غیردولتی به طور مستقیم در حقوق بین الملل وجود ندارد. اگر به ماده 1 پیوست به قطعنامه شماره 3314 (XXIX) مجمع عمومی سازمان ملل متحد مراجعه کنیم، آمده است که: تهاجم عبارت است از توسل یک دولت به زور علیه حاکمیت، تمامیت سرزمینی یا استقلال سیاسی دولت دیگر، یا به هر شیوه ای که با منشور ملل متحد مغایرت داشته باشد. بنابراین، در این سند، تهاجم اساساً به عنوان اقدام یک بازیگر دولتی تعریف شده است. در این زمینه، دیوان بین المللی دادگستری تصریح می کند که دفاع مشروع علیه بازیگران غیردولتی در حقوق بین الملل تنها زمانی امکان پذیر است که حملات مسلحانه این بازیگران به دولت مشخصی نسبت داده شود؛ یعنی …
همشهری آنلاین – گروه سیاسی: یک رسانه اسرائیلی با وجود فعال شدن تحریم های سازمان ملل علیه ایران، اذعان کرد اسنپ بک تاثیری در همکاری نظامی ایران و روسیه نخواهد داشت و تحریم های نظامی ایران دیگر اثری نخواهد داشت. اورشلیم پست نوشت: قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در اکتبر 2015 برای مدت 10 سال تدوین شد. این قطعنامه توافق هسته ای میان گروه 1+5 و ایران را تایید کرد و در صورت نقض آن توسط ایران، اعمال تحریم را پیش بینی کرد. اکنون با انقضای این قطعنامه، افق های جدیدی چه قدیمی و چه نو برای توسعه روابط نظامی ایران، به ویژه در حوزه های هسته ای و موشکی، گشوده شده است. روابط نظامی …
واقعی کمی به تلاش ها برای قرار دادن مجدد برنامه ایران تحت بازرسی بین المللی اضافه می کند؛ فشار بر ایران مدت هاست که نه از اقدام های سازمان ملل، بلکه از تحریم های ثانویه آمریکا ناشی می شود. تروئیکای اروپایی اقدام خود را با اشاره به نقض برجام از طرف ایران توجیه می کنند، اما این امر یک واقعیت اساسی را نادیده می گیرد؛ این واشنگتن بود که در ابتدا توافق هسته ای را نقض کرد. اروپا با وجود وعده های خلاف این، در نهایت از آمریکا پیروی کرد و عملا از تحریم های آمریکا که در سال 2018 دوباره برقرار شدند، پیروی کرد. در سال 2020، زمانی که دولت اول ترامپ به دنبال فعال کردن یکجانبه …
آمریکا به جای عادی کردن روابط خود با ایران، تلاش کردند با استفاده از مکانیسم های شورای امنیت و قطعنامه های سابق، تحریم های سازمان ملل را بازگردانند. روسیه و چین این اقدامات را غیرقانونی و غیرقابل قبول می دانند و تأکید دارند که چنین فشارهایی تعهد حقوقی برای کشورهای دیگر ایجاد نمی کند. تحریم های هسته ای شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران در تاریخ 7 مهر 1404 (29 سپتامبر 2025) از سر گرفته شد. این اقدام غیرقانونی به دنبال فعال سازی مکانیسم پس گشت (اسنپ بک) در توافق هسته ای برجام و عدم تصویب قطعنامه ای برای تمدید تعلیق تحریم ها در شورای امنیت صورت گرفت. در نتیجه، تمامی تحریم های هسته ای پیشین که در سال 2015 به موجب قطعنامه 2231 شورای امنیت لغو شده بودند، مجدداً اعمال شدند. در پی این اقدامات خصمانه از سوی غرب، ایران اعلام کرد که همکاری خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی متوقف کرده و توافق نامه قاهره را نیز لغو کرد. …
اسفندماه 1401 ازسوی طرف های اروپایی تعطیل شد. آخرین نمونه از کارشکنی برجامی تروئیکای اروپایی، استفاده غیرقانونی و نامشروع از سازوکار اسنپ بک در 6 مهرماه 1404 بود. 2 سوءاستفاده از حقوق بشر در سال های اخیر طرح ادعاهای حقوق بشری علیه ایران، از اصلی ترین ابزارهای اعمال فشارهای دیپلماتیک علیه ایران ازسوی دولت های غربی بوده است. در 14 فروردین ماه 1404 شورای حقوق بشر سازمان ملل با تصویب یک قطعنامه، مأموریت گزارشگر ویژه در امور ایران را تمدید کرد؛ قطعنامه ای که به عنوان اقدام ضدایرانی تازه ای ازسوی دولت های اروپایی راهبری شد. در آخرین روز آبان ماه 1403، قطعنامه حقوق بشری …
