جیپ به‌تازگی مدل Recon 2026 را معرفی کرده است؛ دومین خودروی تمام‌برقی این شرکت برای بازار ایالات متحده. این مدل جدید نخستین خودروی کاملاً الکتریکی و دارای نشان «Trail Rated» محسوب می‌شود که ترکیبی از شتاب‌گیری نزدیک به خودروهای اسپرت و توانایی‌های آفرودی مورد انتظار از یک جیپ را ارائه می‌دهد.

این معرفی در حالی انجام می‌شود که نخستین خودروی الکتریکی جیپ در آمریکا، یعنی Wagoneer S، با استقبال سرد بازار مواجه شده است. اکنون پرسش این است که آیا توانایی‌های آفرودی مدل جدید با قیمت ۶۵ هزار دلار می‌تواند بر شرایط نامطلوب بازار خودروهای برقی غلبه کند یا خیر.


قدرت ۶۵۰ اسب‌بخار و شتاب خیره‌کننده

جیپ رکان با تنها یک تیپ عرضه می‌شود: Moab. این نسخه از سیستم دو موتوره قدرتمند بهره می‌برد که ۶۵۰ اسب‌بخار (۶۵۹ PS) قدرت و ۸۴۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند؛ یعنی ۵۰ اسب‌بخار و ۴ نیوتن‌متر بیشتر از نسخه گران‌تر Wagoneer S، با وجود استفاده هر دو خودرو از پلتفرم یکسان STLA Large با فاصله محوری ۲.۸۷ متر.

رکان می‌تواند ظرف ۳.۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت برسد؛ رقمی کم‌سابقه برای یک خودروی آفرودی. انرژی موتور از یک بسته باتری ۱۰۰ کیلووات‌ساعتی تأمین می‌شود که بردی معادل ۴۰۲ کیلومتر ارائه می‌دهد.


برد کمتر در ازای توانایی آفرود واقعی

این میزان برد، به‌طور قابل‌توجهی کمتر از ۴۷۳ کیلومتر اعلام‌شده برای Wagoneer S است. اما تنها Jeep Recon موفق به دریافت نشان Trail Rated شده است که توانایی عبور از مسیرهای سخت را تأیید می‌کند.

نسخه موآب به‌صورت استاندارد دارای تایرهای ۳۳ اینچی و قطعات مکانیکی ویژه است؛ از جمله نسبت نهایی ۱۵:۱ در محور عقب برای افزایش چشمگیر گشتاور در مسیرهای گلی یا دشوار. همچنین، قفل دیفرانسیل قابل‌انتخاب، حالت‌های رانندگی Selec-Terrain (شامل حالت «Rock») و Selec-Speed Control برای کنترل سرعت در مسیرهای ناهموار ارائه می‌شود.


زره‌پوش تمام‌عیار با شاسی و سیستم تعلیق قدرتمند

باتری ۱۰۰ کیلووات‌ساعتی توسط مجموعه‌ای از محافظ‌های فولادی (Skid Plates) پوشانده شده است. قطعات مهم سیستم تعلیق مانند مفصل‌های CV بزرگ و نیم‌شفت‌ها تقویت شده‌اند تا گشتاور لحظه‌ای بالای موتورهای الکتریکی را تحمل کنند.

برخلاف مدل‌های کلاسیک بنزینی، رکان از سیستم تعلیق مستقل استفاده می‌کند: بازوهای کوتاه‌بلند در جلو و سیستم Integral Link در عقب، همراه با فرمان دنده‌شانه‌ای مدرن. این طراحی، راحتی جاده‌ای به‌مراتب بهتری نسبت به Wrangler فراهم می‌کند.

ارتفاع رکان از سطح زمین ۲۳۱ میلی‌متر است؛ رقمی بالاتر از بسیاری از SUVهای معمولی، اما کمتر از ارتفاع برخی مدل‌های آفرودی Wrangler که تا ۳۲۸ میلی‌متر نیز می‌رسند.


طراحی وفادار به اصالت جیپ با امکانات مدرن

ظاهر جیپ رکان کاملاً به ریشه‌های برند وفادار است: طراحی جعبه‌ای کلاسیک، جلوپنجره عمودی و استایل خشن. در عین حال، ویژگی‌های مدرنی مانند دستگیره‌های درب هم‌سطح بدنه و گزینه سقف برقی Sky One-Touch نیز ارائه شده است.

برای ماجراجویان حرفه‌ای، امکان باز کردن درها، شیشه درِ عقب و پنجره‌های کناری بدون نیاز به ابزار تخصصی فراهم شده است.


کابین پیشرفته با بزرگ‌ترین نمایشگر تاریخ جیپ

در داخل کابین، متریال مقاوم در کنار فناوری پیشرفته قرار می‌گیرد. راننده با یک فضای نمایشگر ۲۶ اینچی روبه‌رو می‌شود که شامل:

این نمایشگر بزرگ، اطلاعات مهم ابزار Trails App مانند زوایای شیب و وضعیت مسیر را نمایش می‌دهد و کاربر دسترسی آسان‌تری به دوربین‌ها خواهد داشت.


زمان عرضه و قیمت

جیپ رکان ۲۰۲۶ در ابتدای سال آینده در کارخانه Toluca تولید می‌شود. نسخه قدرتمند Moab با قیمت ۵۵,۵۰۰ یورو عرضه خواهد شد و نسخه‌های ارزان‌تر با موتورهای ضعیف‌تر نیز در ادامه معرفی می‌شوند.


آینده آفرود با خودروهای برقی؟

اگر رکان سرنوشتی مشابه Wagoneer S داشته باشد، شاید جیپ ناچار به ارائه تخفیف شود. با این حال، رکان پیامی شفاف می‌دهد: آینده آفرود شامل خودروهای برقی قدرتمند و بی‌صدا خواهد بود.

source

توسط postbin.ir