوم اپتیکال ۵ برابری دارد که فاصله کانونی بیشتری را پوشش می‌دهد، در حالی که آیفون ۱۳ پرو مکس تنها زوم اپتیکال ۳ برابری ارائه می‌دهد. همچنین، دوربین ultrawide آیفون ۱۶ پرو مکس با سنسور ۴۸ مگاپیکسلی در مقایسه با نسخه ۱۲ مگاپیکسلی در آیفون ۱۳ پرو مکس کیفیت بسیار بالاتری ارائه می‌دهد. هر دو مدل در فیلم برداری بسیار قدرتمند هستند، اما آیفون ۱۶ پرو مکس قابلیت‌های بیشتری در این بخش دارد. این مدل از نرخ فریم‌های بالاتر، مانند 4K تا 120fps و همچنین فیلمبرداری سه بعدی یا Spatial Video برای ضبط ویدیوهای با عمق صوتی و تصویری پشتیبانی می‌کند.

در کل می‌توان مقایسه آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس از نقطه نظر دوربین نشان می‌دهد که آیفون ۱۶ تا اندازه بسیار زیادی بهبود داشته و عملکرد آن از آیفون ۱۳ پرو مکس بسیار فراتر رفته است.

مقایسه آیفون 16 پرو مکس و آیفون 13 پرو مکس از نظر دوربین

مقایسه ویژگی‌های نرم افزاری و سیستم عامل

از نظر ویژگی‌های نرم افزاری، هر دو مدل آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس با سیستم عامل iOS کار می‌کنند و پشتیبانی نرم افزاری برای هر دو نیز نا محدود بوده و آیفون‌ها از این نظر می‌توانند نقطه مشترک‌های بیشتری داشته باشند. اما باید گفت که همین ورژن‌های یکسان iOS نیز بنا به دلایلی روی آیفون‌های سری ۱۶ عملکردی بهتر از آیفون‌های ۱۳ دارند. دلیل اصلی این موضوع نیز سخت فازار جدیدتر و با قابلیت‌های بهتر است. برخی از ویژگی‌های جدید مانند قابلیت‌های پیشرفته تر هوش مصنوعی و واقعیت افزوده در سیستم‌عامل iOS 18 ویژگی‌هایی هستند که روی آیفون‌های سری ۱۳ نمی‌توانند به خوبی کار کنند.

در مقابل تمام این ویژگی‌های حرفه ای که آیفون ۱۶ پرومکس می‌تواند ارائه دهد، آیفون ۱۳ پرو مکس نیز می‌تواند ویژگی‌های خارق العاده و خوبی را داشته باشد و هنوز از خیلی از گوشی‌های اندرویدی دیگر بهتر است. ولی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بتوان کارهایی را که در گوشی‌های جدید می‌بینیم با این گوشی انجام دهیم. پس می‌توان گفت در بخش نرم‌افزار هم برنده مقایسه آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس، گوشی جدید تر خواهد بود.

ارتباطات، سنسور‌ها و ویژگی ها

در مورد مقایسه آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس از نظر ارتباطات و شبکه‌های مخابراتی باید گفت هر چند هر دو دستگاه از شبکه‌های 5G و تمامی شبکه‌های قبل از آن پشتیبانی می‌کنند، اما آیفون 16 پرومکس به دلیل جدید تر بودن مودم داخلی و کیفیت بهتر آن می‌تواند سرعت بالاتری را برای ارتباط با این شبکه‌ها و استفاده از تمام ظرفیتی که 5G در اختیار ما می‌گذارد، در اختیار ما بگذارد.

در زمینه سنسورها، هر دو مدل آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس از پرچمداران هستند و می‌توان انتظار داشت که با کوله باری از سنسور‌ها و ویژگی‌های مختلف به کاربران عرضه شوند. هر دوی این گوشی‌ها دارای مجموعه ای از سنسورهای پیشرفته هستند که شامل Face ID (تشخیص چهره سه بعدی)، ژیروسکوپ سه محوره، شتاب سنج، فشار سنج، و حسگر نور محیط می‌شود. با این حال آیفون ۱۶ پرو مکس به لطف پردازنده A18 و بهبودهای نرم افزاری، عملکرد دقیق تر و سریع تری در سنسورهای مربوط به Face ID و همچنین تعامل با اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده دارد.

علاوه بر این، برخی شایعات حاکی از وجود بهبودهایی در سنسورهای مربوط به تشخیص حرکت و ژیروسکوپ است که در آیفون ۱۶ پرو مکس عملکرد بهینه تری را به خصوص در بازی‌ها و اپلیکیشن‌های ورزشی ارائه می‌دهد. همینطور دو ویژگی دیگری که در گوشی آیفون ۱۶ پرومکس خودنمایی می‌کنند قابلیت تمام اورژانسی و SOS جدید در این گوشی و همینطور قابلیت Find My به کمک ماهواره می‌باشد که در آن کاربر می‌تواند گوشی خود را تحت هر شرایطی ردیابی کند.

