تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که می‌توانید باتری قلمی خود را شارژ کنید؟ باتری‌ قلمی در بسیاری از وسایل‌های پرکاربرد ما به کار می‌روند. آیا می‌دانید که چگونه می‌توان این مدل از باتری‌ها را شارژ نمود؟ از مزیت آن‌ها خبر دارید؟

باتری قلمی یکی از پرفروش‌ترین و پرکاربردترین باتری‌ها به شمار می‌روند. به طور کلی باتری‌های قلمی در دو مدل غیرقابل شارژ و قابل شارژ ساخته می‌شوند. هر یک از این باتری‌ها در تجهیزات مختلفی به کار می‌روند.

دلیل پرکاربرد بودن بعضی از باتری‌‌های قلمی این است که شما می‌توانید آن‌ها را بارها و بارها شارژ کنید و همین امر در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند و همچنین دیگر لازم نیست برای خرید باتری مورد نیازتان صبر کنید. به طور کلی طول عمر باتری‌ به نحوه شارژ کردن شما نیز بستگی دارد. بنابراین برای جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره آن‌ها کافی است مطالب زیر را دنبال کنید.

باتری‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای ابزارهای الکتریکی هستند. شما کمتر وسیله‌ای را می‌شناسید که بدون باتری کار کند. خوشبختانه بعضی از باتری‌ها به گونه‌ای هستند که قابل شارژ هستند. به طور کلی باتری‌ها انواع مختلفی دارند.

اگر بخواهیم آن‌ها را دسته بندی کنیم، به دسته‌های قابل شارژ و غیر قابل شارژ تقسیم بندی می‌کنیم. برای باتری‌هایی که می‌توان شارژ کرد باید این موضوع را در نظر داشته باشید که به درستی آن‌ها را شارژ کنید.

نحوه شارژ کردن باتری‌های قلمی بسیار اهمیت دارد؛ چون طول عمر آن‌ها به همین امر بستگی دارد. اگر اطلاعات کافی درباره نحوه شارژ کردن آن داشته باشید می‌توانید به صورت طولانی مدت از این باتری‌ها استفاده کنید. قبل از این‌که نحوه شارژ کردن صحیح را آموزش دهیم، باید بدانیم که کدامیک از باتری‌ها، قابل شارژ هستند.

انواع باتری‌های قلمی

  • باتری لیتیوم یون
  • باتری نیکل متال هیدرید
  • باتری نیکل کادمیومی

باتری لیتیوم یون قابل شارژ

یکی از پرمصرف‌ترین باتری‌هایی که در تجهیزات مختلف الکتریکی به کار می‌رود، باتری لیتیوم یون نام دارد. مشخصات این باتری‌ها سبک وزن و کم حجم بودنشان است. همچنین از انرژی بالایی برخوردار هستند. معمولا در دستگاه‌های مختلفی مانند لپ‌تاب‌ها، گوشی موبایل، چراغ قوه و سایر دوربین‌های فیلم‌برداری و عکاسی می‌توانید این باتری‌ها را مشاهده کنید.

ظرفیت دمایی این مدل از باتری‌ها می‌تواند تا ۶۰ درجه را نیز تحمل کند؛ اما چه میزان ولت را می‌توانند تحمل کنند؟ معمولا این باتری‌ها برای ۳ الی ۴ ولت ساخته شده‌اند. به خاطر پردازنده نسل جدید که دارند، این میزان از ولتاژ برای آن‌ها مناسب است.

به یاد داشته باشید که آن‌ها باید توسط شارژرهای مخصوص خود، شارژ شوند؛ چون آن‌ها مناسب‌تر هستند. مثلا برای شارژ کردن گوشی باید از سری مخصوص استفاده کنید و یک طرف آن را به پریز و طرف دیگر را به دستگاه متصل کنید.

باتری نیکل متال هیدرید

یکی دیگر از باتری‌هایی که شما می‌توانید آن را شارژ کنید، باتری نیکل متال هیدرید نام دارد. این مدل از باتری‌ها کاربرد بیشتری نسبت به بقیه مدل‌ها دارند. یکی از مزیت‌های آن‌ها این است که محدودیتی در شارژ کردنشان وجود ندارد. معمولا با ولتاژهای بسیار بالا شارژ می‌شوند. نکته قابل توجه دیگر درباره آن‌ها مقاومت کم و جریان بالای آن‌ها است.

طول عمر طولانی مدت آن‌ها باعث شده تا کاربران رضایت کافی از این باتری‌ها داشته باشند. به طور کلی آن‌ها ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ بار این قابلیت را دارند تا شارژ شوند. برای افزایش طول عمر این باتری‌ها کافی است تا به درستی آن‌ها را شارژ کنید. دستگاه‌هایی که از این باتری استفاده می‌کنند نیز باید توسط شارژر مخصوص خودشان باید شارژ شوند.

