شفقنا – میدلایستآی نوشت: در حالی که بیش از چهارده ماه از آغاز جنگ غزه میگذرد، پلتفرم فیسبوک، متعلق به کمپانی متا، تبلیغاتی برای جمعآوری کمک به گردانهای ارتش اسرائیل تدارک دیده است.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این تبلیغات که توسط گروه «اکو» شناسایی شدهاند، در کشورهای اروپایی و آمریکا هدفگذاری گردیده است. گروه «اکو» که در آمریکا مستقر است و اعضای آن از سراسر جهان هستند، هدف خود را مهار قدرت روبهرشد شرکتهای بزرگ قرار داده است.
در این تبلیغات که تعداد آنها به ۹۸ مورد میرسد، آگهیهایی برای جذب کمک مالی جهت تأمین تجهیزاتی همچون پهپادهای پیشرفته مجهز دوربینهای حرارتی، دوربینهای دید در شب و لوازم ایمنی برای ارتش رژیم صهیونیستی منتشر شده است.
در گزارش «اکو» آمده است که «نگرانکنندهترین» بخش این تبلیغات، تمرکز آنها بر جمعآوری کمک برای تهیه پهپادهایی است که «احتمالاً در خشونتهای جاری در غزه و لبنان» و توسط ارتش اسرائیل تغییر کاربری داده شدهاند و برای حمل مواد منفجره مورد استفاده قرار میگیرند.
یکی از این تبلیغات، سربازی به نام کوبی را نشان میدهد که به عنوان «هدایتگر مسلسل» معرفی میشود و برای تیپ تکاور ۵۵۱ از ارتش اسرائیل در برابر مسجدی ویرانشده درخواست کمک برای تهیه دوربینهای دید در شب میکند.
این در حالی است که پیش از این، این تیپ ارتش رژیم صهیونیستی با همکاری یک گردان مهندسی رزمی، در تخریب گسترده غزه، از جمله ساختمانهای مسکونی، مساجد و محلهها همکاری کرده است. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، این تخریب ها را جنایات بالقوه علیه بشریت توصیف کرده است.
یکی دیگر از تبلیغات از مرکز جمعآوری کمک « تسداکا» مستقر در میامی است که کاپیتانی اسرائیلی در آن درخواست کمک میکند. این تبلیغ به کمپین صندوقی لینک شده که برای خرید زره، کلاههای تاکتیکی، جلیقهها، لیزرهای اسلحه جنگی و پهپادهای پیشرفته کمک مالی جمعآوری میکرد.
اکو در گزارش خود تاکید کرد که این تبلیغات ممکن است قوانین اتحادیه اروپا و آمریکا درباره خیریهها را نقض کنند و در صورتی که وجوه جمعآوریشده صرف اهداف نظامی شود، میتواند بر معافیتهای مالیاتی مؤسسات خیریه تأثیر بگذارد.
معین حماد، یکی از کمپینسازان «اکو»، در مصاحبه با میدلایستآی گفت که متا به «بلندگوی راستگرایان افراطی اسرائیل» تبدیل شده است و از تبلیغات آنها که سیاستهای افراطی و نسلکشی را ترویج میکنند، سود میبرد.
وی افزود: «بدتر اینکه این پلتفرم همچنین مکانی برای جمعآوری کمک برای تجهیزاتی است که توسط واحدهایی از ارتش اسرائیل استفاده میشود که متهم به جنایات جنگی هستند. این فقط یک اشتباه نیست؛ بلکه نمونه دیگری از خیانت متا به حقوق بشر بهخاطر منافع مالی است.»
این گروه همچنین مجموعهای از تبلیغات به زبان عبری را شناسایی کرد که توسط اعضای پارلمان اسرائیل منتشر شده بود و فلسطینیان را «وحشی» و «خونخوار» توصیف کرده و از ارتش اسرائیل خواسته بودند دکترین «داحیه» – نابودی گسترده زیرساختهای غیرنظامی – را علیه فلسطینیان اعمال کند.
دادههای متا که مالک فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ است، نشان میدهد که این دست تبلیغات قانونگذاران اسرائیلی، مخاطبان داخل سرزمینهای اشغالی را هدف قرار میدهد.
در یکی از این تبلیغات، سخنان بتسالل اسموتریچ وزیر دارایی اسرائیل، منتشر شده است که میگوید: «ماموریت زندگی من این است که اطمینان حاصل کنم کشور فلسطینی هرگز تشکیل نخواهد شد. این یعنی گرفتن غزه و گسترش آن تا ۲۰ برابر.»
یک سخنگوی متا در پاسخ به میدلایستآی گفت که این شرکت در حال بررسی یافتههای گزارش اکو است و افزود: «ما اجازه انتشار سخنان نفرتآمیز در پلتفرمهای خود را نمیدهیم و استانداردهای اجتماعی ما شامل همه محتواها، از جمله تبلیغات، میشود.»
گزارش «اکو» پس از آن منتشر شد که بیبیسی در تحقیقاتی فاش کرد که فیسبوک و متا از زمان آغاز جنگ جاری در غزه، محتوای منتشرشده توسط رسانههای فلسطینی را محدود کردهاند.
تجزیه و تحلیل دادههای فیسبوک نشان داد که اتاقهای خبر فلسطین از اکتبر ۲۰۲۳ کاهش شدیدی را در مشارکت مخاطبان تجربه کردهاند. همچنین بر اساس گزارش بیبیسی، در پلتفرم اینستاگرام نظرات کاربران فلسطینی با تعدیل چشمگیری مواجه بوده است که بهنظر میرسد دلیل آن سانسور پیامها از سوی پلتفرم باشد.
از اکتبر سال گذشته، با وجود قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر درخواست آتشبس فوری، رژیم صهیونیستی حملات ویرانگری علیه غزه انجام داده است که منجر به شهادت بیش از ۴۵ هزار و دویست نفر گردیده که هفتاد درصد از آنان زنان و کودکان بودهاند. همچنین بیش از ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر زخمی شدهاند.
این خبر را در میدلایستآی ببینید.
source