…، وقوع اسنپ بک و احیای قطعنامه های پیشین شورای امنیت را باطل و بلااثر دانسته و تأکید دارد که فرآیند طی شده در شورای امنیت، نمی تواند هیچ تعهد یا الزام حقوقی تازه ای برای ایران یا سایر اعضای ملل متحد ایجاد کند. این موضع از سوی مسکو و پکن نیز مورد تأیید و حمایت قرار دارد. بر این اساس، قطعنامه 2231 شورای امنیت همچنان پابرجاست و با توجه به مخالفت شورای امنیت با تمدید مفاد آن، در تاریخ 28 اکتبر امسال مطابق با جداول زمانی پیش بینی شده در برجام و قطعنامه، خاتمه می یابد. امیری مقدم تاکید کرد: با وجود خاتمه قطعنامه 2231، حقوق مندرج در این قطعنامه شامل حق استمرار و توسعه غنی سازی بومی در ایران، انجام همکاری های علمی و فنی در حوزه هسته ای با سایر کشورها، استمرار تحقیق و توسعه هسته ای و سایر موارد مندرج در برجام، پابرجا خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران محدودیت های مندرج در قطعنامه های لغوشده پیشین را به رسمیت نمی شناسد. …
امور خارجه ایران همان روز در بیانیه ای درباره خاتمه قطعنامه مذکور اعلام کرد: موضوع هسته ای ایران که تحت عنوان منع اشاعه در دستورکار شورای امنیت قرار داشته باید از فهرست موضوعات مورد بررسی این شورا خارج شود و با انقضای قطعنامه 2231، باید با برنامه هسته ای ایران مانند برنامه هسته ای هر کشور فاقد تسلیحات هسته ای عضو معاهده منع اشاعه رفتار شود. در همین راستا سیدعباس عراقچی وزیر خارجه ایران درباره خاتمه قطعنامه 2231 به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل نامه نوشته بود. وی در این نامه اعلام کرده بود که قطعنامه 2231 به طور قطعی منقضی و خاتمه یافته است و هرگونه ادعای احیا یا …
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، او گفت: امضا و دفاع از توافق ازخودگذشتگی می خواهد و در بعضی موارد نرسیدن به توافق در نتیجه نداشتن ازخودگذشتگی ملی است. در ایران کسی را نداریم که در توانمندی دیپلماتیک، حتی نزدیک ظریف باشد ولی ایشان را چقدر زیر ضرب بردند، همه انقدر شجاع نیستند و ازخودگذشتگی ندارند. کسانی که ازخودگذشتگی ندارند تلاش نمی کنند به چنین توافقی برسند یا در جایگاه تحلیلگر از آن دفاع کنند. از نظر کریمی، توافق هسته ای از نظر سیاسی یکی از پرافتخارترین سندها در دیپلماسی ایران است. خیلی از ترتیبات برجام الزاماً با الغای 2231 ملغی نمی شود، ممنوعیت ساخت سلاح هسته ای که از بین نمی رود …
به گزارش ایرنا ، بر اساس توافق هسته ای ایران موسوم به برجام و بند عملیاتی 8 قطعنامه 2231 شورای امنیت، تمامی مفاد آن پس از (روز انتقالی) 18 اکتبر 2025 (26 مهر 1404) خاتمه یافت و ایران، چین و روسیه پس از فرارسیدن این موعد انقضا، اعلام کردند که تمامی محدودیت های مرتبط با برنامه هسته ای ایران به پایان رسیده و مفاد قطعنامه های پیشین لغو شده است. اما تروئیکای اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) 28 سپتامبر برابر با 6 مهر ماه مکانیسم پس گشت (اسنپ بک) را فعال کردند و در جهت احیای 6 قطعنامه لغو شده پیشین شورای امنیت تلاش کردند و مدعی هستند که این قطعنامه ها برقرار شده و این دوگانگی، شکاف و …
حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به پرونده هسته ای ایران رسیدگی خواهد کرد و برای اولین بار در 10 سال گذشته، این جلسه در پرتو نبود نظارت های تحت قطعنامه 2231، برگزار خواهد شد. طی روزهای اخیر، نمایندگان ایران، روسیه و چین نزد سازمان های بین المللی در وین در نامه ای مشترک به رافائل گروسی، ضمن غیرقانونی خواندن اقدام سه کشور اروپایی در فعال کردن اسنپ بک، تاکید کردند که تمام مفاد قطعنامه 2231 در 18 اکتبر خاتمه یافته است. ائتلاف میان تهران و متحدان دیرینش تا جایی تاثیرگذار بوده که ریچارد نفیو، طراح تحریم های ایران، در مقاله اخیر خود در موسسه واشنگتن ابراز نگرانی کرد که با عدم همراهی چین و روسیه در …