ارتباطات، سنسور‌ها و ویژگی ها

مقایسه آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس از نظر باتری

در خصوص باتری باید گفت که گوشی‌های آیفون در این مورد همیشه نقطه ضعف‌هایی داشته اند ولی به نظر می‌رسد این این موارد در آیفون ۱۶ پرو مکس به حداقل رسیده و این گوشی شرایط خوبی را از نظر باتری دارد. اپل در گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس از یک باتری لیتیوم یونی ۴۳۵۲ میلی آمپری استفاده کرده است که در مورد آیفون ۱۶ پرومکس این باتری به ۴۶۸۵ میلی آمپر ارتقا یافته است. هر چند این افزایش ۳۰۰ میلی آمپری در طول سه سال رشد تکنولوژی کمی خنده دار به نظر می‌رسد، اما باز هم به لطف تراشه A18 Pro استفاده شده در این گوشی مصرف باتری به اندازه زیادی بهینه شده است.

همینطور از نظر شارژر نیز آیفون ۱۶ پرو مکس پیشرفت‌های خوبی داشته است. مهمترین خبر این است که سوکت لایتنینگ به یو اس بی تایپ سی تغییر یافته و به نظر می‌رسد اپل هم می‌خواهد به سایر شرکت‌های تولید کننده موبایل بپیوندد و این استاندارد جهانی را بپذیرد تا بتواند از مزایایی آن استفاده کند. همینطور شارژر وایرلس MagSafe افزایش ظرفیت خوبی داشته و توان آن از ۱۵ به ۲۵ رسیده است. سایر ویژگی‌ها نیز در این مورد ثابت مانده و تغییر چندانی نداشته اند.

مقایسه قیمت آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس

با توجه به تمامی موارد گفته شده، این سوال که «بهترین انتخاب بین آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۳ پرو مکس کدام است؟» هنوز هم بدون پاسخ باقی مانده است؛ چراکه یکی از اصلی ترین عوامل، یعنی قیمت، هنوز بررسی نشده است. در حال حاضر قیمت این دو گوشی تفاوت بسیار زیادی با هم داشته و قیمت دلاری آیفون ۱۶ پرو مکس تقریبا دو برابر آیفون ۱۳ پرو مکس است! در این خصوص باید گفت آیفون ۱۳ پرو مکس در نسخه پایه با ۱۲۸ گیگابایت حافظه ۵۲۲ دلار و در نسخه یک ترابایتی آن با ۶۸۳ دلار در آمازون به فروش می‌رسد. همینطور آیفون ۱۶ پرو مکس در نسخه پایه با ۲۵۶ گیگابایت قیمت ۱۱۹۹ دلار را داشته و نسخه ۱ ترابایتی آن ۱۵۹۹ دلار قیمت گذاری شده است.

همچنین بخوانید :

در بازار ایران قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس به دلیل اینکه این گوشی آخرین مدل رجیستر شده آیفون می‌باشد بالاتر از این هم رفته و در بازار می‌توان نسخه پایه را با ۶۶ میلیون تومان و نسخه ۱ ترابایتی را با ۷۵ میلیون تومان پیدا کرد. این در حالی است که آیفون ۱۶ پرو مکس از ۹۰ میلیون تومان شروع شده و تا ۱۳۰ میلیون تومان نیز افزایش خواهد داشت. در مورد اینکه آیا این افزایش قیمت ارزش خرید داشته و تغییراتی که روی این گوشی ایجاد شده است به این اندازه می‌ارزد باید گفت که همه چیز به نیاز کاربران بستگی دارد، اما در حالت کلی می‌توان گفت که افزایش قیمت معقول به نظر می‌رسد!

دو نسخه پایه این دو گوشی حدود ۲۵ میلیون تومان با هم اختلاف دارند که این اختلاف قیمت برای تغییر تراشه به صورت کامل، بالا بردن بازدهی صفحه نمایش، پایین آمدن مصرف باتری به صورت چشمگیر و همینطور افزایش کیفیت لنز‌های دوربین، با تبدیل قیمت‌ها به ریال کاملا منطقی به نظر می‌رسد! البته باید گفت که رجیستر نشدن آیفون ۱۶ را هم باید در نظر داشت. این موضوع می‌تواند برای خیلی از کاربران شرایطی نامطلوب ایجاد کند.

مقایسه قیمت آیفون 16 پرو مکس و آیفون 13 پرو مکس

نتیجه گیری

در این مقاله یک به بررسی تفاوت آیفون ۱۶ پرو مکس با آیفون ۱۳ پرو مکس پرداختیم و دیدیم که تغییرات در مدل‌های جدیدتر آیفون به چه صورت دنبال شده است. هر دو مدل از بهترین گوشی‌های اپل هستند، اما می‌توان گفت که آیفون ۱۶ پرو مکس در بخش‌هایی مانند صفحه نمایش، قدرت تراشه، مصرف باتری، دوربین، و همینطور شبکه‌های تلفن همراه، پیشرفت‌های چشمگیری را داشته است. در کنار این موارد آیفون ۱۳ پرو مکس یک گوشی رجیستر شده و از پر فروش ترین مدل‌های آیفون است که هنوز هم از خیلی از گوشی‌های پرچمدار بازار سرتر است و می‌تواند با قیمتی مناسبی در اختیار کاربران قرار بگیرد. در صورتی که در مورد هر یک از این گوشی‌ها نظری داشتید، خوشحال می‌شویم آن را با و سایر کاربران در میان بگذارید.

منتخب کاربران

source

توسط postbin.ir