روند رو به رشد خودروهای الکتریکی اکنون به سراغ خریدارانی رسیده که رویای ماجراجویی در طبیعت دارند؛ و خودروسازان نیز با کانسپت‌های تازه نشان می‌دهند آماده پاسخ‌گویی به این تقاضا هستند. جدیدترین نمونه، کیا EV5 WKNDR است که توسط کیا چین در نمایشگاه گوانگژو رونمایی شد؛ مدلی که به‌وضوح فراتر از یک طرح اولیه بوده و پیش‌نمایشی جدی از یک نسخه آفرودی برای کراس‌اوور محبوب EV5 محسوب می‌شود.

طراحی بیرونی با تمرکز بر مسیرهای سخت

این کانسپت که توسط تیم طراحی کیا چین توسعه یافته، از همان نگاه نخست برای سفرهای کمپینگ آخر هفته آماده به نظر می‌رسد. کیا با تقویت سیستم تعلیق و افزایش ارتفاع خودرو، به آن ظاهری تنومند و توانمند بخشیده است؛ ویژگی‌ای حیاتی برای عبور از مسیرهای ناهموار. چرخ‌های بزرگ و تایرهای آفرودی نیز چهره‌ای خشن و مناسب طبیعت‌گردی به EV5 WKNDR می‌دهند.

اما تغییرات فقط به چرخ‌ها محدود نمی‌شود. کیا یک بادی‌کیت کاملاً جدید شامل گلگیرهای پهن و عضلانی طراحی کرده که استایل خودرو را به‌طور محسوسی ارتقا داده است. اسکیدپلیت‌های جدید از زیر خودرو محافظت می‌کنند و رکاب‌های جانبی ضخیم آن را در برابر سنگ‌ریزه‌ها ایمن‌تر می‌سازند. یک ورودی هوا روی کاپوت و باربند سقفی بزرگ نیز آمادگی خودرو برای حمل تجهیزات را نشان می‌دهد.

رنگ بدنه خودرو ترکیبی از بژ مات با جزئیات سبز لیمویی و خاکستری است؛ ترکیبی که به امضای کانسپت‌های ماجراجویانه کیا تبدیل شده. کیا حتی پایه‌هایی مخصوص اتصال تجهیزات در طرفین خودرو قرار داده است؛ مشابه سیستم ماژولار مورد استفاده در لندرور دیفندر.

کابین بازطراحی‌شده با تمرکز بر کاربردی بودن

فضای داخلی این کانسپت، برخلاف بسیاری از خودروهای مفهومی، تغییرات گسترده‌ای دارد. یک نمایشگر عریض تمام‌صفحه مقابل سرنشین جلو نصب شده و پشت فرمان نیز یک پنل دیجیتال باریک قرار گرفته است. کنسول میانی بازطراحی شده و دریچه‌های تهویه ظاهری جدید دارند. صندلی‌ها با روکشی مدرن، رنگ‌های تازه و بافت سه‌بعدی، جلوه‌ای کاملاً متفاوت پیدا کرده‌اند.

در بخش کابین، WKNDR تمرکز ویژه‌ای روی کارایی دارد. کیا از ایده‌ای مشابه سیستم YouClip داچیا استفاده کرده و بخش‌هایی مانند جا لیوانی و محفظه‌های ذخیره‌سازی را در نقاط مختلف – به‌ویژه در قسمت بار – قابل اتصال و جابه‌جایی طراحی کرده است.

ریل‌های سقفی داخلی نیز برای مهار تجهیزات و جلوگیری از تکان خوردن اجسام هنگام عبور از مسیرهای ناهموار تعبیه شده است.

معماری فنی و احتمال تولید

هرچند کیا جزئیات فنی را فاش نکرده، اما تنها تغییر تأییدشده نسبت به نسخه استاندارد، تعلیق ارتقایافته است. نسخه معمولی EV5 روی پلتفرم E-GMP ساخته می‌شود و در مدل‌های تک‌دیفرانسیل (FWD) و چهارچرخ محرک (AWD) با باتری‌های متفاوت عرضه می‌شود.

نسخه GT از EV5 نیز در مسیر تولید قرار دارد و قرار است عملکردی قدرتمندتر و هندلینگی تیزتر ارائه دهد. با این حال، جذابیت اصلی WKNDR در ترکیب ظاهر آفرودی و کاربری بالا است؛ حوزه‌ای که تقاضای بازار برای آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

این مدل، چهارمین عضو کانسپت‌های ماجراجویانه کیا پس از EV9، PV5 و Tasman به شمار می‌رود. با اینکه هیچ‌یک از مدل‌های قبلی به تولید نرسیده‌اند، اما استقبال چشمگیر بازار از خودروهای الکتریکی سبک زندگی‌محور نشان می‌دهد زمان عرضه چنین محصولاتی فرا رسیده است.

از آنجا که کیا سابقه طولانی در تبدیل کانسپت‌های محبوب به مدل‌های تولیدی دارد، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که نسخه‌ای ملایم‌تر از EV5 WKNDR به‌زودی به خانواده EV5 اضافه شود.

source

توسط postbin.ir