. علاوه بر این، گروه کشور های هم فکر می توانند اطلاعاتی از منابع باز در مورد فعالیت گسترش تسلیحات ایران جمع آوری کنند و گزارش های عمومی درباره روند های خرید ایران تولید کنند. در کنار تشکیل یک هسته از میان کشور ها برای همکاری و اشتراک اطلاعاتی در خصوص تحریم های بین المللی بازگشته در نتیجه فعال شدن مکانیسم ماشه-به ظن غرب- نفیو راهکار هایی برای اثرگذاری بیشتر تحریم های اخیر سازمان ملل ارائه می دهد: بخش مهم دیگر داستان بازگشت تحریم ها، شامل این احتمال است که کشور ها جزئیات قطعنامه های مختلف تحریمی شورای امنیت را فراموش کرده اند، که اولین آنها تقریباً نوزده سال پیش به تصویب رسید …
دوران پهلوی، به ویژه پس از کودتای 28 مرداد، از رژیم شاه به عنوان ژاندارم منطقه حمایت کرد و در سرکوب اعتراضات مردمی نقش داشت. این حمایت، زمینه ساز بی اعتمادی عمیق ملت ایران به آمریکا شد. خروج از برجام (2018): یکی از مهم ترین نمونه های بدعهدی آمریکا در دهه های اخیر، خروج یک جانبه این کشور از توافق هسته ای (برجام) در سال 2018 بود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، بدون هیچ توجیه حقوقی، از این توافق بین المللی خارج شد و تحریم های گسترده ای علیه ایران اعمال کرد. این اقدام نشان داد که آمریکا حتی به تعهدات بین المللی خود پایبند نیست. ترور سردار سلیمانی (2020): ترور سردار قاسم سلیمانی …
های نامشروع با حربه های تطمیع و تهدید بود. آمریکایی ها دیدند نمی توانند خواسته هایی را که از دید ایران نامشروع است، پیش ببرند، لذا به زور رو آوردند. سوالاتی مطرح است: آیا جنگ از روز نخست هدف بود و مذاکرات زمینه سازی برای توجیه آن؟ آیا می خواستند بگویند تلاش کردیم اما نتیجه نگرفتیم، ناچار به جنگ شدیم؟ یا در میانه راه تغییر مسیر دادند؟ نقش رژیم صهیونیستی چه بود؟ از ابتدا مخالف بودند یا طرح مشترک و تقسیم کار؟ روانچی ادامه داد: پاسخ قطعی دشوار است اما یکی از دلایل اصلی، ناتوانی در دستیابی به خواسته نامشروع تعطیلی کامل برنامه هسته ای ایران بود. وی توضیح داد: آمریکا گاهی با تطمیع و …
تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را از نظر حقوقی فاقد اعتبار می داند. میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان های بین المللی پیشتر در وین اعلام کرده بود که با انقضای مهلت اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در 26 مهرماه 1404، توافق هسته ای 2015 (برجام) عملاً پایان یافت و از این پس، آژانس بین المللی انرژی اتمی صرفاً در چارچوب توافق جامع پادمان ها به بررسی موضوعات مرتبط با برنامه هسته ای ایران خواهد پرداخت. وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس افزود: با پایان مهلت قطعنامه 2231 ما شاهد شرایط جدیدی پیرامون برنامه هسته ای ایران هستیم. …
خودکار تحریم ها). در نامه مشترک ایران، چین و روسیه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت در 18 اکتبر 2025، تأکید شد که توقف اجرای تعهدات اروپایی ها و عدم طی کامل سازوکار حل اختلاف، صلاحیت حقوقی آن ها برای بازگرداندن تحریم ها را از بین برده است. این اقدام، پرونده هسته ای ایران را از دستور کار شورای امنیت خارج کرده و گزارش گیری آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران را متوقف کرد. علاوه بر این، در جلسه شورای امنیت، چین و روسیه با رأی مثبت به قطعنامه تمدید لغو تحریم های ایران، تلاش های آمریکا و اروپا برای بازگرداندن محدودیت ها را فاقد مبنای قانونی دانستند. این مواضع، نشان دهنده …
تروییکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) تلاشی دیگر برای بازگرداندن فشارهای بین المللی علیه ایران بود؛ اقدامی که بنا بود چهره ای بازسازی شده از همان سیاست مهار در قالب حقوق بین الملل ارائه دهد. اما نتیجه برعکس شد. آنچه به دست آمد نه بازگشت اجماع جهانی، بلکه شکاف عمیق میان اعضای دائم شورای امنیت بود. چین و روسیه از همان ابتدا مشروعیت حقوقی اقدام غرب را زیر سؤال بردند و تحریم های چندجانبه مورد ادعای واشنگتن را بی اثر دانستند. از سوی دیگر، انقضای قطعنامه 2231 شورای امنیت و فروپاشی عملی برجام، بستر حقوقی این فرآیند را به کلی از میان برد. غرب در این میان باور داشت که می تواند با اجرای …
علی ودایع، کارشناس مسائل روسیه و بین الملل، در مصاحبه تلفنی با برنامه روی موج گفت وگو رادیو گفت وگو درباره نامه اخیر ایران، چین و روسیه به رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، توضیح داد: برای درک اهمیت این نامه باید به فرایندی بازگردیم که از زمان خروج دونالد ترامپ از برجام آغاز شد. ترامپ با خروج از توافق، عملاً برجام را ساقط کرد و همین اقدام، به اعتراف اندیشکده های آمریکایی، در نهایت به زیان غرب تمام شد. وی افزود: در دوره ریاست جمهوری بایدن نیز شاهد بودیم که هم او و هم آنتونی بلینکن، وزیر خارجه وقت آمریکا، بارها از رفتار دولت ترامپ در قبال برجام انتقاد کردند. بلینکن در …
این توافق با هدف رفع تحریم ها در ازای محدودشدن برنامه هسته ای ایران شکل گرفت و در زمان خود یکی از مهم ترین دستاوردهای دیپلماسی چندجانبه در سطح بین الملل به شمار می رفت. با این حال، خروج یک جانبه آمریکا از برجام در سال 1397 به دستور دونالد ترامپ، آغازگر دور تازه ای از تنش ها شد که پیامدهای آن همچنان بر فضای سیاسی و امنیتی منطقه سایه افکنده است. در سال های پس از خروج آمریکا، تروییکای اروپایی یعنی فرانسه، آلمان و بریتانیا، به همراه چین و روسیه، اعلام کردند که همچنان به برجام پایبند خواهند ماند؛ اما در عمل، به دلیل فشارهای اقتصادی و تحریم های ثانویه واشینگتن، قادر به اجرای تعهدات خود نبودند. در …
، تذکرات و انتقادات منطقی و معقول که از مذاکرات و نتایج آن می شد، مقصر تراشی کنند. حتی رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به روند مذاکرات انتقاد کردند و حتی درباره نتایج آن از تعبیر خسارت محض استفاده کردند که به حق بود. روشن است که برجام نه تنها دستاوردی برای ایران نداشت بلکه به برنامه هسته ای، مسائل اقتصادی، تحریم هایی که علیه ایران اعمال شد گره هایی زد که برای باز کردن آن باید هزینه داد. همان اسنپ بک که ادعا می کردند و می کنند در برجام وجود ندارد، اما وجود دارد و حتی آقای صالحی وزیر اسبق خارجه و رئیس سازمان انرژی هسته ای کشورمان در دوره قبل در مصاحبه ای، سخنان لاوروف وزیر خارجه روسیه را تأیید …
تحریمی علیه ایران اقدام کردند. این دو کشور حمله آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران در جریان جنگ 12 روزه را محکوم کردند. موضع گیری های پکن و مسکو پس از ماجرای اسنپ بک، اهمیت ویژه ای در بی اثرسازی راهبرد فشار حداکثری طرف غربی دارد. حمایت دیپلماتیک روسیه و چین از ایران، زمینه ساز ایجاد فضای دیپلماتیک موثری در مواجهه با فشارها و فضاسازی های غربی خواهد شد. روسیه و چین تاکنون بارها به عنوان حامی موضع ایران در سازمان های بین المللی مختلف ظاهر شده اند. همکاری های اقتصادی آغاز فاز اجرایی توافقنامه راهبردی ایران و روسیه از 10 مهرماه 1404 نقش مهمی در خنثی سازی تحریم ها خواهد داشت. توافق …