باتری نیکل کادمیومی

باتری نیکل کادمیومی یکی دیگر از باتری‌هایی است که می‌توانید آن‌ها را چندین بار شارژ نمایید. آن‌ها شباهت زیادی به باتری نیکل متال هیدرید دارند. این باتری جزء اولین نسل‌های باتری قلمی به حساب می‌آیند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در نسل‌های جدیدتری تولید می‌شوند. آن‌ها بیشتر در جارو‌های برقی کاربرد دارند.

احتمالا برای شما نیز پیش آمده که دستگاه‌هایتان به خاطر زیاد در شارژ بودن آسیب دیدند و خراب شدند، اما نیکل کادمیومی جز معدود باتری‌هایی که شما می‌توانید به مدت طولانی در شارژ نگه دارید بدون آن‌که مشکلی برایشان پیش بیاید. از دیگر مزیت آن‌ها می‌توان به عمر طولانی‌شان اشاره کرد. جریان این باتری‌ها بسیار بالا می‌باشد و تا ۱۵۰۰ دوره می‌توانند شارژ شوند.

این باتری‌ها نیز باید مانند بقیه مدل‌ها توسط شارژر مخصوص شارژ شود و باید آن‌ها را به پریز بزنید. آموزش شارژ کردن این مدل باتری‌ها بسیار مهم است تا بتوانید از نهایت عملکرد آن‌ها استفاده کنید. به همین دلیل استفاده دوباره از این باتری‌ها کمک می‌کند تا بدون هیچ مشکلی از وسایل‌های خود چندین بار استفاده کنید.

آشنایی با انواع باتری‌های قلمی
آشنایی با انواع باتری‌های قلمی

خرید بهترین باتری قلمی

برای خرید بهترین باتری باید یک سری نکات را رعایت کنید. معمولا همه ما از باتری‌ها انتظار داریم به مدت زمان طولانی به خوبی کار کنند و مشکلی برای وسایل‌های الکتریکی ما به وجود نیاورند. به همین دلیل باتری‌های قابل شارژ بهترین مدلی است که شما می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

دلیل باتری‌‌هایی که در بالا معرفی شدند به خاطر کیفیت و طول عمر بالایشان است. همان طور که دیدید باتری‌های قلمی دارای انواع مختلفی هستند؛ اما هر یک از آن‌ها فقط در یک سری از دستگاه‌ها به خوبی کار می‌کنند. با این حال باید هنگام خرید آن‌ها به نکات دیگری نیز توجه کنید.

شما باید بدانید باتری‌ که می‌خواهید خریداری کنید، قرار است به چه صورت شارژ شوند. چنانچه که یک باتری به صورت اشتباهی شارژ شود، ممکن است آسیب جبران‌ناپذیری به آن‌ها وارد کنید. به همین دلیل آموزش‌های شارژ کردن را جدی بگیرید، وگرنه طول عمرشان به شدت کاهش می‌یابد.

نکته بعدی که باید توجه کنید این است که، هرگز در دمای بسیار بالا قرارشان ندهید. اگر در معرض دمای زیاد باشند، احتمال ترکیدن باتری وجود دارد. در صورتی که باتری بترکد، دستگاه نیز آسیب سنگینی می‌بیند. همچنین اگر خودتان نزدیک دستگاه‌تان باشید، به شما نیز صدمه وارد می‌شود. در آخر نباید باتری در معرض رطوبت باشد. اگر رطوبت وارد باتری شود، به طور کامل خود باتری و دستگاه از کار می‌افتند.

درآخر

ممنون از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید و در این نوشتار ما راجع‌به انواع باتری قلمی و نحوه‌ی شارژ آن صحبت کردیم. باتری‌های قابل شارژ یکی از بهترین باتری‌هایی است که شما می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

همان طور که خواندید؛ این باتری‌ها انواع مختلفی دارند که با نحوه شارژ کردن هر کدام از آن‌ها بیشتر آشنا شدید. به نظر شما کدامیک از باتری‌ها بهتر هستند؟ تجربه کار کردن با کدام از این مدل‌های معرفی شده برای شما جذاب‌تر بوده است؟

طول عمر باتری‌ها بستگی بسیار زیادی به نحوه شارژ کردن شما دارند. در نتیجه اگر باتری زود خراب شد یا کیفیت خود را از دست داد، اول باید به نحوه شارژ کردن خودتان نگاه کنید. اهمیت شارژ کردن این دسته از باتری‌ها قابل توجه است. در نتیجه در نگهداری آن‌ها تلاش خودتان را کنید. شما می‌توانید با کمک کارشناسان باتری‌ مناسب دستگاه خود را تهیه کنید.


source

توسط