بهروز افخمی با اشاره به اینکه کارگردان فیلم «استاد» به هیچ وجه سراغ شعارگویی در فیلمش نرفته، می‌گوید: اگر این فیلم را هیچکاک ساخته بود مدعی می‌شد که یک کمدی ساخته است چون او حتی به موضوع‌های جنایی هم نگاهی شوخ‌طبعانه داشت.

به گزارش ایسنا، فیلم «استاد» نخستین تجربه کارگردانی عماد حسینی است که به تهیه‌کنندگی بهروز افخمی ساخته شده و دو سال قبل در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

این فیلم با بازی حسن معجونی روایت داستان یک استاد است که زندگی او بی‌شباهت به ماجراهایی که جنبش‌ «می‌تو» رخ داد نیست. «استاد» از نیمه مهرماه روی پرده سینماها رفته و الان میزبان مخاطبان خود است.

بهروز افخمی در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره وضعیت اکران «استاد» در شرایطی که گیشه سینما در قبضه فیلم‌های کمدی است، بیان کرد: تا جایی که اطلاع دارم مخاطبان فیلم از تماشای آن رضایت داشتند ولی در کل با فیلم‌های کمدی مخالفتی ندارم و از اینکه کمدی‌ها در اکران مسلط هستند هیچ ناراحت نیستم مگر اینکه ببینم کمدی‌های جلف و کم ارزش نمایش داده و پرفروش می‌شوند که فکر می‌کنم الان چنین اتفاقی نیفتاده است. البته کمدی‌های بی‌ارزش حتی به عنوان کمدی هم نمی‌توانند فروش داشته باشند.

وقتی بهروز افخمی از «هیچکاک» و «استاد»ش گفت

او درباره فیلم «استاد» نیز گفت: «استاد»، فیلم عبوسی نیست و در اندازه خود بانمک است. حتی فکر می‌کنم اگر هیچکاک چنین فیلمی می‌ساخت مدعی می‌شد که فیلمش کمدی است برای اینکه یک بار از او پرسیدند چرا فیلم کمدی نمی‌سازید؟ او هم گفت، همه فیلم‌هایی که ساخته‌ام کمدی هستند، به این معنا که او به موضوع جنایت با کمی شوخ طبعی و گوشه لبخندی نگاه می‌کرد و نحوه پرداختش هم به همین شکل بود که به این نوع رفتار انسان‌ها حتی وقتی که جنایت می‌کنند می‌خندید. براین اساس فکر می‌کنم «استاد» هم پرداخت طنازی دارد که فیلمسازش عصبانی نیست، شعار نمی‌دهد و به موقعیت با لبخند یا شاید با یک ته لبخند نگاه می‌کند. به نظرم در این شرایط که فیلم‌های کمدی کاملا در اکران مسلط هستند «استاد» هم می‌تواند تماشاچی خود را پیدا کند.

افخمی درباره کار با عماد حسینی در اولین تجربه کارگردانی فیلم بلندش بیان کرد: به نظرم عماد فیلمساز خیلی خوبی است؛ هم درس‌خوانده است و هم فیلم‌دیده. در دانشکده هم تدریس می‌کند. البته سن و سال خیلی کمی ندارد به همین دلیل در طول کار اتکای زیادی به من نداشت.  او می‌خواست فیلم خود را بسازد و من هم قرار بود او را کمک کنم نه اینکه به او چیزی یاد بدهم. خودش اصرار داشت با دوربین روی دست فیلم ساخته شود که من اگرچه مخالف بودم ولی موافقت کردم تا آنچه را می‌خواهد انجام دهد و تجربه کند چون به هر حال او فیلمساز پخته و توانایی است که فقط فیلم اول خود را کمی دیر ساخته است.

وی افزود: فیلم دوم عماد حسینی را با نام «کاغذ شطرنجی» قرار است خودم تهیه کنم که فیلمنامه آن را هم خودم نوشتم و تقرببا سال آینده ساخته می‌شود.

افخمی در پاسخ به اینکه چرا فیلمنامه‌ای که نوشته را خودش نمی‌سازد؟ گفت:‌ فکر می‌کنم بهتر است من در جشنواره فجر دیگر به عنوان کارگردان یا کسی که فیلم ایرانی به زبان فارسی ساخته نباشم. قبلاً هم گفته بودم که در سینمای ایران ایده‌هایی دارم که بیشتر برای ساخت به زبان انگلیسی و پخش در بازارهای خارجی مناسب هستند. در این بین «صبح اعدام» که احتمالا آذرماه اکران می‌شود یک استثناء بود و قصد دارم حتماً فیلم بعدی را به زبان انگلیسی بسازم.

انتهای پیام

source

توسط postbin.ir