به گزارش روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، حسن قبلان، نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان، مهمان برنامه قضیة ساخنة با اشاره به گسترش کم سابقه تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی علیه جغرافیای لبنان، این اقدامات را تلاشی سازمان یافته برای وادار ساختن لبنان به مذاکرات مستقیم و بدون تضمین منافع ملی دانست و تأکید کرد پایبندی به قطعنامه های بین المللی تنها راه حفظ حقوق مسلم کشور در برابر فشارهای فزاینده خارجی است.وی با اشاره به تشدید بی سابقه حملات رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر تأکید کرد: آماج قرار گرفتن مناطق مختلف کشور از جنوب تا بعلبک و الهرمل نشان دهنده نقض آشکار حاکمیت ملی و استباحه گسترده جغرافیا و …
درباره جمهوری اسلامی ایران کارایی ندارد. دوم، رفتار دوگانه اوست؛ در گفتار نرم و دعوت به تعامل، اما در عمل سختگیرانه. وی ادامه داد: با توجه به مشکلات داخلی در آمریکا ازجمله تعطیلی دولت فدرال و اعتراضات گسترده، ترامپ مایل است از طریق مذاکره با ایران امتیازاتی به دست آورد تا در سطح بین المللی آن را به عنوان موفقیت خود معرفی کند. بخشایش اردستانی در پایان درخصوص آینده توافق آتش بس در غزه گفت: رژیم صهیونیستی همواره خود را برتر از دیگران می داند و معمولاً به آتش بس ها پایبند نمی ماند؛ اما در مورد ایران شرایط متفاوت بود، چراکه جمهوری اسلامی به روشنی اعلام کرده در صورت نقض آتش بس از سوی رژیم صهیونیستی، پاسخ قاطع خواهد داد. …
صحن علنی ارجاع شد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: احمد راستینه هفشجانی، نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان نیز درباره علت عدم اعلام پایان توافق برجام پرسش کرد که وزیر امور خارجه در پاسخ گفت، جمع بندی آن است که قطعنامه 2231 خاتمه پیدا کرده، اما برجام خاتمه نیافته و شورای عالی امنیت ملی باید در این زمینه تصمیم بگیرد؛ از آنجا که برجام غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته و از نظر شورای امنیت نیز معتبر است، جمع بندی شد که اعلام خروح نکنیم؛ عراقچی همچنین گفت سه کشور اروپایی، چین و روسیه از برجام خارج نشده اند و از سال 1399 ایران اجرای تمام تعهدهای خود را متوقف کرده است …
مذاکرات اصلی توسط گروه سیاسی ایران انجام شده است. او توضیح داد که فرانچسکو نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات تحریم ها بوده و تأثیر فوق العاده ای در محتوای برجام نداشته است. با این حال، شریعتی از پاسخ وزیر قانع نشد و سؤال به صحن علنی ارجاع شد. رضایی اضافه کرد: احمد راستینه، نماینده شهرکرد، درباره علت عدم اعلام پایان توافق برجام سؤال کرد. وزیر امور خارجه در پاسخ گفت که هرچند قطعنامه 2231 خاتمه یافته، اما برجام پایان نیافته و تصمیم گیری نهایی در این باره برعهده شورای عالی امنیت ملی است. از آنجا که برجام غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته و از نظر شورای امنیت سازمان ملل معتبر است، تصمیم گرفته …
… 1- در روزهایی که تروئیکای اروپایی با فشار آمریکا، در تداوم اقدامات علیه ملت ایران بصورت غیرقانونی مکانیسم ماشه را فعال کرده اند، روسیه و چین به صراحت در نامه رسمی به شورای امنیت اعلام کردند این اقدام فاقد مشروعیت و مبنای حقوقی است. در حالی که صرفا سکوت این دو کشور، می توانست زمینه ساز بازگشت جدی همه تحریم های سازمان ملل علیه ایران شود؛ اقدام آنها به منزله مقابله دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل با ساختارهای ظالمانه این سازمان و تقابل با به اصطلاح نظم بین المللی است. درک این تحول مهم در نظام بین الملل نباید برای فعالان سیاسی چندان سخت باشد که برخی از آن عاجز باشند و یا حاضر شوند خدای …
تروئیکای اروپایی و آمریکا، استفاده از مکانیسم ماشه را غیرقانونی، و ادعای بازگشت تحریم ها را نامعتبر می خواندند. باند ظریف و روحانی، به جای ابراز شرمندگی یا اعتراض به خباثت غرب در برجام، بنا را بر زدن روسیه (و قبلاً چین) گذاشتند، انگار که ماموریت نیابتی دارند روابط ایران با کشورهای همسو را تخریب کنندو همین رویکرد ضد منافع ملی، موجب شد رئیس مجلس ضمن روشنگری بگوید: غیرقانونی خواندن اسنپ بک از سوی چین و روسیه، نمادی از همبستگی راهبردی است. براساس بند 8 قطعنامه 2231، تمام محدودیت ها خاتمه یافته و با پذیرش حق غنی سازی، پرونده هسته ای ایران از دستورکار شورای امنیت خارج شده است… رئیس جمهور و …
ارتباط با اسنپ بک وجود نداشت و در چهارچوب بحث بازگشت پذیری تعهدات که طرفین از آن برخوردار بودند، ایران نیز تعهدات خود را بازنگری کرد و غنی سازی را از سر گرفت، تصریح کرد: غربی ها نیز این بازگشت پذیری را داشتند و می توانند بدون امکان وتو، به شرایط پیش از برجام بازگردند. اکنون یک طرف مدعی است که این شش قطع نامه احیا شده اند، در حالی که چین و روسیه می گویند احیا نشده اند. دیپلمات پیشین ایران در سازمان ملل ادامه داد: در عمل باید دید روند امور چگونه پیش می رود و آیا چین و روسیه به طور علنی و صریح علیه مفاد این 6 قطع نامه اقدام عملی خواهند کرد یا خیر. برای مثال، آیا معاملات تسلیحاتی که مطابق …
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: احمد راستینه نماینده شهرکرد درباره علت عدم اعلام پایان توافق برجام سوال کرد که وزیر امور خارجه در پاسخ گفت، جمع بندی آن است که قطعنامه 2231 خاتمه پیدا کرده اما برجام خاتمه نیافته و شورای عالی امنیت ملی باید در این زمینه تصمیم بگیرد؛ از آنجا که برجام غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته و از نظر شورای امنیت نیز معتبر است، جمع بندی شد که اعلام خروج نکنیم. وی افزود: آقای عراقچی همچنین گفت سه کشور اروپایی، چین و روسیه از برجام خارج نشده اند و از سال 1399 ایران اجرای تمام تعهدات خود را متوقف کرده است در این میان باید گفت از آنجا که برخی بندهای …
وزیر امور خارجه در پاسخ گفت، جمع بندی آن است که قطعنامه 2231 خاتمه پیدا کرده اما برجام خاتمه نیافته و شورای عالی امنیت ملی باید در این زمینه تصمیم بگیرد؛ از آنجا که برجام غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته و از نظر شورای امنیت نیز معتبر است، جمع بندی شد که اعلام خروج نکنیم. وی افزود: آقای عراقچی همچنین گفت سه کشور اروپایی، چین و روسیه از برجام خارج نشده اند و از سال 1399 ایران اجرای تمام تعهدات خود را متوقف کرده است در این میان باید گفت از آنجا که برخی بندهای برجام به نفع ایران است، تصمیم گرفته شد عضو آن باقی بمانیم. همکاری های ایران با چین و روسیه در چارچوب توافق های …
همکاری های ما با آژانس را قوانین بین المللی تعیین می کنند اسماعیل بقائی، در خصوص موضوع مطالبات آژانس بین المللی انرژی از ایران و خط قرمزهای ایران گفت: سقف و کف همکاری های ما را قوانین بین المللی تعیین می کنند. ما به هر حال معاهده ای داریم به نام معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای (NPT) و توافقی به نام توافق نامه پادمان و این دو، مبنای همکاری و تعامل جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهند بود؛ همان گونه که برای سایر کشورها نیز چنین است. وی ادامه داد: در نظر داشته باشید که قطعنامه 2231 تصریح می کند پس از پایان دوره ده ساله، باید با ایران همانند هر کشور …
source